Se tältkåtan som utvecklingsbar, om man vill. Med en kvalitetskåta behöver man inte utföra en mängd jobb. Det beror på ens intresse och vad man ska använda den till. I motsats till de flesta tält som inte har så stora utvecklingsmöjligheter utan oftast känns och är helt "klara" vid köp, har kåtan potential att just utvecklas så långt man vill dra det.
T.ex. jag har jobbat mycket med min Moskoselkåta Tåpp Jakt 5 (föregångaren till Tentipi Varrie 5). Men en hel del som jag åtgärdat på min kåta är idag ordnat på Varrie. Numera har företaget en mittstång som ska vara starkare än tidigare. Men skulle jag skaffa an Varrie idag är det bara två saker jag på rak arm vet att jag skulle åtgärda, dels mittstången som jag skulle byta ut till en från 7:ans modell, nedkortad för att passa min (eftersom jag fjällvandrar mycket med min och vill känna mig lika trygg i den som med tält när det gäller vind), dels skulle jag myggtäta ventilationen upptill som jag gjort på min kåta.
Andra har skaffat en billigare kåta, och sedan lagt ner eget syjobb mm. för att utveckla den billigare kåtan till att bli som de vill ha den. Kolla t.ex mattiasj:s fotoalbum.
Som sagt; en tältkåta har potential att utvecklas men det är inget måste med en bra kåta. Dock är det så att det är mer jobb med en tältkåta än med ett tält. Det ska man vara medveten om. Mer att bära på, större att bära på, längre tid att sätta upp och ta ner, mer jobb efter vandringar och med min i bomull/poly tillkommer impregnering c.a. vart tredje år. Den ger dock mig så mycket mer än tält att jag tycker det är värt det. Men kåta är inte för alla, man måste ha intresset för dem.
En kåta kan bli lite som med fiske. Fiske kan vara huvudintresset, men pysslandet med fiskegrejer kan, om man vill, bli ett stort intresse inom fiskeintresset. För mig är vandringar med kåtan huvudintresset, men pysslandet med kåtan har blivit ett stort intresse inom huvudintresset.
Raskesven