Jättetält...

..Hade jag tänky köpa mej. Har varit inne på att köpa en tältkåta men efter att ha läst ALLA inlägg här som behandlar ämnet tältkåta så varkar det som att det är ett jäkla pyssel innan man lyckats fått dem som man vill ha dem. Osså känns det som att jag vill ha golv. Har hittat några andra tält på cabelas som jag tycker verkar vara nåt, Nån som har erfarenhet av dessa eller liknande stortält.?!. I en jämförelse med tältkåtor har dom inte bara golv och rykrörshål som är klara utan även ett mycket lockande pris...

http://www.cabelas.com/cabelas/en/t...&parentType=index&indexId=cat20105&hasJS=true

http://www.cabelas.com/cabelas/en/t...parentType=index&parentId=cat20105&id=0003770
 
Trilla; sa:
I en jämförelse med tältkåtor har dom inte bara golv och rykrörshål som är klara utan även ett mycket lockande pris...

Och en vikt på ca 30 kg... Ett helt vanligt campingtält gjort för bilturism vad det verkar. Eller missar jag något?
 
Betala

Köp ett Tentipi/Moskosel med golv så är det inga problem. Alla fina finesser finns och det är bara att använda. Kvaliteten är dessutom bra. Smakar det så kostar det. ca 12500 för 9 kåta, (ca 4000 om man vill ha innetält). Golv vet jag inte men gissar på ca 2000 kr. För en 7:a tot ca 13 tkr. Jag betalade 2500 kr för min Bisonkåta. Dock är det lite jobb för att få den bra dessutom kommer aldrig kvaliteten upp till Moskosel. Köp en kåta du blir inte besviken.
mvh
ht
 
tok tungt..

Jo jag såg att det var tok tungt just som jag postade, men det andra.. som nästan ser ut som en tipi var rätt lätt.. Vidare så borde det finnas massor med liknande säkert bättre än cabelas säljer. tog dem som exempel då det är så enkelt att beställa från dom.

//Håkan
 
Se tältkåtan som utvecklingsbar, om man vill. Med en kvalitetskåta behöver man inte utföra en mängd jobb. Det beror på ens intresse och vad man ska använda den till. I motsats till de flesta tält som inte har så stora utvecklingsmöjligheter utan oftast känns och är helt "klara" vid köp, har kåtan potential att just utvecklas så långt man vill dra det.

T.ex. jag har jobbat mycket med min Moskoselkåta Tåpp Jakt 5 (föregångaren till Tentipi Varrie 5). Men en hel del som jag åtgärdat på min kåta är idag ordnat på Varrie. Numera har företaget en mittstång som ska vara starkare än tidigare. Men skulle jag skaffa an Varrie idag är det bara två saker jag på rak arm vet att jag skulle åtgärda, dels mittstången som jag skulle byta ut till en från 7:ans modell, nedkortad för att passa min (eftersom jag fjällvandrar mycket med min och vill känna mig lika trygg i den som med tält när det gäller vind), dels skulle jag myggtäta ventilationen upptill som jag gjort på min kåta.

Andra har skaffat en billigare kåta, och sedan lagt ner eget syjobb mm. för att utveckla den billigare kåtan till att bli som de vill ha den. Kolla t.ex mattiasj:s fotoalbum.

Som sagt; en tältkåta har potential att utvecklas men det är inget måste med en bra kåta. Dock är det så att det är mer jobb med en tältkåta än med ett tält. Det ska man vara medveten om. Mer att bära på, större att bära på, längre tid att sätta upp och ta ner, mer jobb efter vandringar och med min i bomull/poly tillkommer impregnering c.a. vart tredje år. Den ger dock mig så mycket mer än tält att jag tycker det är värt det. Men kåta är inte för alla, man måste ha intresset för dem.

En kåta kan bli lite som med fiske. Fiske kan vara huvudintresset, men pysslandet med fiskegrejer kan, om man vill, bli ett stort intresse inom fiskeintresset. För mig är vandringar med kåtan huvudintresset, men pysslandet med kåtan har blivit ett stort intresse inom huvudintresset.

Raskesven
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg