2 dagar
Hej
swabr; sa:
Sträckan Storulvån-Sylarna tycker jag är en fruktansvärt tråkig sträcka, det är säkert bättre att gå i riktning mot Sylarna eftersom man då har Sylmassivet att titta på, andra hållet är inte roligt ens i fint väder.
Ett annat alternativ är att gå via Ulvåtjärn och Enkälen, lite längre men trevligar än att gå samma väg fram och tillbaka.
swabr; sa:
Så tycker jag det är fint runt Snasahögarna, det går att tälta i närheten av vindskyddet, topptur på Storsnasen kanske? Leden utmed Ingolfsån ner till Enafors är jättefin, vackra vattenfall. Bussen som ändå hämtar/lämnar folk på jvstn tillbaks till Storulvån om ni har en bil stående där? (ska förbokas)
Detta kan rekommenderas. Jag gick själv från Enafors via Silverfallet (Ingolfsån) till Blåhammaren och det var en mycket fin och varierad sträcka. Grankog, myr, fjällbjörkskog och kalfjäll på en och samma sträcka.
Topptur upp på Storsnasen kan läggas in om man vill, lätt att ta sig upp på, ganska mycket stigning om man startar i Enafors men inte svårt någonstans. Fin utsikt från toppen.
Det finns fina tältplatser vid sjön ganska nära vinskyddet uppe i passet. Kan dock vara utsatt vid hårt väder men då finns ju raststugan att ta skydd i.
Fin är även dalen ner på västra sidan av Getryggen.
Eller så fortsätter Ni till Ulvåtjärn eller till möjligen till Blåhammaren.
Jag skulle nog lagt upp turen så här:
Fredag: Utgå från Enafors, via silverfallet, tälta förslagsvis vid sjön uppe i passet (beroende på vädret).
Lördag: Topptur till Storsnasen, Tvärklumpen eller Getryggen. Därefter till Blåhammaren med 3-rätters middag.
Söndag: Till Storulvån via Ulvåtjärn, eller den något genare vägen på sluttningen av Getryggen.
God tur!
/J-E