Jämtlandsområdet

Hej på er!

Jag och farsan tänkte bege oss ut på vår första fjällvandring nu i slutet på juli och har efter en del rekommendationer från andra likasinnade bestämt oss för Jämtland!

Nu är det dessvärre så att pga min pappas hälsoskäl att vi inte kommer kunna tälta eller gå extremt många km om dagen. Hade därför tänkt max 2-3 dagar med lätt packning samt övernattning i fjällstation.

Jag har läst en del om sträckan Kläppen - Helags fjällstation (övernattning) - Helagstoppen - Helags fjällstation (övernattning) - Kläppen som verkar alldeles perfekt.

Även sträckan Storulvåns fjällstation - Sylarnas fjällstation (övernattning) - Storsylen - Sylarnas fjällstation (övernattning) - Storulvåns fjällstation verkar underbart.

Nu tänkte jag höra med er som är bekant med Jämtlandsområdet om:

-Min planering verkar rimligt?
-Vilka av dessa toppar är mest lätttillgängliga? Är det görbart för någon som har en mindre fotskada eller finns det något annat sätt att nå lite höjder utan allt för jobbig terräng?
-Finns det något område eller vandringsled som är ännu finare, lättare att gå som bör föredras? :)

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Kläppen - Helags är väl några kilometer kortare än Storulvån - Sylarna. Även helagstoppen är lättare än storsylen.

Men även om helagstoppen är lättare är det ju över 800 höjdmeter och tar väl en 4 timmar kanske

Storulvån -Sylarnas

Är en lätt väl spångad led i fin fjällmiljö topptur är inget måste. Om det är en dålig fot som är begränsningen var noga med rätt kängor. Tält gör att man kan korta ner sträckorna utan att känna sig begränsad. På sträcka storulvån - sylarnas finns övernattningsbara vindskydd om det behövs.

Jag har gått Kläppen-Helags och Storulvån-Blåhammaren. Båda är ca 12 km enkel väg och lättgånget för att vara fjäll. Jag har dock förslag på fina dagsturer med utgångspunkt från Ljungdalen som jag gärna delar med mig av. Då går man ca 3 km åt ena hållet och vänder sedan tillbaka, alltså totalt ca 6 km/dag. Har ni inte fjällvandrat innan kommer det vara betagande nog och säkert kanske för foten också...
Ni kan gå dessa turer:
Kläppen-Stortjärn-Kläppen
Postvallen-Stortuvan-Postvallen (vatten saknas på berget men magnifik vy över Helags)
Hovlinvallen-Silverfallet-Hovlinvallen

Skickat från min iPad med Tapatalk

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg