Helags kan vara något mindre krävande än Sylarna, men Storsylen är en häftig och luftig topp som ger lite äventyrskänsla även till oss som inte kan klättra med utrustning. Där är ett parti där man måste ta i med händerna.
Rent utsiktsmässigt erbjuder Sylarna mycket luft och svindlande stup, fantastiskt vackert och häftigt, samtidigt som utsikten från Helags på ett sätt är vackrare: från Helags ser du Sylarna, men från Sylarna ser du bara den runda baksidan av Helags...
Snackar vi utsikter så är den från Gåsen och dess fjällstation oslagbar, med sitt centrala läge.
Vid midsommar gick jag sträckan Nordsätern-Storådörren till Vålåstugan, via Tronndalen för att ta mig över till den västra sidan av Tronnan. Det var rejält med snö och vatten och jag fick gå en bra bit upp i Tronndalen för att kunna vada. Där är nog torrare nu. Mycket fin vildmarkskänsla och relativt lättgånget om du vill gå lite utanför lederna och med tält. Jag gick sträckan på två dagar (inklusive en massa tidsförlust vid flertalet vårflodsvad och omvägar kring svaga snöbroar...).