Jäkarkök - Enmanskök jägare

Bra kök och vikt

Hej
Jag läste er intressanta diskussion om kök.
Jag köpte försvarets gaskök. Primus variant för en man. Jag ville ha ett litet. Det fäller med en gasbrännare.
Jag tog ikeas bestikkorg då jag ville kunna laga över öppen eld.

Fungerar bra och kontrollerat.

Bilagor

• 1457879965112-1748439054.jpg
    1457879965112-1748439054.jpg
    42.9 KB · Visningar: 1,139
Kul att höra. Jag använder uteslutande spritkök med en dåres envishet, och tänkte mig att det kan vara bra att ha extra och till sönerna. Att hitta ett som är förhållandevis oanvänt verkar svårt, men är säkert inte omöljigt.

Finns de ens nya att köpa?

De dyker upp på tradera ibland i mer eller mindre ok skick.
Jag har ett par som ligger hemma som bara varit för billiga att låta vara på diverse loppisar. Kan tänka mig att dela med mig till kostnaden för frakten.

För den som jagar enmanskök på nätauktion osv, kan en vägledning vara:
Originalen har i regel den hela tamojen utan lättningshål, medans kopiorna liknar trangias tamoj.

Nästa ledtråd är brännaren och dess hållare i vindskyddet. Originalen hade den större brännaren från förvaret, och den aluminiumkrans som håller brännaren har bara en rad med hål av typ 1cm diameter.
Kopiorna har en brännare som liknar trangias, och med en mer durkslagsliknande hålplacering.

Sen har kopian oftast en supertunn billig rem fejkläder, som lätt skiljs från förvarets original, men eftersom det kanske är den första del som slits och byts ut, så blir det en osäker markör.

Slutligen finns det några civila modeller från Optimus som Odd pratar om, och en del av dem hade små brännare också. Värt att notera, men som sagt de vanligast modellerna man kommer snubbla över, är försvarsöverskott, och den nytillverkade billiga kopian.

Om du kan få tag i ett äkta Kron-Jägarkök (Optimus 91 Tor/Purple Flame - fast med kronstämpling) - köp det direkt!

(klipp)

Många modeller finns det :).

Tor 91/purple flame är inte jägarköket utan tillverkades med en mindre spritbrännare av samma typ som den i Trangiaköket.

Optimus civila jägarkök hette Optimus no. 88 ibland med tillnamnet sprit.
Det är köket med stora spritbrännaren som är sällsynt på blocket/Tradera.

Fanns ytterligare en modell med samma brännare fast större kokkärl, betecknades "90".

...FM:s modell tillverkades av flera olika företag, "Svea" står stämplat på några av mina, Optimus på ett och en sv FM:s brännare som hör till har Trangia stämplat undertill (och kronmärkning). Ja, jag har för många kök :).

Intressant är att just denna storbrännare är mer snabbstartad än de vanliga "Sveorna". Möjligen har den tunnare gods...

Som spritkök tycker jag att mycket talade för jägarköket tidigare, numera finns ju de superlätta HA-modellerna från Trangia med möjlighet till utbyggnad.

...men spritbrännaren är fortfarande störst på jägarköket :)...

//J

http://www.fogas.se/rwdx/files//88spritos.jpg

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg