Jäkarkök - Enmanskök jägare

Jag tänkte köpa mig några extra spritkök, och tittade lite närmare på det gamla jägarköket. Det kostar under 200 kronor, och såvitt jag minns är detta ett mycket bra kök.

Men jag har inga erfarenheter alls. Har du?

talt-och-mat-jagarkok-faltkok-32350-c1.jpg

Jag gillar det. Förhållandevis lätt, stabilt och bra att hantera. Använde mitt från 2006 till 2011 både i jobbet och på fritiden. Hade gärna haft kvar det, men staten ville ha tillbaka det när de började lämna ut gaskök istället. Köp, är min åsikt.

Kommer säkert folk snart som använt detta i lumpen med en massa erfarenheter. Jag kan bidra med lite efter att ha ägt ett par pga av allmänt intresse för kök.

De är lätta och enkla. Stekpannan är tunnare och ofta buckligare än en dito trangia, med förutsägbara svårigheter.

Brännaren har större kapacitet än trangia och brinner längre.
Kan vara seg att få upp i arbetstemperatur i kyla. Har varit med om att den dött när man sätter på en kall gryta för fort.

Övrigt klart prisvärt och enkelt att använda.

Kul att höra. Jag använder uteslutande spritkök med en dåres envishet, och tänkte mig att det kan vara bra att ha extra och till sönerna. Att hitta ett som är förhållandevis oanvänt verkar svårt, men är säkert inte omöljigt.

Finns de ens nya att köpa?

Har sett flera på olika Erikshjälpar.
Brukade mitt friskt tills jag började med fotogen som har bättre fjong i sig.

I hög luftfuktighet och låg temperatur kan det självslockna.
Eftersom kungens brännare inte har någon förvärmning fick man ordna det med engelska hex-tabletter eller värmeljus vid ovan väderlek.

FMs Mekano Loke som försöktes hade massvis med lösa delar som kunde mistas i snö och ris. Även om det eldades med fotogen.

Svea med bensin var enklare och dagens små gaskök har placerat spritköken långt in i förrådet för gott.

go tur

Ser ut som ÖoBs eller Julas skräp. Mitt första var ett sånt. dålig fart på det jämfört med trangia, men spritkök går bort nu för tiden.
Vill jag sota ner utrustningen kör jag hellre vedkök

Om du kan få tag i ett äkta Kron-Jägarkök (Optimus 91 Tor/Purple Flame - fast med kronstämpling) - köp det direkt!

Men se för sjutton upp med alla kopior/efterapningar
eftersom dom INTE är några kloner. Sämre aluminium,
ännu sämre brännare etc etc.

Måste det vara alkoholförstöring
- sikta på ett Trangia istället, de är otroligt mycket enklare att få tag i
(eller ett Optimus 81 Trapper av sista utförandet).

Måste det vara Kronans Jägarkök
- försök få tag i ett komplett Optimus 85 Loke istället.
Mycket kraftfullare stormkök iom fotogen som bränsle,
och samma 3kW-brännare som i KAP-Arctic.

Optimus 85 Loke är Mekanoköket, alltför många lösa delar för praktiskt bruk vid snö och mörker. Brännaren var det inget fel på men i övrigt, ett sänke.

Välj ett bättre alternativ är mitt råd.

Optimus 91 tillverkades för försvaret i olika godstjocklekar, med olika vikt och stekmöjligheter. Bucklorna kom ungefär lika fort.
Plagiaten hos Biltema och varuhusen är gjord i än tunnare plåt. Undvik är rådet.

go tur

Det finns en knock-off på Jula: http://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/friluftskok/stormkok-770027/
Jag vet inte om det är den du tittat på. Jag har en sådan som jag köpte när jag började intressera mig för lätt packvikt (vikt ca 600 g totalt).
Detta fungerar bra på sommaren, men har ju bara ett läge, så det blir inget finlir i matlagningen, bara kokning i stort sett.
Jag har inte använt det speciellt mycket, och inte i kyla, så kan inte uttala mig om det. Har gått vidare till hemmabyggen som reducerar vikt och volym ytterligare trots samma funktionalitet för mig.

Det är ganska tunn aluminium i detta köket.
Kan du leva med en del begränsningar, relativt lång koktid, inte speciellt bränslesnålt, håller inte att trampa på, så har du ett ok kök för en billig peng, Det gör jobbet, är lätt, relativt liten packvolym och stora grytor i förhållande till vikten, två-tre personer kan dela ett sådant kök.

Några vikter

Jägarkök 961 respektive 860 gram
Biltema kloning 610 g
Loke 85 komplett i väska 1910 g
Rostfri stekpanna från Kantin 10B 352 g
Trangias Gourmepanna med lock 182 g.

go tur

Kul att höra. Jag använder uteslutande spritkök med en dåres envishet, och tänkte mig att det kan vara bra att ha extra och till sönerna. Att hitta ett som är förhållandevis oanvänt verkar svårt, men är säkert inte omöljigt.

Finns de ens nya att köpa?

Jag springer ganska regelbundet på trangia 25 för 50-100 kr på loppisar och det enda som oftast behöver göras är att byta packningen i brännarlocket och byta ut stekpannan. Det kanske kan vara ett alternativ?
Om du redan råkar ha en trangia så är det också smidigt att kunna kombinera och byta mellan köken beroende på vad man behöver ha med sig.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg