Din åsikt är alltså att det går att skjuta drygt 100 000 älgar varje år under nuvarande jaktperiod utan löshundsjakt. Varför kan Du inte bara säga det utan övriga personliga påhopp. Det är där problemet ligger i rovdjursfrågan. Det går inte att föra en konstruktiv diskussion eftersom alla med annan åsikt är inskränkta, lata, rovdjurshatare med stort arsle.
va.. jag har inte kallat någon för rovdjurshatare, jag har aldrig insinuerat att du skulle tillhöra rovdjurshatarna, jag har inte heller sett något du skrivit som tyder på det.. jag har inte heller kommenterat storleken på ditt arsle. dock ser jag att du tillhör gruppen som inte kan ta sig ur problemet för att skapa lösningar, därför tillhör du problemet..
det går att utrota älgen med andra jaktmetoder än löshundsjakt vilket tydligt bevisats historiskt sätt.. klarar inte jägarna jobbet så bör rovdjurstammen ökas till en storlek där älgstammens storlek inte medför problem. man kan tillexempel gå med flera hundförare med hund på lina och pass-skyttar, klappjakt med eventuell förstärkning fungerar.. men ingen vill röra sig, bara sitta på pallen och vänta.. så vart ligger problemet, hmm..
det går inte att föra en diskusion med en dramadrottning som kastar sig i martyrfacket så fort dom stöter på andra åsikter..
'Om jag vill ha andras uppfattning om min fundering huruvida vi kan ha 250 000 jägare (dagens antal) som under en dryg månad kan skjuta 100 000 älgar med de alternativa metoder som finns till buds utan löshundsjakt så uttrycker det ingen inställning. Det är en fråga.
besvarad, av historien bevisad..
Om Du har ett behov av personliga jämförelser om muskler, rövar, kondition och lathet mellan dig och alla andra jägare så starta en tråd om detta. Sen tar Du fram måttband, pulsklockor och allt annat. Detta är dock inget som jag tänker delta i.
jag gjorde ingen jämförelse med mig, jag konstaterade att många jägare är lata och gillar att köra bil fram till passet och sedan gnida häck på en pall i ett par timmar innan dom lullar bort till bilen igen.. jag märker tydligt att du känner dig hotad men det behöver du inte..
Ni som jagar, har Ni erfarenhet av andra jaktmetoder. Hur effektiva är dom?
Finns det någon som smygjagar älg? eller hare?
Finns det jaktlag som drevjagar älg?
det går utmärkt att smygjaka älg, det äe en fantastisk jaktform dock inte speciellt effektiv om man vill massavliva på kort tid, då finns det betydligt effektivare metoder. varför skulle man smygjaka hare, det är bara fånigt.. öppna jaktböckerna o läs om olika jaktformer så kommer svaren till dig.
Problemet med att älghundar även kan få ett "ståndskall" på björn går att lösa med att hundföraren tänker på att det kan vara en björn han smyger fram till, det kan vi lösa med attitydförändring tror jag. Älghundarna är ganska tuffa det går nog att få fram hundar som kan freda sig mot såväl björn som varg. Är det möjligt?
historsikt sett har det funnits hundar som fungerar i jakt på lejon, puma osv. det går men vill vi avla fram den typen av hundar igen.. då har vi plötsligt hundar som är problemet om dom går lösa, tänk en hund som har fysik, skärpa och dådkraft att gå på en varg..
jag är själv inte överdrivet positiv till rovdjurspolitiken, jag förstår inte ens varför vi ska ha en vargstam..nu har vi dock ett demokratiskt taget beslut om en rovdjurspolitik och som jag skrev innan, man är antingen en del av problemet eller lösningen. man behöver inte sluta jaga med hund men man kanske måste jaga på andra sätt och det kommer att ställa andra krav på jägarna och många jägare känner sig hotade..