Jägartråd

Uppföljning av björnattacker har visat att det är hundförarna i älgskogen som löper störst risk att hamna i konfrontation med en björn. Antalet jakthundar som blir anfallna av varg ökar. På vilket sätt kommer detta att påverka hur jakten bedrivs i framtiden?

Jag vill gärna diskutera med övriga jägare på detta forum vad vi har för alternativ till löshundsjakt. Det gäller självklart inte bara älg. Löshundsjakten dominerar även jakt på hare,rådjur, fågel mm.

Finns det överhuvudtaget något realistiskt alternativ?
Behöver vi kanske andra slags hundar?

Om man ser tillbaka historiskt så använde man fällor, fångstgropar och stup som jaktmetoder även på storvilt. Det tror jag inte att vi vill återvända till.
För inte så länge sedan så var det vanligt med drevjakter, kan det bli ett alternativ som vi använder mer i framtiden?
Jag har en from förhoppning om att den här tråden inte spårar ut till att handla om ifall vi ska ha rovdjur eller inte, för det ska vi!
Jag har samma förhoppning om att den inte ska handla om ifall vi ska jaga eller inte, för det ska vi!

Frågan är bara hur vi ska anpassa jakten till nya omständigheter, för det måste vi!

En intressant fråga, om tråden håller sig till intentionen.
Om vi börjar med älg så jagas den ju i nordamerika som smyg, vak , lockjakt utan hund. I södra delen av sverige så är det ju ofta så små marker att löshundsjakten mest är att se som en oorganiserad drevkedja.
Frågan är om vi kan hålla älgstammen i schack, storleksmässigt med dessa metoder?
Småviltet är svårare och möjligen kan vissa jakter fungera med stora hundar alt. hundar med mycket kort sök.
Det troligaste är nog tyvärr att alla jaktmetoder inte kan nyttjas i alla delar av landet. Smyg och vakjakt i rovdjursområden och "hundsport" i resten av landet. Då blir fågan om vi skall koncentrera rovdjuren till ett mindre område eller sprida dom glesare över ett större...

Jag ska själv börja ta jägarexamen under veckan som kommer. Alternativ till löshundsjakt är definitivt en fråga jag kommer att ta upp.

Raskesven

jag fattar inte problemet.. jag skulle aldrig släppa min hund på löshundsjakt i rovdjurstäta områden, likväl som inte barn ska leka på motorvägen.. Jägarna måste anpassa sig och sina jaktmetoder till den rådande situationen. Löshundsjakt är långt ifrån den ända jaktform man kan utöva med hund.

har man tamboskap i rovdjurstäta områden så anpassar man naturligtvis sina stängsel för att skydda sina livdjur..

detta är precis lika självklart som att man direkt och utan vidare funderingar skjuter av samtliga stora rovdjur som ens funderar på att närma sig bebyggelse.. detta fungerar väl på många andra ställen..

favvo klyscha:
-antingen är man en del av problemet eller en del av lösningen..!!

jag fattar inte problemet.. jag skulle aldrig släppa min hund på löshundsjakt i rovdjurstäta områden, likväl som inte barn ska leka på motorvägen.. Jägarna måste anpassa sig och sina jaktmetoder till den rådande situationen. Löshundsjakt är långt ifrån den ända jaktform man kan utöva med hund..
-antingen är man en del av problemet eller en del av lösningen..!!

Det är ingen som har efterlyst problemet. Frågeställningen handlar ju precis om det Du säger, jägarna måste anpassa jaktmetoderna till läget som råder (inom vissa områden), men hur?
Frågan var inte vad man ska ha hunden till utan löshundsjakt, utan vilken metod som kan ersätta löshundsjakten.

Vi har rovdjur och vägar som gör det svårt att jaga med löshund, finns det ett tillräckligt effektivt sätt att ersätta den med?
Kan man tex förlänga jakttiden för att klara den avskjutning som krävs?

Tråden handlar inte om problem, utan efterlyser lösningar, kom gärna med bidrag om Du vill vara en del av lösningen!

vad får dig att tro att löshundsjakt är den effektivste jaktformen.. skulle jägarkåren inte klara sina kvoter så kanske vi behöver fler rovdjur. det jägarna älskar med löshundsjakt är att dom kan sitta på häcken under hela jakten.

du kan köra:
klappjakt eventuellt förstärkt med lapptyg..
trampjakt
pürschjakt, min personliga favorit

stötande, stående, ställande eller ledande jakt med hund.. men det kräver ju att man både lär sig en massa om hur bytesdjuren rör sig och beteer sig, dessutom måsta man "gud förbjude" lyfta sitt feta arsle från stolen..

Och varför ändra en sak som fungerat i årtusenden och fungerar än? Men visst så finns det vargar i en del områden som gör att man inte kan jaga med löshund...

Men våra förfäder utrotade vargen en gång, så varför ska vi ha den nu? Speciellt då den svenska faunan klarat sig utan den förr...

Och varför ändra en sak som fungerat i årtusenden och fungerar än? Men visst så finns det vargar i en del områden som gör att man inte kan jaga med löshund...

Men våra förfäder utrotade vargen en gång, så varför ska vi ha den nu? Speciellt då den svenska faunan klarat sig utan den förr...

Våra förfäder lyckades nästa utrota älg och rådjur också. Vid mitten av 1800-talet var t ex läget för rådjuret väldigt kritiskt: "Rådjuret fanns till sist bara kvar i en känd stam om ett par hundra djur på Övedsklosters gods i Skåne." Läget för älgstammen var inte heller särskilt muntert för ca hundra år sedan.

Patric, jag får en känsla att Du inte jagar älg?

du tror att svenskarna nästan lyckades utrota älgen med löshundsjakt? det är inga problem att jag älg med någon av dom metoder jag angav, din inställning till jakten är det samlade problemet med rovdjursfrågan, man kan inte tänka utanför lådan, man måste göra som man alltid gjort, sitta på röven och vänta tills älgen springer förbi, allt annat är en utopi..

du tror att svenskarna nästan lyckades utrota älgen med löshundsjakt? det är inga problem att jag älg med någon av dom metoder jag angav, din inställning till jakten är det samlade problemet med rovdjursfrågan, man kan inte tänka utanför lådan, man måste göra som man alltid gjort, sitta på röven och vänta tills älgen springer förbi, allt annat är en utopi..

Din åsikt är alltså att det går att skjuta drygt 100 000 älgar varje år under nuvarande jaktperiod utan löshundsjakt. Varför kan Du inte bara säga det utan övriga personliga påhopp. Det är där problemet ligger i rovdjursfrågan. Det går inte att föra en konstruktiv diskussion eftersom alla med annan åsikt är inskränkta, lata, rovdjurshatare med stort arsle.

Om jag vill ha andras uppfattning om min fundering huruvida vi kan ha 250 000 jägare (dagens antal) som under en dryg månad kan skjuta 100 000 älgar med de alternativa metoder som finns till buds utan löshundsjakt så uttrycker det ingen inställning. Det är en fråga.

Om Du har ett behov av personliga jämförelser om muskler, rövar, kondition och lathet mellan dig och alla andra jägare så starta en tråd om detta. Sen tar Du fram måttband, pulsklockor och allt annat. Detta är dock inget som jag tänker delta i.

Ni som jagar, har Ni erfarenhet av andra jaktmetoder. Hur effektiva är dom?
Finns det någon som smygjagar älg? eller hare?
Finns det jaktlag som drevjagar älg?
Jag vill faktiskt veta, eftersom det uppenbarligen är ett problem med hundar och rovdjur i vissa områden. Hur tacklar man problemet?

Det finns lag på att man vid jakt av vissa djur måste ha hundar som driver "långsamt"(drever, tax osv) är det dessa som blir attackerade av varg eller gäller det alla hundar?

Problemet med att älghundar även kan få ett "ståndskall" på björn går att lösa med att hundföraren tänker på att det kan vara en björn han smyger fram till, det kan vi lösa med attitydförändring tror jag. Älghundarna är ganska tuffa det går nog att få fram hundar som kan freda sig mot såväl björn som varg. Är det möjligt?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg