Jägarnas "Puppa"

Tjena
Ny på sidan men har inte lyckats hitta nån tråd om detta ämne.

Gjorde militärgrundutbildning som Jägare på K4 i Arvidsjaur, vi hade ett enmanstält/sovsäcksöverdrag som kallades för "puppa"

Någon som vet om man kan få tag ett sådant civilt och vad det skulle kosta.

Tack för svar.
Mvh // Grillo

FJS hade dessa med, jag försökte efter värnförmånen få tag i ett liknande utan framgång, jag kör nu ett "U"L-kupoltält på soloturer, väger under 2kg och är mycket bekvämare än "puppan" jag skulle inte gå tillbaka till "puppan" ens under vapenhot..

FJS puppan görs av

Nja, Tarp 0,5, Rajd >1, Nallos yttertält ca1,1 är både rymligare, har sitthöjd och mer än puppan. Fler finns för den som letar.
//J

Tack för det..
Något tips på ett sådant tält?

Använder bara HB numera...så kan inte ösa några superlativer över andra märken eftersom jag inte har erfa av dem...Läs test av flera UL-tält

Min erfa: Akto är ett suveränt alternativ för barmarkstiden. Lätt, tål bra med vind och är förvånansvärt rymligt. Har av och till använt Akto sedan 1995.

Tält och tillverkare som jag har hört positiva omdömen om: Helsport (Ringstind, andra lättviktstält), Bergans (har några lätta modeller och ett enväggstält) och Integral Design, framför allt deras MK1 Lite.

//J

Någon som vet om man kan få tag ett sådant civilt och vad det skulle kosta.

Tack för svar.
Mvh // Grillo

Just FM's "enmanstält" vet jag inte var man får tag på, däremot motsvarande bivacksäckar.
I Sverige säljs ett fåtal som sovsäcksöverdrag hos de större handlarna, tveksamt om de håller måttet som stand alone shelter dock. Gå då hellre ut på nätet, läs lite recensioner och köp. Sök på bivybag. Ebay har säkert nåt också.

Har själv en bivy från Integraldesigns i materialet Event vilken jag är mycket nöjd med.

Slika sovsäcksöverdrag kostar, beroende på material och funktion, mellan några hundra för militära surplusvarianter till några tusen då de mest liknar trånga tält.

http://www.backpackgeartest.org

Carinthia.

Carinthia har några modeller och är väl "originalet" för den sortens 'shelter',Googla får du göra själv ty jag vill inte bli blöt.

peter

Carinthia Observer

Själv har jag ett Carinthia Observer, och haft många 1 mans tält från dom stora tält tillverkarna, men detta är det bästa jag haft...

Fakta:

Den perfekta Bivybagen med självstadgande dubbla pinnar. Två tältpinnar formar en liten "kupol" vid huvud ändan tillräckligt för att hantera kikare eller gevär om så krävs. Bivybagen sluttar från huvud ändan ner mot fot ändan vilket gör att det inte är några raka linjer som är lätta att upptäcka. Den L-formade öppningen gör det lätt att ta sig in och ut ur Bivybagen som stängs med 2 st dragkedjor. Dragkedjorna är skyddade av med special designade "Storm flaps" vilket gör dem helt vatten täta. Den stora observations öppningen på fronten tillåter observation i 180 ° och kan stängas till helt vid riktigt dåligt väder. Både observations- och den vanliga öppningen är försedda med myggnät. Det finns även 5 st fästen för att hålla liggunderlaget på plats. Tillverkad av 3 lagers Gore-Tex, väven är även signatur anpassad.

Färg: Militär grön
Vikt: 1800 g

Länk:

Carinthia Observer

observer.jpg

Bild på min Carinthia Observer

Själv har jag ett Carinthia Observer, och haft många 1 mans tält från dom stora tält tillverkarna, men detta är det bästa jag haft...

Fakta:

Den perfekta Bivybagen med självstadgande dubbla pinnar. Två tältpinnar formar en liten "kupol" vid huvud ändan tillräckligt för att hantera kikare eller gevär om så krävs. Bivybagen sluttar från huvud ändan ner mot fot ändan vilket gör att det inte är några raka linjer som är lätta att upptäcka. Den L-formade öppningen gör det lätt att ta sig in och ut ur Bivybagen som stängs med 2 st dragkedjor. Dragkedjorna är skyddade av med special designade "Storm flaps" vilket gör dem helt vatten täta. Den stora observations öppningen på fronten tillåter observation i 180 ° och kan stängas till helt vid riktigt dåligt väder. Både observations- och den vanliga öppningen är försedda med myggnät. Det finns även 5 st fästen för att hålla liggunderlaget på plats. Tillverkad av 3 lagers Gore-Tex, väven är även signatur anpassad.

Färg: Militär grön
Vikt: 1800 g

Länk:

Carinthia Observer

observer.jpg

Bild på min Carinthia Observer

Bilagor

• bag-tents3_large.jpg
    bag-tents3_large.jpg
    91.5 KB · Visningar: 18,481

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg