Jägare vill ha vargen inhägnad

Att vi har rätt att bekämpa skadedjur anser nog de flesta. Får man in råttor i huset så säger man inte "vi måste leva med naturen", man sätter man ut en råttfälla, får man en fästing på sig så plockar man bort den. Det åsikterna går isär om, är vilka djur som är skadedjur och hur mycket skador man får tåla. Det senare är ofta mer ju längre avståndet är till de skadelidande (reellt eller mentalt), vilket tycks ingå i människans natur.

Man kunde ju också pröva att byta ut ordet "jägare" i vissa inlägg på Utsidan mot "judar" eller "negrer" och se hur det skulle se ut. Inte så trevligt, skulle jag tro.

När man läser dessa vargtrådar, så börjar man mer o mer undra om inte vargförespråkarna på detta forum är det största hotet mot vargen. ;)

Fördomarna och föraktet för/om jägare/lokalbefolkning som sprids här i olika trådar, lär fungera som ett effektivt bränsle för dom personer som sprider fördomar om vargen.

I bland undrar man om inte vissa av dessa "vargvänner" egentligen är troll/varghatare ;) .

Fördomarna och föraktet för/om jägare/lokalbefolkning som sprids här i olika trådar, lär fungera som ett effektivt bränsle för dom personer som sprider fördomar om vargen.

Just här var det ju så att det hela började med uttalanden från jägarna. Så inga fördomar där inte, rena fakta från deras text.

Just här var det ju så att det hela började med uttalanden från jägarna. Så inga fördomar där inte, rena fakta från deras text.

Är det dessa fakta du avser:

Syftet var väl gott med mentalvårdsreformen, men det är ju synd att inte alla tas om hand på ett bra sätt.

Jag tycker vi kan inhägna Malte&Co på Skeppsholmen i Stockholm - där finns det garanterat ingen varg och om en skulle komma så tar den sig inte över stängslet!
Där kan de leva i frid med sina stackars jakthundar, fredade från besten som äter upp deras jaktbyten!

lol

Ja gisses vad IQbefriat. Bisart uttalande.

nej Harald, som jag skrev så var det de fakta som startade det hela jag avspg. Jag tar inte ansvar för vad andra skriver i forumet. Just denna tråd startades ju som en reaktion på

I en skrivelse till miljöministern, jordbruksministern, miljö- och jordbruksutskottet samt rovdjursutredaren Åke Pettersson kräver de fem JRF-distrikten att vargarnas etablering i Sverige omprövas. Vargarna bör hållas i inhägnader, anser de.​

mvh Christian

nej Harald, som jag skrev så var det de fakta som startade det hela jag avspg. Jag tar inte ansvar för vad andra skriver i forumet. Just denna tråd startades ju som en reaktion på

I en skrivelse till miljöministern, jordbruksministern, miljö- och jordbruksutskottet samt rovdjursutredaren Åke Pettersson kräver de fem JRF-distrikten att vargarnas etablering i Sverige omprövas. Vargarna bör hållas i inhägnader, anser de.​

mvh Christian

Sannolikheten att ett så stolligt förslag skulle genomföras är lika med noll. Jag ser inget behov av att dra igång en diskussion om det, men för all del, det kanske är bäst att stollarna på ömse sidor får hållas med att kasta paj i sina respektive fora, så får den seriösa diskussionen föras i fred av de sansade, för sådana finns ju också på ömse sidor.

Sannolikheten att ett så stolligt förslag skulle genomföras är lika med noll.

Helt överens med dig där.

Jag ser inget behov av att dra igång en diskussion om det, men för all del, det kanske är bäst att stollarna på ömse sidor får hållas med att kasta paj i sina respektive fora,

Men du kastade dig ändå in i denna tråd?

så får den seriösa diskussionen föras i fred av de sansade, för sådana finns ju också på ömse sidor.

Återigen överens, om att det finns sansade på båda sidor.

Sannolikheten att ett så stolligt förslag skulle genomföras är lika med noll. Jag ser inget behov av att dra igång en diskussion om det, men för all del, det kanske är bäst att stollarna på ömse sidor får hållas med att kasta paj i sina respektive fora, så får den seriösa diskussionen föras i fred av de sansade, för sådana finns ju också på ömse sidor.

Men tycker du inte att det är intressant att "stollarna" på ena sidan är Jägarförbundet i fem (5) mellansvenska län?
Det är allstå officiella representanter för tiotusentals vanliga människor (som alltså implicit också är stollar). Det är inte nåt som en enstaka rättshaverist har hasplat ur sig på sin privata blogg. Så det är ju klart som korvspad att det finns ett behov att diskutera frågan!

Stollarna på andra sidan är i det här fallet ett antal skogsmullar som endast representerar sig själv i ett webbforum.

När man läser dessa vargtrådar, så börjar man mer o mer undra om inte vargförespråkarna på detta forum är det största hotet mot vargen.

Håller med där. Känns som att många bara är ute efter att få ryggen klappad av likasinnade...

Om jag, som är vargförespråkare, var inne på ett forum med vargmotståndare som bara sysslade med "ryggklappning" skulle jag tappa intresset helt. Och min åsikt i sakfrågan skulle bara stärkas.

Senast ändrad:
Håller med där. Känns som att många bara är ute efter att få ryggen klappad av likasinnade...

Om jag, som är vargförespråkare, var inne på ett forum med vargmotståndare som bara sysslade med "ryggklappning" skulle jag tappa intresset helt. Och min åsikt i sakfrågan skulle bara stärkas.

Tänk om vargförespråkarna och vargmotståndarna kunde vara på samma forum...

/Stellan

Martin Fjäderlätt;326518 sa:
Men tycker du inte att det är intressant att "stollarna" på ena sidan är Jägarförbundet i fem (5) mellansvenska län?
Det är allstå officiella representanter för tiotusentals vanliga människor (som alltså implicit också är stollar).
QUOTE]

Jag har ingen aning om hur många medlemmar JÄGARNAS RIKSFÖRBUND representerar, men den rikstäckande organisationen som representerar majoriteten av Sveriges jägare heter SVENSKA JÄGAREFÖRBUNDET. Det minskar nog antalet "implicita stollar" en hel del.
En organisation representerar ENDAST sina medlemmar. inte alla som berörs av verksamheten.

Tex:Jag betalar skatt men vill helst inte bli representerad av skattebetalarnas förening, jag jagar men vill helst inte bli representerad av JÄGARNAS RIKSFÖRBUND. Jag är lat och vill helst inte bära tunga saker men det innebär inte att Fjäderlättarna tycker att jag är en värdig representant för lättpackning osv osv.... :-D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg