Jackventilering, var?

Hej

Jag har funderat kring ventilering av jackor, min gamla Haglöfs jacka (Limb, tror den hette så)hade inga ventil-funktioner als.
Insåpg efter ett tags användande att det är nödvändigt för att få ut fukt och väta, ( insåg det då fukt mellan nätfodret och yttermembanet frös och blev till is, en bit under trädgrensen vid getryggen..
Införskaffade för ett tag sedan en WS jacka från The North Face med snedställd ventilering över bröstet, ej under ärmarna. Varit rätt nöjd med denna lösning. Men det är ju inget alpint plagg.
Så jag undrar om någon med annan jacka och ventil lösning kan ge sin åsikt, med för, alt, nackdelar.

MvH Jan

Under ärmen

Nackdelen med ventilation på bröstet är att fickorna blir så små och att snö o regn lättare kommer in.

De flesta tillverkare har ju ventilationen under ärmen. Detta funkar bra förutsatt att den är tillräkligt stor. Tänk oxå på att ryggsäcksremmen täcker armhålan.

Klättermusen har en modell där man rullar upp hela ryggen.

Men halshålet, ärmhålen och framförallt midjehålet är också bra att ventilera genom, om inte jackan är för tight.

Om man har vindtäta kallingar kan man utnyttja de längsgående dragkedjorna på byxbenen.

jacka med armhålsventilering

jag själv har införskaffat en north face jacka med ventilering under armarna. detta tycker jag och mina vänner är en mycket bra lösning ifall man ska cykla och vandra. fast jag efterlyser även flerventileringar på jackor. fast om man har en gforetexjacka så ventilerar den bra ändå.

hälsningar
tobbe

angående ventilering

Vilken North Face jacka har ventilering under armarna?
Om man ser på tex haglöfs telemarks jacka eller norrönas jackor har de dragkedja under ärmarna medans north face har dem snedstälda över/vid bröstet.
Trodde att North Face hade helt gått från ventilering under armarna...

Hur funkar dragkedjor under armarna när man går med stighudar på tur... Skaver inte dragkedjan?
Min oro är också att dragkedjan under ärmen antingen fastnar i något eller går sönder så att inte ventileringen går att stoppa...

Klättermusens lösning, Grim, är ju fin men jag tycker det är lite för mycket att öppna hela ryggen...
Det är ju också för att ha ryggsäcken dickt ann mot kroppen...

Någon som har testat The north face mountain jacket?

mountain guide jacket

jag har denna ovannämnda jacka och north faces lösning på problemet att dragkedjan kan fastna har dem löst genom att använda sig av kordborre flikar. så man kan ha blixtlåset öppet och samtidigt ha kardborre flikarna stängda, och på så sätt så är det nästan en omöjlighet att dem går isönder. det där med hudar eller nu vad du skrev har jag ingen aning om(dels vad du menar med det och dels hur det fungerar med jackan till dem.)

Ärmhål

Det är ju inte fel med kombination av armhålsblixtlås + fickor. För ibland behövs det mycket ventilation samtidigt som de blåser så man inte kan ta av jackan.

En snygg lösning har ju Arcteryx (nu har väl flera jackor det) med "vattensäkert" blixtlås utan massa flärpar för det blir enklare att stänga och öppna och ventilerar bättre!

Jag har aldrig haft problem med skav, men glöm inte att dra upp blixtlåsen innan ni far ned för då kan ni få en obehaglig överraskning!

TNF=Värdelös

Har använt en TNF Mountain Jkt en sässong. Har gjort några alpina turer i jackan, massvis med skidbestigning o lite vanlig klättring. Är inte speciellt imponerad vare sej av kvalite eller tekniska lösningar. När man använder ryggsäck så ligger axelremmarna över ventilationshålen och ventilationen blir minimal. Att ha kardborre flikar över dragkedjorna för ventilationshålen är också helt iditiotiskt. När man dragit upp dragkedjan för ventilationen så fastnar ju kardborren ihop och hålet stängs om man inte hela tiden håller koll så kardborrarna inte åker ihop. Jag var tvungen att sätta för ena kardborren med en lös kardborre remsa köpt på ica för att kunna använda hålen överhuvudtaget. Att diverse detaljer börjar lossna och gå sönder efter första sässongen gör en inge gladare. Samma visa har det varit med ett par handskar från TNF. Själva materialet gick det hål på efter nån dag och det enda hårdare jag utsatt dom för var rephantering. Efter reklamation tog det ett halvår innan dom skickat handskarna kring halva jordklotet o gett mej ett par nya. Dom nya pajade efter en vecka igen. Nä skaffa en riktig jacka typ klättermusen istället. Dom är då heller inga som krånglar vid reklamation.
[Ändrat av PerHenrik 2002-01-15 kl 02:00]

Re: Jackventilering, var

Har aldrig haft besvär med att dragkedjorna skaver under armarna på de jackor jag har med den lösningen.
Däremot så är det mycket praktiskt att vid fysiska ansträngning, t.ex. toppturer, att kunna öppna under armarna och trä ur armarna och knyta ärmarna bakom nacken och så har man en väst. Så prova i affären om du kan trä ut armarna genom ventilationshålen, det kräver lite längre dragkedja än vad vissa modeller har.

Marmot

jag har en Marmot Glenmore jacka och på den har man löst problemet med armhålsventilation mha av vattenskyddade blixtlås (de kallar dem för pit-zips) med en flik över utan kardborre. Hålen täcks inte av ryggsäcken, skaver inte och ventilerar bra. Fliken är viktig för utan den regnar det in vid riktigt skitväder. De vattenskyddade blixtlåsen håller inte ensamt emot kraftigt regn, tyvärr. Fattar inte hur Arc'Teryx kan låta bli att ha en flik över blixtlåset på framsidan av jackan och ännu mindre att folk accepterar läckaget bara för att märket har status och jackan är dyr. Ok, på vintern spelar det mindre roll men sammantaget så är produkter från Marmot/Klättermusen/Norröna mer optimala.

Genom att dra upp dragkedjan i halsen ganska högt och öppna kedjan nedtill ökar man skorstenseffekten och får ut mycket värme både genom hals och armhålor.
Jag tror Marmot Climber har nätfickor som gör att du kan ventilera genom dem också men då har den lite sämre luva.

/Björn

TNF Värdelös

Det var ju skit att TNF jackan var dålig...
Hur gick det med den, fick du ut någon ersättning eller gick jackan på blåskontot?

TNF har ju också en annan lösning på foder, de använder sig ju av en fleace-variant om jag känner rätt, medans då t.ex. Haglöfs har nätfoder..

Det jag uppleft som irriterande är att det vid vurpur kan, om det inte finns snölås, fastna snö mellan nätfodret och yttermembranet, vilket jag upplever är svårt att skaka bort...

Stighudar är det "anti-glidtyg", fritt översatt, som placeras under t.ex. telemarksskidor för att slippa vallan när toppturer skall göras..

Orkar inte med besväret.

Min far fick ärva TNF jackan. Har varken tid eller energi att sitta o ringa till en massa generalagenter som jag fick göra med TNF hanskarna för att förklara vad som hänt. Den får väl duga som regnjacka när man ska gå ner o handla köttbullar på ICA eller nåt.

tnf=icke värdelös

på den jacakn som jag har så är det så att det finns ett kardborrefäste på båda sidorna och detta gör då att kardborren inte fastnar överventileringshålet (om man inte vill det d.v.s)

ville bara säga det.
min jacka är fyra år gammal och det är bara en (lagad) reva på 3mm som har haft nöjet att bråka.

/tobbe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Huggehug Var köpa tjocka ullbyxor/långkalsonger Kläder 2
Farbror Var hittar jag nya Haglöfsskosnören? Kläder 13
Banankontakt Var köpa skoterkängor Kläder 12
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
ViLa Var/hur köpa Jörnkängan? Kläder 14
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Rookien Var köpa g1000-tyg ? Kläder 6
Bob123 Aclima Light Wool - var köpa? Kläder 15
liquidmonkey haglöfs lim down hood --- var och bra???? Kläder 1
sweden_faltboot Var köpa Northface Mountain Pant Kläder 0
Damberg Prisvärd thermojacka? Var? Kläder 8
helper Var köpa Mont-bell U.L. Down Inner Half Sleeve Jacket Kläder 0
niklaz Snödräkt (var köpa i Stockholm?) Kläder 6
estetdrägg Lifewear/Viafil...VAR köpa?!? Kläder 2
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
ninni1 Var köpa Teva? Kläder 3
mashimaro Var köpa tunna ullstrumpor till rimligt pris? Kläder 28
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
henkealf Fjällräven Kodiak Parka, var är denna jacka billigast? Kläder 0
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
Malindo Det var bättre förr Kläder 6
Haddock M90-kängor, var? Kläder 2
bergh köpa norröna arch wall - var??? Kläder 0
JLjung Baloo - var? Kläder 2
skiman Var finns Tights för skidåkning online Kläder 5
Mezzner Var hittar man "herrtights"? Kläder 23
forslund ullfrottestrumpor.. var? Kläder 5
avslutat080903 M90 hatt - var köper jag den Kläder 16
Nikke X Bästa och sämsta klädmärket?? Var med och rösta! Kläder 55
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
Jock Scott var laga kängorna ?? Kläder 0
Mandalay Var köpa Mountainhardwear Kläder 9
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
Lasse Björkeson Var bästa pris och sortiment av Ullfroté? Kläder 9
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
bogart Var prova Taiga. Kläder 7
avslutad120814 Militärkängor, köpa militär utrustning - var? Kläder 3
ebh Lovika vante- Var köpa? Kläder 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg