Jacka med luva för löpning

Halloj i stugan! Det är så att jag började löpa för några veckor sedan efter 10 års soffsittande och surfande, och än så länge går det bra dock börjar det bli lite kyligt, så jag tänkte införskaffa mig lite nya kläder.

Och då har jag tänkt mig nu när det börjar bli lite kallt, att jag skulle springa i ett underställ med ett skal ovanpå. Tänkte att det kunde vara smidigt att handtvätta understället i handfatet medan man duschar efter varje pass, och låta skalet lufttorka.

Så nu är frågan vad man ska ha för skal? Har hittat flertal byxor som kan passa fint som både är vind och vatten -resistenta, så där är det inga problem. Dock har jag svårt att hitta rätt jacka. Jag skulle helst vilja ha en så tunn och smidig jacka som möjligt som är någorlunda vind och vatten -resistent med luva så man kan "bädda" in sig när det blir ruskigt ute, behöver inte vara 100% vattentät då man ändå blir rätt blöt av svetten. Men jag lyckas inte hitta något, nämnas bör väll att jag är riktigt fulsnål och vill helst inte ge mer än 500-650 för en jacka, dock har jag upptäckt amazon.co.uk där man kan göra en del klipp ibland. Enda som kan få mig att köpa en dyrare jacka är om man kan ha turen och hitta den på extrapris.

Hur som, nån som råkar känna till en jacka som kan passa?

Tackar för hjälpen på förhand :)

Alla är vi olika, men jag har aldrig behövt ett skal när jag springer. Det blir för varmt och svettigt.

Ner till nollan har jag bara en funktionsTshirt under mitt tunna löparställ. Under nollan tar jag på långärmat tunn underställströja och shorts under löparstället. Detta funkar till minus 15 sen får jag förstärka med tshirten. Mössa är en självklarhet. Visst lite kallt de första fem minuterna men värmen kommer snabbt. Jag springer inte fortare än 5 min/km. Regnar blir man blötvarm.

Testa det du har innan du köper på dig något nytt är mitt tips.

Tror nog det är värt att åka förbi Decathlon och ta en titt. Deras Helium vindjacka kan nog funka rätt bra och har luva.

Annars har de flesta ingen luva, särskilt då de som är specifikt för löpning. Skulle säga att mössa är smidigare i nästan alla fall.

(Själv använder jag klassikern Dobsom R90 eller vad stället nu heter. Ganska billigt som byxa+jacka på rea och jag tycker det är riktigt bra grejer. Sedan mössa på det. Regnar det är det så varmt att man inte fryser när man springer, är det kallt snöar det och då funkar mössa.)

Jag har precis letat efter någonting liknande fast jag tänkte ha jackan till vandring. Jag kollade precis som dig efter en tunn, lätt, vindtät och vattenresistent jacka med luva.
Efter att ha tittat och känt på ett flertal modeller har jag nu köpt denna:

Northface flyweight hoodie 529 kr.

http://www.sportamore.se/produkt/42216-the-north-face-m-flyweight-hoodie-m-svart

Den uppfyller alla dina krav och jag gillar den skarpt efter att ha provat den hemma.
Egentligen ville jag ha en modell med ventilationsöppningar under armarna men då blev priset det dubbla. Jag har ju som sagt inte sprungit eller vandrat i den så jag vet ännu inte hur bra den ventilerar...

Var nästan på väg att beställa den där North face jackan, men så kom det upp en 20% rea på en del jackor idag, och hitta en fin jacka från Puma för 300 spänn. Beställde även ett par Dobsom R 90 byxor. Så nu är det här problemet ur världen :)

Tackar för hjälpen!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
rJohansson Bra jacka? Kläder 24
SLMT Tunn jacka Kläder 9
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
stenblock Efterlyses: supertunn jacka med huva Kläder 41
Bulgakov jacka från national geographic? Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg