ITAB vindblus OCH regnställ?

Jag sitter här och ska införskaffa mig lite friluftskläder inför kommande vandring. Hittills har jag packat åt skogen för tungt och det har vart lite för tungt för att det ska vara riktigt skoj därför tänkte jag försöka handla lite lättare kläder.

Jag brukar vandra i ett par nylonbrallor (everest) och en undeställströja som jag har en tunn väst som är vindtät frampå. Det funkar bra så länge det inte regnar.

Jag har läst lite på forumet och kommit fram till att kläder för ITAB borde funka för mig och ligger inom mina budgetramar. Så till min fråga:

Behöver man både en vindblus OCH en regnjacka? Borde det inte räcka med bara regnjackan, jag förstår inte vad vindblusen tillför?

Jag tänkte använda vindblusen/regnjackan tillsammans med en underställströja och ha med en fleece som förstärkningsplagg. Ev. en funktions t-shirt också om det skulle smälla till och bli varmt.

Vilken ska jag välja eller har jag användning för båda? Jag ska till trakterna kring Saltoloukta i mitten av augusti.

Jag har fram tills nu bara haft ett Craft underställ och ITABs regnjacka i fjällen men det finns tillfällen då det blåser kallt eller bara är småregnigt då jag saknat nåt att ha som extra skydd. Regnjackan är tät och bli fuktig att vandra i eller ha som lägerplagg när det är varmt.
Har införskaffat en vindblus men inte testat den ännu.

/M

Kör du på både vindblus och regnjacka. finns dom som knappt väger och inte tar plats men tänk även i hållbarhetstermer. Sömmarna skall hålla även när man bär ryggan. Det vindblusen tillför är ett vind- och myggskydd som andas, regnjackan andas inte så mkt. Salto mitten av augusti kan bjuda på allt från strålande sol till snödrev och småspik. En liten mössa, ett tips bara...

Roland

De som har börjat använda vindblus (kombinerat med regnjacka för riktigt regn) brukar sällan ångra sig, utan försöker gärna få oss andra att inse att det är det bästa plagget sen fikonlövet.

Å andra sidan vandrar ju högvis med människor med bara den där regnjackan och klarar sig utan vindskyddet när de går, och är nöjda med det.

Själv har jag en "något tyngre" vindjacka (Bergans Microlight, 300 g) som jag använder till vardags, och den är verkligen trevligt. Den är snygg, andas bra, är skön direkt mot huden och fixar mindre regnskurar. Allt man behöver till vardags, alltså. Men på tur vill jag ha en lättare om den ska få följa med.

Jag vandrar i en underställströja av merinoull. Har ingen vindblus, utan endast ITABs Packaway regnjacka. Som förstärkning har jag en gammal trotjänare, en fiberpälströja.
Den här kombinationen fungerar bra för mig.
/ Bertil

Tackar för svaren, jag ska nog prova att bara köra på regnjackan till att börja med fast det är klart... en vindblus är ju lockande :) Jaja, får ser hur det blir.

Vi kanske inte ska glömma att vindjacka + regnjacka inte alls är en ny idé, utan den självklara kombinationen innan membranplaggen slog igenom.
Då var det polyester/bomull i vindjackan och plastbelagd väv i regnjackan, men huvudfunktionerna var ju samma.

Skillnaden är väl att man idag kan få samma kombination minst ett kilo lättare.

Det man behöver mest

är oftast en funktion man inte tänkt över för den är en del i alla plagg. En vindblus eller en lätt tränings eller cykeljacka fyller alla samma ändamål.
Innan jag började med vindblus, tipsad av en kurskompis nere i sommaralperna, hade jag svagt hört talats om plagget. Numera följer den med på segling, cykling och i packningen.
Om inte annat ger den ett extra luftlager och ersätter i praktiken en vida tyngre fleece eller fiberpälströja oxså. Rekommenderas gärna.
Regnställ fyller en helt annan funktion....
//J

Jag brukar vandra i ett par nylonbrallor (everest) och en undeställströja som jag har en tunn väst som är vindtät frampå. Det funkar bra så länge det inte regnar.

Jag körde en liknande kombination förr: underställ + softshellväst (~400g), fleece som förstärkning och vid regn och/eller stark blåst en GTX-jacka (800g!!). Summa summarum ~1200g för vind + regnskydd.

Nu har jag bytt till en marmot vindblus (140g) + marmot essence regnjacka (200g) och alltså sparat nästan 900g och en jäkla massa utrymme. Med denna kombination anser jag att jag har lyckats bevara samma komfort och variationsmöjligheter som jag hade förut. Utan vinblusen skulle detta inte fungerat för mej. Essence saknar GTX-jackans ventilationsmöjligheter och ger mej mycket sämre komfort än västen gjorde då det är uppehållsväder, skapligt varmt men blåsigt (lågodds-väder i Salto i Augusti).

Skulle dock kunna tänka mej att en regnjacka med bättre ventilation skulle kunna ersätta vindblusen (i vissa sammanhang). Kanske tex. en Marmot PreCip-jacka (har inte provat), men då har man ju inte vunnit någonting då den väger mer än min kombination av vinblus + regnjacka gör tillsammans.

Jag röstar FÖR vindblus!

/B

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
MarkusF Itab Kläder 38
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
Gråbuse ITAB vandringsbyxa Kläder 12
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
xblp Typ ITAB - fast för barn? Kläder 6
Aleks_T ITAB-byx ersättare! Kläder 17
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
axeman99 Itab fjeld eller fjeld light Kläder 4
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
melon ITAB Explorer? Kläder 1
mörtkungen Itab: Väst Thermal och regnrock Kläder 1
magnusma Itab Fjeld Kläder 14
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
joask202 ITAB nyheter Kläder 6
avslutatmedlemskap160620 Itab Kläder 7
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
periskop Byxor: Fjällräven eller Itab Kläder 8
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
metrotiger ITAB, Skaljacka T&P Lazer Kläder 3
PetNor ITAB's Traveller byxa Kläder 15
magnusma Itab`s eskimo Kläder 1
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
xtrem REA på Itab Kläder 0
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
brigas ITAB packaway damstolekar Kläder 2
Martin Fjäderlätt Itab Packaway - kass efter 2 år? Kläder 25
janåkes Kvaliteten på ITAB-produkter? Kläder 50
xyzxyz Passform ITAB Kläder 4
GJMC ITAB Packaway regnbyxor - fotöppning Kläder 9
ollefisk ITAB T&P All-Season Kläder 2
Viberg Rea på ITAB Windbreaker väst Kläder 0
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
dennis_h ITAB och storlekar Kläder 11
sajberjohan ITAB´s kläder Kläder 76
ceciliaw ITAB? Kläder 5
Mansson Vindblus Kläder 13
MonicaKa Vindblus = stinkblus? Kläder 9
Erik1 Frågor, vindblus M60. Kläder 4
Sarvi ITABs T&P Vindblus Kläder 25
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
DoktorGlas Helly Hansens gamla regnställ Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
KohiNoor Regnställ Kläder 4
daviddenandre Skalplagg/Regnställ Kläder 13
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Bondmoran Vilket regnställ? Skalställ? Kläder 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg