Itab vildmarksbyxa TP-X

Hej alla

Jag letar runt lite till ett par prisvärda och relativt billiga byxor för fjällturer/skogsturer till min flickvän.
Jag har kollat runt på forumet och blivit intresserad av itab vildmarksbyxa tp-x.
Har några korta frågor om dom dock.

1. Är dom tunga och tjocka, passar dom till fjällen på sommaren. Eller är dom för varma och obekväma?

2. Biter myggen igenom tyget?

3.Hur pass mycket vind tål dom? Vatten spelar inte så stor roll, då får vi dra på oss regnbyxor.

Min sambo prövade ett par lundhags keop och bergans tufto lady pants på XXL och då tyckte hon dom var för tunga och stela. Sedan prövade hon ett par fjällräven Nikka trousers som hon verkligen gillade. Dock så gillade hon inte priset, under 800 kr vore ju toppen om vi hittade något.
Dock så är hon myggkänslig och jag vill inte heller att myggen ska bita igenom byxorna alldeles för enkelt heller. Itab vildmarksbyxa tp-x??

Så nu förstår ni lite vad hon letar efter. Vore tacksam för svar och reflektioner.

Mera byxa för pengen än så här är nog svårt att få tag på.
Jag har haft mina i flera år nu och de fungerar fortfarande.

Dom är inte så kraftiga att de känns tunga och bylsiga, snarare tvärtom... Jag har gärna ett par långkallingar under på våren och hösten.

Mina byxor tål både glödsprätt och myggor.

Vindtäta, ja och hur mycket vatten de tål beror på hur många lager med vax du lägger på, men skulle de bli lite fuktiga så torkar de snabbt.

Priset gör att man har råd att köpa flera par om man nu behöver det:)

Är rätt säker på att de byxorna har myggnät i ventilationsblixtlåsen, det rekommenderas. Har inte testat dessa, men de flesta verkar gilla kombinationen kvalitet/pris.

Sorry, det var Byxa T&P Fjeld Mid Dam som hade ventilation med myggnät, en mycket bra feature när man går, då man kan svalka sig utan att få mygg innanför byxorna.

Fick hem ett par sådana och upplevde att måtten på alla ledder avvek från deras måttabell och från andra byxor jag köpt från dem. Kanske är det intressant att de nu också har har zip-offbyxor för 150 kr paret.

Har kört på ITAB:s vildmarksbyxa under vårens äventyr och är helnöjd. Som någon skrev tidigare, mycket byxa för pengarna. En allroundbyxa som passar både skogen och fjället.
Storlekar är alltid svårt när man beställer på nätet. Beställde hem två storlekar för att prova vilken som blev bäst.

Kan som kuriosa berätta att jag gjorde en liten mod på mina byxor. Flärpen i metall på dragkejdan till benfickan på höger sida fick jag dåndimpern på. Den lät när man gick ibland. Tog bort den och ersatte med ett snöre istället. Ljudet försvann och det blev också lättare att greppa och öppna/stänga.

Myggsäkra T&P-X

Hej alla

Jag letar runt lite till ett par prisvärda och relativt billiga byxor för fjällturer/skogsturer till min flickvän.
Jag har kollat runt på forumet och blivit intresserad av itab vildmarksbyxa tp-x.
Har några korta frågor om dom dock.

1. Är dom tunga och tjocka, passar dom till fjällen på sommaren. Eller är dom för varma och obekväma?

2. Biter myggen igenom tyget?

3.Hur pass mycket vind tål dom? Vatten spelar inte så stor roll, då får vi dra på oss regnbyxor.

Min sambo prövade ett par lundhags keop och bergans tufto lady pants på XXL och då tyckte hon dom var för tunga och stela. Sedan prövade hon ett par fjällräven Nikka trousers som hon verkligen gillade. Dock så gillade hon inte priset, under 800 kr vore ju toppen om vi hittade något.
Dock så är hon myggkänslig och jag vill inte heller att myggen ska bita igenom byxorna alldeles för enkelt heller. Itab vildmarksbyxa tp-x??

Så nu förstår ni lite vad hon letar efter. Vore tacksam för svar och reflektioner.

TP - X dam har och herr har vi haft i flera år och dom är tjocka o myggsäkra. Inga lättviktare alltså. dam 38 väger 570 gram.
Haglöfs har bra lätta i sin lite serie t ex.

lycka till!

Jag har ett par såna byxor och jackan sen ett par år.
Jackan är stor i storleken, har en medium och skulle lätt haft small istället.

Byxorna köpte jag i D96, vilket passar bra till midjan, men jag tycker benen är långa trots D-måttet.
Undrar hur långa motsv är i normalmått... 4cm längre?
Mina är ~3cm för långa idag, vilket jag viker förtillfället och låter gå över skaftet på kängorna.

Men överlag är det dom bästa byxorna jag ägt och glödtåligheten är mycket bra. Har vaxat dom ett par gånger och då klarar dom duggregn bra, men inte lika bra som ett texskal. Dock mycket slitstarka.

Jag är helnöjd, enda minus är att ingen benficka har bälg. Man får väl ned en karta, men kan knappast använda benfickorna till att tillfälligt göra sig av med mössa, vantar etc etc.

Mackenzie-byxorna på xxl är av exakt samma sort som itabs T&P vildmarksbyxor har jag noterat.
Dvs samma byxor från samma fabrik med olika logga. Tycker de är ok byxor för det priset. Både itabs och xxls kostar väl runt 300

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg