ITAB vandringsbyxa

Likt många tidigare har jag börjat snegla mot ITAB när jag nu söker nya vandringsbyxor. Har tidigare ägt ett par Lundhags av äldre modell - ungefär som deras Traverse men utan ventilering. Gav vidare dem på grund av att de egentligen var för långa för mig, annars var jag nöjd. Började snegla på fjällräven och fastnade för deras Keb-byxa, tyvärr gillade jag inte deras färgmodeller, i övrigt verkade byxan vara optimal för mig. Har nu börjat kika mot ITAB, som sagt, men upplever det som ett problem att jag inte kan prova innan och jag har ingen tidigare egen erfarenhet av märket.

Så, ni som har provat ITABs byxor; detta söker jag:

Funktionsområde:
Vandring i fjäll och skog året om. Justerbart benslut, antingen med knappar (som fjällräven Keb/Vidda) eller band (Lundhags). Ska rymma ett par långkalsonger under. Gärna hyfsat ledig passform kring lår/midja/gren. Ventilation ett plus men inte krav. Behöver inte vara varken särskilt tunna eller särskilt varma - är det svalt tar jag på mig något under/över. Tips? Hur står sig ITAB mot ex Fjällräven och Lundhags i kvalitet och funktion? Vad skiljer dem mest och på vilket sätt märks ev. de stora prisskillnaderna?

Jag har köpt två par vildmarksbyxor. Båda två hade spruckna sömmar i sidosömmarna (helt spruckna på ena sidan, på väg att spricka på andra) mellan bältesdelen och framfickorna. Det ena paret lossnade även hela tryckknappen på ena benfickan direkt vid första provning. Jag lagade dem dock själva men blev lite tveksam över kvaliteten. De har dock hållt bra sedan dess. Jag har även två T&P-jackor som känns väldigt gedigna.

Mitt största problem med byxorna är dock att det inte är någon bälg i benfickorna, utan det är bara ett platt tygstycke som är påsydd. Detta gör att man knappt får plats med något mer skrymmande än en karta i benfickan. För mig som gillar att ha en hel del i benfickorna gör det att byxorna gått bort för vandring.

Mina erfarenheter av ITAB är skit!!
Sneda sömmar på merinounderställ, strumpor som det blivit hål i efter ett par månader, underkläder som krymper efter första tvätten och så min regnjacka som andas lika mycket som en svart sopsäck....trots specifikationer om att andas.
Nu har jag bara ägt regnjackan, det andra är bekantas erfarenheter.
För min del så avstår jag definitivt ITAB.

Jag har flera par friluftsbyxor och även en jacka från ITAB som jag tycker är både prisvärda och bra. Alla i deras s.k. TP-X väv som har hållit bra och jag tycker är helt jämförbar med Fjällrävens G-1000 väv, och kan vaxas på samma sätt. Just vad gäller byxor är det också bra att det finns ett stort utbud av storlekar; jag som har lite kortare ben uppskattar deras D-storlekar som man inte hittar på så många andra ställen
Däremot beställde jag ett par byxor med stretchpartier som jag tyckte kändes lite väl sladdriga, så de åkte tillbaka igen.
Har även ett underställ i merinoull från ITAB som varit suveränt.

Har ITAB:s Vildmarksbyxa och packaway-regnjacka. Mycket nöjd med dessa. Men de senaste köpen därifrån har jag varit riktigt missnöjda med. Bl.a ett par skor som gick sönder efter 6 månader och deras Hunting Anorak, där flera sömmar gått sönder, bl.a i fodret. Mitt intryck av ITAB har blivit mycket sämre. Särskilt sedan jag var där och träffade deras ointresserade personal. ITAB drar jag mig numera från att handla från.

Jag har bland annat T&P Fjeld Mid Byxa och ett par T&P Flexible Knickers och jag gillar dem skarpt. Har bara haft dem 6 månader och Fjeld mid är just nu mina favoritfriluftsbyxer.

ITAB Byxor

Använder Outback II, T&P Forest samt en äldre modell. Ingen skugga på något av paren. Outbackbyxorna blev det ett hål i och membranet skadades men de ersatte med ett par nya.
Jag föredrar mina Fjällräven Keb och Chevalier men ställt mot kostnaden anser jag du får bra byxor för pengen, det är min erfarenhet.

Mina erfarenheter av ITAB är skit!!
Sneda sömmar på merinounderställ, strumpor som det blivit hål i efter ett par månader, underkläder som krymper efter första tvätten och så min regnjacka som andas lika mycket som en svart sopsäck....trots specifikationer om att andas.
Nu har jag bara ägt regnjackan, det andra är bekantas erfarenheter.
För min del så avstår jag definitivt ITAB.

De e kanske du som e sne i chassit o svettas mer än tretton suuumopungar.. :p

Jag har väldigt bra erfarenheter av just Vildmarksbyxan. Den har ledig och bra passform, sömmarna och knapparna har varit väldigt robusta på mina två par. Just fickorna är något jag gillar extra mycket på just dessa. Jag vill *inte* ha med bälg och inte fickor på framsidan låren. Dessa sitter på sidan, är djupa och inte i vägen.

Jag gillar också själva tyget extremt mycket. Det har en aningen styvare kvalitet än G-1000. Det får byxorna att kännas rejäla utan att fördenskull vara tjockare.

Om jag ska ha en negativ synpunkt så är det att det svarta tyget bleks ganska snabbt i solen. Redan efter första säsongen så har de börjat skifta i grått/rost. Så jag rekommenderar att inte välja de helsvarta byxorna om du är ute mycket på sommaren. Men ändå, sjukt prisvärda byxor som jag absolut skulle köpa igen!

Jag har också Engelsons Helagsbyxor. De påminner lite svagt om Fjällrävens Abisko Lite. Bra passform, tunna och lätta, men inte samma kvalitetskänsla som Vildmarksbyxan och givetvis långt efter Fjällräven. Men även dessa tycker jag är mycket prisvärda för 395 spänn...

Patagonias houdinipants är en bra vandringsbyxa. Tål en del regn, vindskyddad, luftig och lätt (88g), Inga onödiga fickor och annat onödigt jox utan bara en clean vandrings- löparbyxa. Köpte min för 500 på rea.

Traskar sedan något år i ett par T & P Fjeld. En kraftig, rejäl byxa med (för mig) bra passform och ledig stil. Bra och genomtänkta fickor och med rejält 4-vägs soft-shell i utsatta delar. Så nu har jag lovordat ITAB mer än jag borde. Jag och mina polare har handlat mycket hos dom genom åren men nu blir det mindre och mindre. Dom har glömt bort alla oss som som faktiskt rör oss i skog och mark och därför är intresserade av om det är bommul eller polyester i tröjan... Uppbyggnad och vattenpelare, ång-genomsläpp mm saknas helt eller delvis. Sortimentet är snällt sagt, torftigt. Där det tidigare gick att köpa det mesta både från deras Outdoor och hantverks avdelning, finns det nu bara lite småplock kvar.

Jag har själv deras tp fjell och är riktigt nöjd med den, mitt största problem var att hitta ett par som satt skönt, gick igenom sortimentet hos några av de stora butikerna runt Stockholm men hittade inget som föll mig i smaken. Itab's byxor finns i många olika storlekar (vilket nämnts tidigare) har haft byxorna i drygt ett år nu. Både i fjäll och skog.
Vädringsbälgar på låren och dragsko nedtill, inga revor ännu. Väl värt att prova.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
MarkusF Itab Kläder 38
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
xblp Typ ITAB - fast för barn? Kläder 6
Aleks_T ITAB-byx ersättare! Kläder 17
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
axeman99 Itab fjeld eller fjeld light Kläder 4
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
melon ITAB Explorer? Kläder 1
mörtkungen Itab: Väst Thermal och regnrock Kläder 1
magnusma Itab Fjeld Kläder 14
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
joask202 ITAB nyheter Kläder 6
avslutatmedlemskap160620 Itab Kläder 7
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
periskop Byxor: Fjällräven eller Itab Kläder 8
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
metrotiger ITAB, Skaljacka T&P Lazer Kläder 3
PetNor ITAB's Traveller byxa Kläder 15
magnusma Itab`s eskimo Kläder 1
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
xtrem REA på Itab Kläder 0
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
brigas ITAB packaway damstolekar Kläder 2
Martin Fjäderlätt Itab Packaway - kass efter 2 år? Kläder 25
janåkes Kvaliteten på ITAB-produkter? Kläder 50
xyzxyz Passform ITAB Kläder 4
GJMC ITAB Packaway regnbyxor - fotöppning Kläder 9
ollefisk ITAB T&P All-Season Kläder 2
Viberg Rea på ITAB Windbreaker väst Kläder 0
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
dennis_h ITAB och storlekar Kläder 11
sajberjohan ITAB´s kläder Kläder 76
ceciliaw ITAB? Kläder 5
holetaker Fritids/vandringsbyxa sökes Kläder 14
svartagranen Allroundbyxor för backpacking? Kläder 13
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
brucewalker vandringsbyxa i tight passform Kläder 11
desireman Vandringsbyxa med ficka för smartphone? Kläder 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg