Itab Packaway - kass efter 2 år?

Vi får se vad duschtestet säger, och sen se om det går att tvätta om jackan och få ett bättre resultat...

Om jackan läcker så är det ju ett reklamationsfall om jackan är yngre än 3 år, och om det bara är yttertyget som suger åt sig vatten efter min vårdslösa tvätt är det antagligen ett fall av RTFM och jag får en snigel på ögat.

Men det lustiga är ju att det på Gore-tex-plagg står att man ska tvätta dem som vilka syntetplagg som helst, så membranplagg tvättade med vanliga tvättmedel lär ju inte vara ovanligt. Sen återstår ju det eviga problemet att ingen behagar berätta exakt vad tvättmedel utan "detergents" är, förutom de dyra specialtvättmedlena. Tvål är ju också en tensid.

Nacknötning?

Vad gäller nötning i nacken så gav Klättermusen mig en förklaring till detta.
De sa att fetter från hår och hud är en stor bov vad gäller nedbrytning av laminaten.
Även hårvårds-/stylingprodukter, och om man har behandlat håret kemiskt genom t ex färgning eller blekning kan det också bidra till att skadliga ämnen finns i "riskzonen".
Just nacken är ju den del av kroppen som är mest exponerad mot en jacka, och kanske svettig och smutsig mellan varven. (Kollar man på (en del?) Klättermusenjackor (åtminstone min Grim) så har de förstärkning/annat material just där.)

På mina byxor släppte laminatet i grenen efter knappt ett år. Byxorna var inte speciellt mycket använda, jag har i stort sett enbart använt dem då jag (vid regnväder) cyklat till och från jobbet.

Efter kontakt med ITAB erbjöds jag 50% rabatt om jag köpte ett par nya byxor, vilket inte kändes meningsfullt. Vad säger att de nya byxorna skulle hålla längre?

Försökte laga byxorna med gore-tex lappar vilket inte fungerade, de slets bort på en gång. Dock inget man kan lasta ITAB för. Lyckades dessutom slita upp ett stort hål vid ena ankeln - utan att jag märkte det.

Även om de är billiga så kan jag därför inte rekommendera dem. De kan säkert fungera bra men risken är att de snart kommer att börja läcka är stor och hållbarheten verkar det vara lite si och så med.

Nordesjö; sa:
Är det här den perfekta regnjackan... så länge det inte regnar?

Efter mycket surfande på trådar angående Packaway-stället slog jag till för någon månad sedan.
Jag var i första hand skeptisk till hållbaraheten, kan ett så tunnt och lätt regnställ verkligen hålla?
Men med tanke på det mycket resonabla priset så tyckte jag det var värt att testa.

Jag har hittills använt stället 2 gånger.
Fösta gången i riktigt rejält störtregn. Klarade mig ganska bra under de 30 minuter som regnet varade.
Andra gången gick det inte särskilt bra. Var ute ca 3 timmar i mer eller mindre konstant regn.
Plaskvåt rakt igenom både byxor och jacka när jag väl kom hem.
Funderade först på att fukten kom innifrån men detta är inte hela sanningen. Ficklock på skojortan var bara blöta utifrån likaså med knappslån.

Är det reklammationsläge eller kan man inte förvänta sig bättre funktion?
[Ändrat av Jekyll 2006-09-04 kl 10:15]

Japp - en regnjacka ska tåla regn. Solklar reklamation.

Nu har jag tvättat om min Packaway-jacka med Sportwash, och ska impregnera om för att se om det blir bättre.
Jag såg också att jag hade underdoserat när jag impregnerade om jackan (läste fel och tog tre korkar istället för tre koppar). RTFM.

Hustrun har precis skaffat sig en egen Packaway-jacka, så jag fick chans att kolla in hur bra impregneringen var från början.
Jag sprejade ner jackan, och väntade ca 10 minuter. Jackan blev snustorr när man skakade av vattnet.
(Både min gamla Packaway och min gamla GT-Tierra blev blöta i tyget av den behandlingen).

Jag hade mitt Packaway i helgen under ett par rejäla skurar och det läckte inte. Däremot blev det VÄLDIGT mycket kondens på insidan på grund av att jag jobbade rätt hårt. Och kondens och läckage kan vara lite svåra att skilja åt. Har svårt att se att blöta ficklock på skjortan skulle tyda på läckage, det lutar väl mer åt att de blivit blöta av kondens på insidan? Vid läckage brukar man bli blöt på rygg och axlar först (det är i alla fall min erfarenhet av jackor som inte är vattentäta).

När mina Regatta packaway byxor stals efter tre år med lätt men frekvent användning fungerade de utmärkt trots upprepade tvättar, med åtföljande efterbehandling...
Min tid med Itabs Packawayställ blev kort men läckande, ett nytt Regattaställ är på väg. Så får vi se vad det blir...

Re: Nött Marmot Precip

brigas; sa:
Min precip-jacka är bara två år,flitigt använd,packas upp och packas ner ofta.
Såg igår att just i sömmen i nacken till huvan är laminatet avnött på flera ställen.Ingen annanstans på jackan.
Vet ej om det kommer att betyda så mycket för tätheten totalt,men nog är det lite dåligt..

Jag har samma erfarenhet av Pre-cip som du och Strykarräven. Jag tycker däremot att min jacka är relativt lite använd. Jag använder alltid softshell då det är möjligt och 3-lagers på vintern. Min filosofi är att man får det man betalar för och pre-cip är ju billig så...

Nu när det gått sex år till... hur håller/höll era packaway-set?

Funderar på att investera i ett att ha både till fjälls och till vardags (kortare stugturer i jämtlandsfjällen och cykelpendling).

Har ett uttjänt pack-away regnställ, och det började gå sönder på de första ställena redan efter någon månad. Har dock fortsatt använda det ändå, eftersom läckaget inte varit så stort. Nu efter kanske ett år läcker regnstället så pass mycket att man blir dyngblöt i ihållande regn. ITAB packaway bör nog tyvärr ses som ett slit-och-slängplagg, en förbrukningsvara.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
brigas ITAB packaway damstolekar Kläder 2
GJMC ITAB Packaway regnbyxor - fotöppning Kläder 9
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
MarkusF Itab Kläder 38
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
Gråbuse ITAB vandringsbyxa Kläder 12
xblp Typ ITAB - fast för barn? Kläder 6
Aleks_T ITAB-byx ersättare! Kläder 17
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
axeman99 Itab fjeld eller fjeld light Kläder 4
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
melon ITAB Explorer? Kläder 1
mörtkungen Itab: Väst Thermal och regnrock Kläder 1
magnusma Itab Fjeld Kläder 14
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
joask202 ITAB nyheter Kläder 6
avslutatmedlemskap160620 Itab Kläder 7
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
periskop Byxor: Fjällräven eller Itab Kläder 8
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
metrotiger ITAB, Skaljacka T&P Lazer Kläder 3
PetNor ITAB's Traveller byxa Kläder 15
magnusma Itab`s eskimo Kläder 1
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
xtrem REA på Itab Kläder 0
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
janåkes Kvaliteten på ITAB-produkter? Kläder 50
xyzxyz Passform ITAB Kläder 4
ollefisk ITAB T&P All-Season Kläder 2
Viberg Rea på ITAB Windbreaker väst Kläder 0
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
dennis_h ITAB och storlekar Kläder 11
sajberjohan ITAB´s kläder Kläder 76
ceciliaw ITAB? Kläder 5
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
Ebbe.swe Fjällräven kass? Upplysning sökes. Kläder 53

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg