Issåg

Annorlunda hantag?

skrinnare; sa:
Att minnas är att svenska sågar är slipade så att de skär när man trycker ner dem, medans sågar som den du har på bild skär när man drar dem emot sig, vilket naturligvis blir jobbigare, men man kan göra ett tunnare blad. En issåg bör nog ha svensk slipning så man kan trycka ner den med kroppsvikten.
Intressant, har inte tänkt på denna skillnad. Men med svensk slipning bör man kanske ha ett annorlunda utformat handtag, inte bara likt en rak pinne, utan något snedställt så att man kan trycka med kroppsvikten.

Re: Pika loss en bit?

thureb; sa:
Är det inte enklast att ha en rejäl pik med koniskt huvud och göra typ 6 hål för att få loss en central isplugg för ditt ändamål Krister?
Jo, det kan fungera ibland. Men ibland vill man ha lite större bitar och då får man pika så mycket. Och, som du säger, med en rak kant är det lättare att mäta t.ex. totaltjocklek, tjocklek av olika istyper osv. Ibland vill man har isbiten så oförstörd som möjligt, t.ex. för att kolla lamellerna under saltis. Kolla t.ex. (vet inte om vem som helst kan kolla denna länk):
http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=6136&_large=0
Omöjligt att pika bort en sådan här isbit.

Re: Re: Pika loss en bit?

kr-val; sa:
... Men ibland vill man ha lite större bitar och då får man pika så mycket ... kolla denna länk:
http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=6136&_large=0
Det ser ut som du sågar ut störe bitar än jag brukar göra. Då förstår jag bättre din kommentar att det ibland blir jobbigt att såga. Jag brukar såga ut prov på knappt A5-ark i storlek. Då duger min lilla såg bra, men för större sågjobb underlättar nog en rejälare issåg.

/ Johan

Re: Re: Re: Pika loss en bit?

pby; sa:
Det ser ut som du sågar ut störe bitar än jag brukar göra. Då förstår jag bättre din kommentar att det ibland blir jobbigt att såga. Jag brukar såga ut prov på knappt A5-ark i storlek. Då duger min lilla såg bra, men för större sågjobb underlättar nog en rejälare issåg.
Nä, det där isprovet var ett undatagsfall. Vi jämförde hållfastheten hos de två olika istyperna (jag hade sågat över en isgräns) och det var fascinerande och se hur stor skillnad det var. Istyperna var ungefär lika tjocka, men den ena hade en tydligare kärnisbotten.
Jag har också haft svårt att såg när istjockleken varit över 1 dm. Har du gett dig på sådan is någon gång?
Har nu beställt en is/snösåg från http://www.addnature.com från Life-Link. Får se hur den är.

När vi ska dyka på vintern tar vi med en motorsåg alternativ en hopfällbar såg, där skaftet är ca: 1,5 meter och bladet är 70 cm. (ser ungefär ut som din lilla hopfällbara -fast mycket större) Köpte den i fiskebutik i Norge för ett par år sedan. Väldigt lätt att såga med. Det behövs knappt något tryck alls på bladet/skaftet.

Gammaldags issåg

Hittade en gammaldags issåg i handeln idag. Om du någon vill såga upp lite drinkis, eller så. Passa på i Vättern i dessa dagar, ta fram till midsommar. Given succé om du får bjuda en skrinnare.

Sågen finns här: http://ale.scorpionshops.com/ klicka Handredskap sedan ligger den där med artikelnummer 10325. Respektingivande pris med tanke på övriga priser på sidan. Sannolikt billigare än Qvarnan dock.

Jag har inte en aning om den kommer fram före isen är borta. Den ser lite tung ut för rörligt friluftsliv.

[edit: stavning]
[Ändrat av Mats R 2005-03-01 kl 08:22]

Studier

Krister och Johan hör till de mest vetgiriga bland skridskoåkarna. De är inte bara intresserade om isen håller, utan varför den håller eller inte håller, hur den har bildats, hur den försvagas och upplöses etc.

Thure

öringen; sa:
Allmän fundering, om isen är så tjock att ni måste såga i den...tror ni inte att den håller att åka skridskor på då?

Jo men det intressanta är varför den håller och för att reda ut så är det bra med såg. Du får en mycket snyggare snittyta på isen med en såg än om du hackar ut en bit. Finns mycket intressant att studera i istvärsnitt även på bäriga isar. Orsaker till bärighetsskillnader mellan isar som är lika tjocka t ex.

-Palle

Re: Re: Re: Re: Re: Pika loss en bit?

För att följa upp tidigare inlägg i denna tråd vill jag komplettera med att jag har provat fram följande issåg som jag är rätt nöjd med.

kvissag.jpg

Det är en "kvistsåg" från Clas Ohlsson där jag på samma sätt som tidigare (se tidigare inlägg i denna tråd) sågat bort tänder. Tänderna är tillräckligt glesa att det inte fastnar is mellan dem. Sågbladets längd känns bra, liksom dess böjda form som gör det lättare att såga i isen. Sågbladet är 1 mm tjockt. Har använt ett hantag från en gammal sticksåg som hade bra vinkel. Håller nu på att fundera på hur jag skall fästa den vid ryggan så att jag kan ta fram den utan att ta av ryggsäcken.

Bilden till vänster ovan visar även den s.k. Porsbymetoden för att såga upp isprov. Slå först två hål i isen med piken. Såga sedan ut ett trekantigt isprov.
[Ändrat av kr-val 2006-09-14 kl 23:25]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg