Issåg

Jag bar under några turer förra året med mig en issåg:
issag.jpg

Det är en trädgårdssåg med 18 cm långt blad som väger 160 gram. Bladet är 1 mm tjockt. Jag har sågat bort hälften av tänderna för att få glesare och större tänder.

Issågen har flera gånger fyllt sitt syfte; att såga ur bitar av is för att kunna undersöka den närmare. Detta i syfte att lära mig mer om isar.

Dock fungerar den bara för tunnare isar (max ca. 6 cm). När isen blir tjockare så fylls tänderna med is och funkar inte att såga med. För att det skall fungera att såga med måste bladet doppa i vattnet för varje tag och det funkar inte om isen är tjockare. Dessutom tar det så lång tid att såga i tjockare is att det uppsågade snittet hinner frysa ihop igen.

Det finns många kloka huvuden på detta forum. Någon som har någon bra idé för att lösa dessa problem? Hur var den gamla tidens stora issågar utformade?

Hur har du sågat bort varannan tand? Det finns ju många olika typer av tandningar för sågar. De japanska trädgårdsågarna fungerar mycket bra i färsk ved (ej torr ved), för is kanske det är bättre med längre tänder.

De issågar jag sett har sett ut som en stor fogsvans, men med annorlunda tänder. Luckorna mellan tänderna brukar vara U-formade, så att själva skäret är vinkelrät mot sågen. U-formen brukar vara 15-20 mm djup och 10-15 mm lång. Tänderna brukar vara runt 10 mm långa och kraftigt skränkta.

Att minnas är att svenska sågar är slipade så att de skär när man trycker ner dem, medans sågar som den du har på bild skär när man drar dem emot sig, vilket naturligvis blir jobbigare, men man kan göra ett tunnare blad. En issåg bör nog ha svensk slipning så man kan trycka ner den med kroppsvikten.

På de bilder av issågning jag sett så verkar det vara ett otroligt tungt jobb.

Issågar brukar jag se ibland hänga bakpå uthus od. som roliga kuriosaprylar, oftast utan att ägaren vet vad det är. Kan vara timmersvansar ibland med, de ser ganska lika ut, men de har trekantiga tänder som liknar en vanlig fogsvans, fast större.

Vill du ha tag i en issåg så borde det finns på auktioner och loppmarknader.

Numera gör jag som Patric, quarnan åker fram om jag behöver såga is.

skrinnare; sa:
Issågar brukar jag se ibland hänga bakpå uthus od. som roliga kuriosaprylar, oftast utan att ägaren vet vad det är. Kan vara timmersvansar ibland med, de ser ganska lika ut, men de har trekantiga tänder som liknar en vanlig fogsvans, fast större.

Numera gör jag som Patric, quarnan åker fram om jag behöver såga is.

Stanley har en fogsvans som e trippelslipad.. den kanske funkar.. Om man inte vill köra den riktiga sågen :)

kr-val; sa:
Någon som har någon bra idé för att lösa dessa problem? Hur var den gamla tidens stora issågar utformade?

Gamla issågars närmaste moderna motsvarighet är nog sågar avsedda för leca/ytongblock. De gör breda snitt och har gottom plats för spånor mellan tänderna.

Men även dem är nog inget man bär med sig på turer helt problemfritt...

Pika loss en bit?

Är det inte enklast att ha en rejäl pik med koniskt huvud och göra typ 6 hål för att få loss en central isplugg för ditt ändamål Krister?

Om det är en rak snittyta du vill ha kanske du skall göra motsvarande, fast intill en spricka.

En bågsåg med t ex ett kakelblad bör kunna funka som issåg.

Se http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q163q164q170q791&ic=N&sw=11862 Bågfil som passar till blad 12 tum/ 30 cm får skaffas till.

Thure

Vässad snösåg mm.

Denna väger 330 gram och är avsedd för snö men den kanske kan modifieras för is?

http://www.globetrotter.de/de/shop/...Cstung&u_kat=Haftfelle%2C+Pflege%2C+Zubeh%F6r

Eller denna dold i skaftet på piken?

http://www.globetrotter.de/de/shop/...Cstung&u_kat=Haftfelle%2C+Pflege%2C+Zubeh%F6r

Du borde kunna göra en egen variant på den senare genom att kombinera ett blad till en tigersåg med ett fäste i piken. Tigersågar är en slags elektriska fogsvansar som bl a används för att såga i lättbetongväggar.

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q163q175q171q282&ic=N&sw=973

Thure

JULA hade en rejäl issåg på fiskeavdelningen förra året, till det facila priset 250 kr. Dock hittar jag den inte på hemsidan nu. Butiker med fiskeutrustning kanske borde ha koll?

Fiskars har en smidig såg

Jag använder en trädgårdssåg från Fiskars

pic_10004.jpg

(Åbo skärgård 2004-03-28)

Den är smidig och går lätt ner i benfickan. Helt rostfri. Den har relativt stora tänder av japansk modell. Bladet är 16 cm långt.

Jag upplever inte så stora problem med att tänderna fylls av is - byter man sågvinkel lite då och då, går det rätt bra att såga.

Jag brukar slå två hål med piken och sedan såga upp en trekant för att ta isprov (syns dåligt på bilden). Funkar hyffsat upp till knappt 1 dm istjocklek (i isen på bilden sågade jag varje isskikt för sig).

[Ändrat av pby 2004-11-20 kl 18:46]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg