isoleringsförmågan hos liggunderlag?

Hej på er!

Jag har en liten fråga. Isolerar två 1 cm liggunderlag lika bra, bättre eller sämre än ett 2 cm liggunderlag i samma material? Var ute i fjällen i början av april och kom in på denna fråga. Vill gärna ha svar om någon har det. Annars kan kanske någon som känner nån som ni kan sätta i arbete med denna fråga.
När det gäller kläder tex så är det ju bättre med flera lager. Det vanliga är att man har två-/treglasfönster i sina hus istället för en tjock glasskiva.

tack på förhand

pappamys; sa:
Hej på er!

Jag har en liten fråga. Isolerar två 1 cm liggunderlag lika bra, bättre eller sämre än ett 2 cm liggunderlag i samma material? Var ute i fjällen i början av april och kom in på denna fråga. Vill gärna ha svar om någon har det. Annars kan kanske någon som känner nån som ni kan sätta i arbete med denna fråga.
När det gäller kläder tex så är det ju bättre med flera lager. Det vanliga är att man har två-/treglasfönster i sina hus istället för en tjock glasskiva.

tack på förhand
Klädlager och flera fönster isolerar med hjälp av luftlagret. Om du på något sätt skulle lyckas bygga upp ett luftlager mellan två 1 cm liggunderlag så skulle det isolera bättre än ett 2 cm liggunderlag (men då blir liggunderlaget 1 cm + luftlagret + 1 cm).Men två stycken 1 cm liggunderlag som pressas ihop blir vad jag kan förstå samma sak som ett 2 cm.

Övergångsmotstångd

Raskesven; sa:
pappamys; sa:
Hej på er!

tack på förhand

När man räknar på värmeförluster finns det något som heter övergångsmotstånd dvs när man byter mellan två typer av material och det är nägot som till kommer med två liggunderlag. Men fördjupad dig inte mer i det för risken för att bli insnöad är stor utan ta det som är lättast att packa.
Sune
Klädlager och flera fönster isolerar med hjälp av luftlagret. Om du på något sätt skulle lyckas bygga upp ett luftlager mellan två 1 cm liggunderlag så skulle det isolera bättre än ett 2 cm liggunderlag (men då blir liggunderlaget 1 cm + luftlagret + 1 cm).Men två stycken 1 cm liggunderlag som pressas ihop blir vad jag kan förstå samma sak som ett 2 cm.

Tack för svaren.
Nu är min nyfikenhet något stillad. Jag ska inte snöa in på det vidare, men har man valt bort att vara forskare så får man ju vara lite hobbyvetenskapsman iallafall.
Men är det nån som har gjort mätningar på detta så skulle det vara intressant att få veta. Bara av ren nyfikenhet och för att öka mitt onödiga kunnande.

Det där med luften visste jag redan! Och min tanke stämmer ju på uppblåsbara liggunderlag i såna fall. Två 1 cm måste ju ha två lager luft till skillnad från ett dubbelt så tjockt.

Detta skriver jag med stor (och väl medveten) risk att låta helt nördig och insnöad. Men det får man väl bjuda på.

pappamys; sa:
Det där med luften visste jag redan! Och min tanke stämmer ju på uppblåsbara liggunderlag i såna fall. Två 1 cm måste ju ha två lager luft till skillnad från ett dubbelt så tjockt.
Vem orkar mäta? Håller med dig om att två luftfyllda liggunderlag isolerar mer än ett som är lika tjockt. Om man använder vanliga liggunderlag, det ena slätt och den andra med bubblor eller annat så får man mer luft mellan sig och marken. Men vem orkar dra med flera liggunderlag och vara prisen på ärtan ;-) // Roland

läste om

någon som körde med dubbla liggunderlag för att det då bildas kondens mellan liggunderlagen. Fast det är ju frågan om det är en fördel...

bättre längd med två!

Jag som ganska lång har ibland två tunna på skidtur på vintern, inte för tjocklekens skull utan för att då kan man få liggunderlag under hela sig själv utan att lägga sovsäcken i snön om man sträcker ut sig. Enkelt de 20-30 översta och nedersta centimetrarna men dubbelt under huvudelen av kroppen. Eller kan man dra upp liggunderlag en bit på väggen om man bor i snön (snöka/liggrop) och då slipper man fukt därifrån också.

Min åsikt:två bättre än ett pga större yta.

/Patrik

I princip så spelar antalet lager NORMALT ingen roll, det är den totala tjockleken som är intressant. MEN när det gäller luft så tillkommer fenomenet att luften rör på sig, den cirkulerar inom luftutrymmet. Det gör att när det gäller luft vill man ha något som gör att luften inte kan röra sig från den varma sidan till den kalla. De flesta typer av isoleringar har löst detta genom att helt enkelt ha luften i en masssa små håligheter.

Det är därför 3-glasfönster (med två luftlager) isolerar bättre än 2-glasfönster med längre avstånd melan glasen. Det är också därför en 5 cm tjock luftmadrass oftast isolerar sämre än ett 5 mm tjockt liggunderlag.

Jag har i alla fall aldrig hört talas om att det skulle vara bättre att isolera hus med flera tunna mineralullsskivor istället för enkla tjocka.

En annan fördel...

...med två liggunderlag när man är ute, är att man kan rasta på ett.. det kan få bli lite blött, utan att det gör så mycket. Bara att lägga det underst sedan...
Dessutom, under varmare utflykter tar man ju bara ett av liggunderlagen, och behöver inte släpa på ett onödigt stort!

Har också hört att det ska bildas ett luftlager mellan liggunderlagen då man har två, fast hur stor skillnad det gör vet jag inte..

mer användbart med två tunna, än ett tjockt!

Sara

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
metrotiger Batterikapacitet vid kyla hos pannlampor Utrustning allmänt 9
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
hgo Halkiga liggunderlag. Utrustning allmänt 9
Airfoil Liggunderlag - en djungel? Utrustning allmänt 7
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Uppblåsbart liggunderlag Utrustning allmänt 19
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Liggunderlag bår Utrustning allmänt 9
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
mxsr Bekvämt liggunderlag Utrustning allmänt 18
HåkanW Läckande Exped liggunderlag Utrustning allmänt 6
hiko liggunderlag Utrustning allmänt 2
fnöskticko Osäkerhet med uppblåsbara liggunderlag och vätskesystem? Utrustning allmänt 38
Grisstian Liggunderlag på löpmeter Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Liggunderlag Utrustning allmänt 6
miklagard Gult Liggunderlag?? Utrustning allmänt 3
Onedge Isolerande Liggunderlag ! Utrustning allmänt 13
loving Själv uppblåsande mot standard liggunderlag Utrustning allmänt 23
valiant Liggunderlag Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg