Isolering

Isolera termosen!!!

Jag har gjort ett fodral av liggunderlag och silvertejp till min termos som inte håller värmen en hel,kall vinterdag.

Resultatet var bra och min choklad håller sig varm ytterligare några timmar på dagen.

Gör så här:
1.Klipp ut en botten av liggunderlag i samma storlek som termosbotten (tjocklek beroende på hur effektiv du vill att den ska vara)
2. Rulla runt liggunderlaget runt termosen för att få rätt omkrets, klipp av höjden vid skruvkoppen. (tänk på att botten ska få plats)
3. Tejpa sedan med silvertejp utefter skarven, sidorna ska vara tajta mot termosen. Limma fast botten med kontaktlim samt tejpa fast.
4. Gör samma sak till skruvkoppen om du vill ha optimal värme förlust.
5. Tejpa sedan paketet efter smak och tycke.

Nu har du en uppgraderad termos och nån timmes fix med frilufts utrustningen.

Kul idé!

Hej!
Jag har inga problem med termosen, men däremot så brukar vatten flaskan ha en tendens att frysa på vintern.
Ett litet tips om du vill få snyggare design:
Det går utmärkt att limma liggunderlag med kontaktlim, och vill man få bättre hållfasthet kan man limma på tyg på liggunderlaget, vill man va riktigt extrem kan man ju sy på ett brickslås i toppen.

Lycka till ;)

Varm och torr penna

Jag har sytt ett enkelt fodral till min kulspetspenna. Jag använde en 3-lagers Gore-Tex-väv och förstärkte med impregnerad Cordura på utsatta ställen. Ventileringsdragkedjor längs långsidorna, vindstrut runt själva spetsen och en isydd grafitstång för att minska risken för brott vid fall gjorde skapelsen fulländad. Nu har jag alltid en varm och torr penna att skriva gästbok med!

...Nej, jag skojade bara... Kul idé med termostermosen! Det är ju de små detaljerna som gör en dag på fjället riktigt lyckad.

Marknads idé..

Jo du..där har du en livsfarlig marknadsidé som förmodligen skulle kunna göra dig till miljonär...;-)

Den finns säkert redan...

...och är antagligen dyr som skräck.

Är det någon som vet var man kan köpa klumpar av Gore-Tex alternativt High-Tex att ha i fickorna? Jag menar, ibland är det svårt och jobbigt i fjällen trots att man är inklädd i goretex, och då behövs mer!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg