isolation till gastub

Jag har skaffat ett par bensindrivna handvärmare från dealextreme. (http://www.dealextreme.com/p/stainless-steel-chest-stove-hand-warmer-54325) som jag planerar testa för andamålet värma gastub. Jag kör annars flytbränsle på vintern, men ska testa mest för att det är kul.
De passar i den konkava botten på tuben, och blir inte tokigt varma (Man kan nätt och jämnt hålla i dem när det är som varmast. Skulle säga strax under mellan 50-60grader.)
Skulle nog funka i ett isolerande hölje som TS gjort, om man tar upp ventilation i botten.

Kanske lite knäppt med en bensindriven attiralj för att värma gasköket, men man kan ju använda dem till sitt avsedda syfte också.

En tanke är ju att ta med två såna där handvärmare som man kokar och knäpper på. Lägg en i botten på din värmeburk och ställ gasburken på. Avsluta varje måltid med att koka den andra inför nästa måltid. Går lite mer gas men borde funka.

Från mobilen

Jag har skaffat ett par bensindrivna handvärmare från dealextreme. (http://www.dealextreme.com/p/stainless-steel-chest-stove-hand-warmer-54325) som jag planerar testa för andamålet värma gastub. Jag kör annars flytbränsle på vintern, men ska testa mest för att det är kul.
De passar i den konkava botten på tuben, och blir inte tokigt varma (Man kan nätt och jämnt hålla i dem när det är som varmast. Skulle säga strax under mellan 50-60grader.)
Skulle nog funka i ett isolerande hölje som TS gjort, om man tar upp ventilation i botten.

Kanske lite knäppt med en bensindriven attiralj för att värma gasköket, men man kan ju använda dem till sitt avsedda syfte också.

Jag skulle kolla mycket noga att själva tuben inte under några som helst omständigheter blir mer än pinkjummen - med en sådan här 'kontinurlig' värmekälla med mycket stor energireserv (bensin...) så kan det bli mycket varmt och det vill man inte ha i samband med gasoltuber...

---

att använda värmepåsar med plåtbricka för att starta dessa (övermättad natriumacetat) så behöver man koka påsarna förvånansvärt länge innan all salt har smält igen, så där bör man kunna koka på mycket liten låga under lock, annars kommer gasförbrukningen bli omotiverat högt när man skall smälta/regenerera dessa igen.

'Påknäppning'

Jag har också en dålig erfarenhet av att de små handvärmarna knäpper på sig själva i fickan/ryggsäcken... den lilla aktiveringsbrickan kan vara känslig ibland.

Så, när man sen tar upp de för att värma så är de redan kalla och stela, så då måste man först koka de för att värma upp gasen... :-S 'opraktiskt'...

Jag är också på jakt efter ren propan. Tyvärr verkar det bara finnas på stora laboratorie- eller husvagnsflaskor.

Precis som du redan konstaterat så är din isolering det största hindret. Den kommer tyvärr att göra att gasen kyls ned till och med på sommaren.

Jag har kört minsta modellens gastub (primus puck) med en handvärmare fasttejpad i bottnen. Funkar, men får ses som en engångs nöd-grej.

Om inte vikten är ett problem kan man köra med multifuelkök. Håll utkik på Tradera eller Blocket så kan man få ett hyfsat för 500 spänn. Bensin brinner fint trots kyla, så en variant vore kanske att bara elda bensin i typ en avkapad cola-burk? Sotigt och långsamt men enkelt och billigt.

Jag har bara testat ned till drygt -20 C men med förvärmarslinga (trangiabrännare) går det utmärkt att köra flytande matning (uppochnedvänd tub), enligt många går det att köra betydligt kallare också. Ner till -20 ska man kunna använda toppmonterat kök men då får man hålla tuben varm innanför jackan/sovsäcken och ha en burk med vatten som man kan ställa tuben i, innan tuben har blivit för kall har man hunnit smälta lite snö till gasburksvärmningen. Vatten = > 0 grader

Gas är överlägset smidigast alla andra alternativ jag testat dessutom har praktiska test visat att man med förvärmning och sparlågaanvändning använder dubbelt så mkt bensin/fotogen som man använder gas + att gasköket ofta är lättare.

Törnrosa, stå upp!

Jag väcker liv i en gammal tråd här... ja jag väcker väl förresten liv i mitt gamla inlogg på utsidan - det är en stund sedan jag har haft tid att vara en utemänniska. Ni vet; life, the universe and everything. ;)

Hur som helst - till saken!
Jag kan inte på något sätt försvara att köpa ett multifuelkök. Jag är ute 1-2 nätter per vinter, och max en natt i taget. Jag har två gaskök (Trangia 25 och Primus EasyFuel) som jag är jättenöjd med, och de måste liksom duga även de vinternätter jag är ute.

Jag tänker följande lösning:
-Isolering runt gastuben liknande TS (jag har dock tänkt att sy ihop den med suturtråd i stället för att tejpa).
-ClasOhlsons handvärmare i botten.

Alltså, jag knäcker handvärmaren och släpper ner den i botten av isoleringen. Därefter sätter jag gastuben över, väntar i några minuter och sen kör jag gas och inbillar mig att det ska gå som bara tusan... :cool:

Kommentarer på det?
Jag vet ju att t.ex. Seobserver oavsett föredrar bensinkök - men det är inte ett tema just nu. Plånboken säger FETstopp. Xxargs har också haft många föredömliga inlägg om hur man absolut inte ska värma upp en gastub - jag är inte det minsta sugen att bli patient i min egen akutmottagning, så jag vill inte ta några dumma risker.

Tacksam för feedback.

(",)

Som jag skrev i tråden "vintergas" kan du ju satsa på en Sievert 220884 Gasflaska som kosta under 200kr och bör hålla ngr år för dig. Det är ren propane i denna flaska och klara problemfritt ned till -35°C (har själv testat vid -30°C och det funkade helt perfekt ihop med en Crux brännare.
Enda nackdelen är flaskans storlek tycker jag.

Vill du köra med värmepåsar skulle jag hellre tar såna här: http://www.outnorth.se/coghlans/cl-handvarmare.php?
De kosta inte mkt, kan slängas på komposten efter användningen, väger mindre än påsar som behöver kokas (om man tänker engångs användandet per tur), råkar inte går av i väskan som de som man behöver koka upp och dessutom håller de i flera timmar - du kan alltså laga flera måltider + koka kaffe osv med en enda påse samt att du kan värma dina händer med påsen efter du har diskat i kall vatten osv.

Sent svar till Skogsakuten...

Mitt tips är att skippa isoleringen och i stället satsa på "vätske-matning" av vanlig "frilufts-gasol" (butan/propan-blandning) till något av dina kök du redan har. Båda har (om jag gissar rätt) en förvärmnings-slinga på bränsleledningen, och klarar att köras på gasol i flytande form.

Nackdelen med vätske-matning är ofta dålig till usel reglerbarhet på lågan, beroende på utförandet på kranen (ventilen) på köket i fråga. Testa hemma innan du åker ut för att se om reglerbarheten duger för dina önskemål/behov. Det gör här ingen stor skillnad om det är ordentligt kallt, eller bara svalt, vid testningen.

Men om du ska satsa på vätske-matning måste du gå "all inn".
Du måste köra vätske-matning hela tiden. Det funkar inte att köra med vanlig gas-matning så länge det går, och sedan försöka vända på gas-flaskan för vätske-matning när det väl blir för kallt.

Om du släpper ut innehåll från flaskan i gas-form, kommer propanet, som har lägst kokpunkt och högst tryck, att rymma först. Andelen propan i flaskan är liten, ofta 20-25%, vilket gör att du kan ha en 3/4-full flaska där all propan redan i stort sett är helt förbrukad. Kvar finns då bara iso-butan och n-butan som inte ger något tryck alls under ca -10°C.

För att vätske-mantningen ska fungera vid lägre temperatur behövs propan som "drivgas" (på samma sätt som i en vanlig spray-flaska) för att trycka ut gasol-vätske-blandningen till brännaren med tillräckligt tryck. Det hjälper inte att lite vätska långsamt med lågt tryck når förvärmnings-slingan i brännaren och förvisso förångas där. Om det inte finns mottryck i flaskan kommer den förångade gasen bara att tryckas tillbaka till flaskan, där den kallnar och kondenserar igen.

Eftersom propan och butan i vätske-form alltid är homogent blandat är det ingen risk att propanet förbrukas först så länge man alltid kör med vätske-matning från en och samma gas-flaska. Vill man köra gas- och vätske-matning omväxlande måste man ha 2 flaskor (eller fler) som man noga håller isär.

Jag har länge varit riktigt irriterad på tillverkarna av både kök och gas, för att dom säljer kök o gas som dom säger funkar på vintern, och sen tiger som muren om förutsättningarna för hur man måste använda grejorna. Det har man hållit på med i 20-30 år sedan man började sälja bland-gas för vinter-bruk. Det är först nu dom senaste åren som den informationen börjar sippra fram, och någon enstaka tillverkare (MSR) har till och med börjat sälja kök med flaskhållare för vätske-matning.

Riktigt pinsamt är det... För alla tillverkarna har hela tiden varit väl medvetna om hur det funkar med bland-gasen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
lars11 Krokar till kängor? Gör det själv 4
jalanjalan att jobba i Dynema till ryggäck Gör det själv 5
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
majkelsson Alurör till hopfällbar stol. Gör det själv 1
chilehead Duschdraperi till regnskydd? Gör det själv 5
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
G.Kraft DYI till Gopro Gör det själv 1
aronwidforss Sy om Warbonnet Ridgerunner till myggnät? Gör det själv 0
Grodmannen Trasig huvudskål till Arcteryx - Lösningar? Gör det själv 2
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Morlizer Nät till mattork Gör det själv 4
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
eyck Egenbyggd ramförlängare till Fjällrävens ramar Gör det själv 6
LightDan Sovsäck till hunden. Gör det själv 0
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
perdavid Sy påse till lös ram Gör det själv 9
some0neelse 90graders hörn till tältstänger. Gör det själv 3
jorka Ide om alternativ till Seam sealer Gör det själv 8
majkelsson Sugpropp till kajakkartan Gör det själv 0
dmchris Billigaste munstyckena till gasflaskor? Gör det själv 8
dmchris Botten till vindskydd Gör det själv 19
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0
wolfheat Vindpoplin till tältduk? Gör det själv 0
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Smogz Tyg till innertält Gör det själv 5
DanielUmeå Täta sömmar till yttertält MSR HUBBA Gör det själv 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg