Islands svarta öken

Tjena, ny på forumet med allt vad det innebär. Jag skriver eftersom jag har för avsikt att knata runt lite på Island, främst i den svarta öknen vilket verkar väldigt ballt. Dock anser jag mig inte tillräckligt ett med naturen för att vara ute på heltid så tänkte gå runt där på dagarna för att sen ta mig till något slags vandrarhems/hotellaktigt om kvällarna. Har googlat lite men inte funnit så jättemycket info så tänkte se om det är någon som har erfarenhet av det hela och om det är något särskilt man ska tänka på? Stort tack!/ Jocke

Skaffa bra kartor. Island ingen lek. Samma förhållningsregler som Svenska fjällen gäller- även sommartid, alltså att det kan bli grymt kallt. När jag hade en tanke om att vandra på Island skulle jag ha de varma källorna som värmekälla för att spara bränsle i köket. Att ta reda på vilka som går att laga mat i är dock inte helt enkelt.

Vet inte riktigt vilket område du syftar till men att vandra mellan Thorsmörk och Landmannalaugar ska ju vara populärt. Det finns stugor längs hela vägen, alternativt att du tar bussen till Landmannalaugar och gör dagsturer däromkring. Det är ett fantastiskt landskap i området! Jag var dit över dagen ifjol och man passerar då genom ett väldigt kargt lavalandskap. Sängplats bör dock bokas i förväg eftersom det är populärt både bland turister och islänningar att bo i dessa stugor. Du hittar info om stugorna här: http://www.fi.is/en/huts/

Islands inre högland (där "ökenområdena" ligger) är några tiotusen kvadratkilometer stora och lite mer precision i lokalangivelsen är önskvärt om forumet ska kunna ge mer specifika råd, tror jag. :)

Island har ett ganska väl utbyggt nät av hytter/stugor utmed populära leder som det nedan länkade IS förestår, likt det svenska STF eller norska DNT. Utanför lederna är det dock synnerligen glest med boendemöjligheter och att gå oledat på det inre av Island är ingen lek. GPS rekommenderas starkt då vissa områden är mycket svårnavigerade och dåligt uppmärkta leder (både i verkligheten och på kartan) och sikten kan sjunka till nära noll vid dåligt väder.

En rekommendation är därmed att välja att gå någon någorlunda populär led. Laugarvegurinn mellan Landmannalaugur och Thorsmörk är som annsan säger mycket populärt, en fyra-femdagars vandring i mycket spektakulära omgivingar med spännande geologi. Dock är så populär att det är ett måste att boka hyttplats god tid i förväg - och med i god tid menas ett par månader. Annars får du ha med dig tält och tälta i anslutning till hytterna. Det går också buss till och från ändpunkterna på leden vilket är en fördel.

Ett annat alternativ om du vill bese Islands inland men inte trängas så mycket är Kjölurvegur (inte den nya fjällvägen alltså, utan den gamla ridvägen som går väster om den nya vägsträckningen). En tredagarsvandring mellan hytter där du nog har lättare att få plats inomhus - men kolla med IS och boka i förväg ändå.

Ytterligare ett alternativ är att ta in på en hytta eller annat boende och göra dagsturer från basen. Då finns det ganska många alternativ, lite beroende på vad du är intresserad av och hur länge du ska stanna på ett ställe och hur du avser att transportera dig på Island (buss? bil? lifta?)

Men det kan vara värt att veta att Island, utöver allt vanlig skit (vind, regn, blåst, snö, mygg osv) som den skandinaviska fjällvärlden har att erbjuda har några speciella förhållanden som man måste tänka på som vandrare:

- Glaciärerna är stora och vattendrag från glaciärer är vanliga, och älvarna kan därmed vara helt opasserbara långa tider. Vadning är mycket vanligare på Island än i större delen av skandinaviska fjällen. Glaciärerna orsakar också sitt eget väder, se nedan.

- I inlandet kan det bli extremt blåsigt, halv storm och storm är inget ovanligt och i områden utan vegetation kan svåra sandstormar inträffa året runt. Det är sandstormar som utan problem blästrar sönder lacken på en bil och förstör vindrutor. Vädret är överhuvudtaget mycket ombytligt och även om man bara går dagsturer är det bra att ha med sig någon form av bivacksäck eller liknande.

- I inlandet är det ibland svårt att få tag på vatten pga de stora sandområdena och bristen på ytvatten, och mjölkigt glaciärvatten kan orsaka dålig mage.

- Det finns ingen egentlig allemansrätt vad gäller tältning på Island - på statlig mark får du tälta fritt men det är svårt att veta vad som är statlig mark. De flesta naturreservat och nationalparker innehåller bestämmelser om att man endast får tälta på särskilda platser, s.k. tjaldstæði (som också är det isländska namnet för campingplats).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
etxctiv Tipps på Islands vandring Trekking 4
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg