Vulkanism!
Oj, det finns hur mycket som helst. Om du är intresserad av vulkanism och sådant rekommenderar jag först och främst området kring Myvatn (öster om Akureiri) med Namaskard och Krafla, fantastiska vulkaniska formationer. Det puttrar och ryker lite överallt. Man kan vandra runt Myvatn, där finns mycket vulkaniska formationer. En tur inåt landet till Askja en intressant vulkan, där man kan komma väldigt nära kratern, vill jag verkligen rekommendera. På vägen ser man då det spektakulära Herdubreid (1682 m). Vet ej riktigt hur man tar sig inåt landet (vi åkte hyrd 4-hjulsdriven buss). Vid Askja fanns någotslags turiststuga. Landmannalaugar är ett annat starkt vulkaniskt område (ligger norr om Myrdalsjökull). Där kan man bada varmt och vandra runt i flera dagar faktiskt. Västmannaöarna är förstås alltid intressant, men då får man nästan flyga dit. Förutom vulkanismen så finns där fina fågelberg. Vill man se glaciär är Skaftafell ett ställe som kan rekommenderas. Det ligger i södra kanten av Vatnajökull. Vi gjorde en tur från Akureiri över Sprengisandur (Islands inre) till Landmannalaugar, och jag tycker inte att Islands inre var ointressant, men det beror ju på vad man gillar.
Det står en del skrivet i detta medium också (sökte på Island), men då kommer det upp diverse andra öar förstås. Jag var där 1975 och mycket har antagligen förändrats, speciellt när det gäller turism, men naturen består, också om det är en sanning med modifikation när det gäller just Island. Vet ej hur vägen längs sydkusten återställts, den raserades vid det stora utbrottet under Vatnajökull för ett antal år sedan. Det var ingen konst att fördriva 3-4 veckor på rundtur kring Island. Vi hann inte alls med den östraste delen.