Det är nu dags för en uppdatering. I helgen begick jag min is-premiär. Mina egenhändigt tillverkade usla yxor fick inte vara med. I höstas köpte jag ett par begagnade petzel quark. Vis efter förra försöket insåg jag att gummistövel och Stegjärn är en rätt värdelös kombo, så jag försåg mig med ett par lite äldre längdlöparpjäxor med typ sns-bindning. Isfallet ligger bara två kilometer från hemmet så en rask marsch uppför berget och så rigga ett topprep. Vågade inte fira mig ner utan gick en liten omväg. Skräckblandad förtjusning och säkert 40 minuter för att klättra 20 meter... Helt slutkörd efteråt med helvete vad kul. Dagen efter sprang jag dit igen. På plats fanns redan en klättrare, har bara träffat folk där en gång tidigare, detta var dock ett bekant ansikte och en van klättrare, fick en snabbkurs i att använda prusik vid firning, klättrade två vändor och dessa tog nog bara tio minuter styck.
Ja alla ni som inte testat detta, det är galet fränt! Efter helgen hade jag träningsvärk i alla muskler utom låren! Detta blir nog vinterns helgnöjen och när isen är borta är jag lite sugen att testa det den andre klättraren gjorde... Klättra med yxor men utan is men till det måste det nog till lite bättre fysik.
Ja alla ni som inte testat detta, det är galet fränt! Efter helgen hade jag träningsvärk i alla muskler utom låren! Detta blir nog vinterns helgnöjen och när isen är borta är jag lite sugen att testa det den andre klättraren gjorde... Klättra med yxor men utan is men till det måste det nog till lite bättre fysik.