Jo, nu är det ju så att Neoprenet som sådant ÄR ett vattentätt material, det som eventuellt kan läcka är sömmar och dylikt, och, naturligtvis kan det komma ner vatten i själva "hålet", vilket ´är hela iden med våthandskar. Att kroppsvärmen ska värma vattnet, som sen värmer kroppen.
Om Neoprene inte vore vattentätt, vore min torrdräkt i Neoprene hyfsat värdelös...
Jag har också läst om "fishermans gloves", som rekommenderades till isklättring, får kolla in det till nästa säsong!
En klätterkompis kör med stadiga vattentäta arbetshandskar med innervante för nån hundring totalt, bra grepp och billigt. Köpt på lokal järnhandel. Ska vara grymt, enligt utsago.
Jag lovade ju att komma tillbaka med info om Våthandskarna, men det blev tji; fick inte med mig dem av någon anledning, utan klättrade i halvklumpiga tumvantar i stället.
Däremot kan jag lämna en liten recension av mina nyinförskaffade Klättermusen Greppet, som endast duger till att värma händerna med mellan klättringarna, men vilken värme sen! Helt oslagbara! Kan tänka mig att de är fina en riktigt kall dag på glaciärvandring.
Dock PÅ TOK för klumpiga att hålla i en teknisk yxa med.
Försökta köra bil med dem, och fick på både blinkers och vindrutetorkare hejvilt och helt ofrivilligt..