Plastpjäxorna ett lyft
För mig har övergången till pjäxor med lös innersko och skal i plast varit ett komfortlyft avseende frusna fötter på vinterturer.
Jag tycker att ett par innerskor är avsevärt smidigare att förvara i sovsäcken än ett par Asolo Extrem och innerskona torkar också en aning när de är i sovsäcken.
När det gäller innerskorna i mina två par plasttelispjäxor så är pjäxstorleken vald så att de kan husbergera min fot klädd med en tunn syntetsocka och en ullfrottesocka samt ge tårna aningens av fladdermån. Måhända inte ett optimalt val för känslan i skidåkningen men varma fötter har de facto känsel och ger därmed angenämare skidåkning.
Torra rena sockar är min packning fylld av så att jag kan byta ofta.
På raster allra helst på vårvinterfjället så tar jag av pjäxor och innerskor, sätter de sistnämnda i solen så att de får ånga av och låter också fötterna ånga av.
Ett annat torktips är att stoppa in pjäxor och innerskor i tältet om man, likaledes på vårvinterfjället, befinner sig invid detta och har bivacktussarna med grävpåsar på. Även vid minusgrader i mars så ger solljus på ett tält en sån pass värme inne i detta att luften kan absorbera avsevärt med fukt.