Irlandstips??

Hallo!

Jag flyger till Irland nu på fredag och kommer att långfärdscykla runt där i lite drygt en vecka. Jag har inte varit där tidigare och skulle vara tacksam för de tips jag kan få. Vad skall jag inte missa, vad skall jag missa. Finns det gott om campingar då jag har med mig tältet. Jag utgår från Dublin och har väl tänkt mig att köra en 70-100 mil.

Hoppas på svar!!

Andreas

inte cyklat så mycket men ...

jag har gjort en rundtur längs Irland med lite andra färdmedel. Bergen runt Killarney nere i sydvästra hörnet av irland är väldigt fint! Jag gjorde en tvådagars cykeltur där runt sjöarna, och nationalparken. Kan verkligen rekommendera det! Enligt den guideboken jag hade stod det dock att det gick ett fint cykelspår genom Killarney nationalpark. Det var förvisso sant, men så fint var det inte om man inte hade en rätt schysst mountainbike : )

Nordirland måste du också försöka hinna med. Kuststräckan mellan Port Stewart och bort till Giant's causeway är underbar, och det är antagligen resten av kusten med.

Räkna med att det regnar konstant på västkusten förresten, särskilt i Sligo som skryter med mest regn på irland : )

Cliffs of moher på Västkusten strax söder om Galway är väldigt fint också.

lycka till och räkna med regn ; )

/Mikael

Kan du tänka dig att cykla...

mer än 100 mil.

Jag håller med föregående inlägg alla dessa områden är otroligt vackra. Det är dessvärre lånt från Kerry i sydväst till Antrim i Nordirland.

Om du inte vill flänga runt hela landet rekommenderas att du håller dig från Kerry upp till Galway. Alternativt runt Galway (Clare och Mayo). Då får du se Cliffs of Moher, The Burren, Connemara, etc.

Det kryllar inte av campingplatser. Men på många ställen kan du få tälta på gräsmattan utanför vandrarhem och B&B.

Regn? Ja mer än man tror, om det vill sig illa.

Du har förmodligen surfat mycket, men om du inte har kollat http://www.local.ie, rekommenderas den.

//Jocke

nordirland

Lite allmäna tips, tyvärr har jag inte cyklat på Irland själv (än). Nordirland är pga konflikten en klart underskattat del av Irland - Nordkusten är underbar och kombinerar gröna kullar och hav! Där är inte lika kargt som västkusten, men hela den irländska stämningen med kultur, pubar, trevliga människor finns lika mycket där. Kommer du inte så långt men cyklar i närheten av Galway, missa inte att ta färjan ut till Arran öarna - utanför har du bara atlanten - otoligt mäktiga öar som stupar rakt ner i havet - med gamla ruiner från både fort och kloster och hur mycket "dry stone walls" som helst!

Mia

Cycklade själv i Irland förförra sommaren. Se till att skaffa ordentliga kartor. Irland har nämlingen mer vägar per kvadratkilometer än något annat land. Det finns alltså massor med alternativ vägar att ta. Favoriter platser Cliffs of Moher och Dingle. I Dingle så missa inte pubben "Dick Macs" (mitemot kyrkan) som var en kombinerad pub och skomakeri.

Lycka till

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg