Iridium 9505A?

Halloj!

Jeg behöver lite tips/info ang iridium å telefonen 9505A..
http://www.iridium.com/product/iri_product-detail.asp?productid=507

Har jag begripit rätt att man kan använda vanligt sim-kort i denna telefon, å ev slippa bli rånad av iridiums löjligt dyra abonnemang?

Man kan visst skicka sms, men om jag begriper rätt så går det inte skicka sms till tex en vanlig mobiltelefon.. *?* är det någon som vet exakt hur systemet funkar?

Har någon snackat i en iridium telefon, är det som att prata med en bosatt på månen eller funkar det OK?

Hur bra tål telefonen vatten å smuts egentligen?

Hur pålitligt är iridium-systemet egentligen, är det sån funkar/funkar inte, eller funkar i princip alltid!

Några andra synpunkter ang iridium å 9505A? Jag är ny på satellit-fronten, dock verkar iridium passa mig bäst, eller rättare sagt så är det visst det enda som funkar längre norrut (förutom inmarsat då, men då må man visst ha bil och släpvagn med sig oxå?).. :)

Tjena,

Jag har använt Iridium ett par gånger i sydamerika och nu senast på Svalbard i sommras. Det fungerar bra, en klar fördröjning på ett par sekunder i samtalet men man blr ganska snabbt van vid det. Det som kan vara sämre är att sateliterna kan passera lite väl snabbt, om man sitter i en dalgång och ringer kan det ibland bara vara ett par minuters täckning innan samtalet bryts en ny satelit måste inväntas.

Jag har använt mig av några olika abonnemangsformer. i sydamerika hade vi telefonen som kommunikation hem och ringde en gång i veckan och valde därför ett "kontantkort" vill minnas ett det kostade 1000-1200kr (osäker på priset det var ett par år sedan) och det ingick 75min dock kan man alltid skicka gratis "sms" till telefonen via iridiums
hemsida.

På svalbard däremot så använde vi telefonen som ren backup och löste vanligt abonemang.

Start avgift 25$ (kostnad för SIM-kort)
Månadsavgift 29$
Minutavgift 1.26$

Jag han säga upp abonemanget så att jag bara hade telefonen aktiverad i en månad och vi ringed bara någon minut. så det lönade sig.

Kontakta IDGeurope och kontollera dags priser och abonemang http://www.idgeurope.se

telefonerna är ganska tåliga men ett skyddande fodral är att rekomendera om den använd som säkerhetsutrustning. Jag plockade bort antenen och la telefonen i en vattentät "pelicase".

//Per

Hittade lite anteckningar om kontantkortet också.

Månadsavgift 30$
Kontantkortsavgift 164$

Samtalstid 75minuter (brinner inne efter en månad.)

(Priser från i sommras)

per.j; sa:
Tjena,

Jag har använt Iridium ett par gånger i sydamerika och nu senast på Svalbard i sommras. Det fungerar bra, en klar fördröjning på ett par sekunder i samtalet men man blr ganska snabbt van vid det. Det som kan vara sämre är att sateliterna kan passera lite väl snabbt, om man sitter i en dalgång och ringer kan det ibland bara vara ett par minuters täckning innan samtalet bryts en ny satelit måste inväntas.

Jag har använt mig av några olika abonnemangsformer. i sydamerika hade vi telefonen som kommunikation hem och ringde en gång i veckan och valde därför ett "kontantkort" vill minnas ett det kostade 1000-1200kr (osäker på priset det var ett par år sedan) och det ingick 75min dock kan man alltid skicka gratis "sms" till telefonen via iridiums
hemsida.

På svalbard däremot så använde vi telefonen som ren backup och löste vanligt abonemang.

Start avgift 25$ (kostnad för SIM-kort)
Månadsavgift 29$
Minutavgift 1.26$

Jag han säga upp abonemanget så att jag bara hade telefonen aktiverad i en månad och vi ringed bara någon minut. så det lönade sig.

Kontakta IDGeurope och kontollera dags priser och abonemang http://www.idgeurope.se

telefonerna är ganska tåliga men ett skyddande fodral är att rekomendera om den använd som säkerhetsutrustning. Jag plockade bort antenen och la telefonen i en vattentät "pelicase".

//Per
Tack för info'n! :)

Vet du hur det funkar om man vill skicka sms från telefonen? fungerar det c:a som på en vanlig mobiltelefon / går det skicka sms till andra vanliga mobiltelefoner?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg