Ique med kartproblem

Re: USB

GV; sa:
Jag får inte MapSource att fungera tillsammans med Ique (via usb-dockan).
Med PalmDesktop fungerar det däremot bra att synca och överföra kartor.
Men för att överföra routes, waypoints och tracks måste jag väl använda MapSource ?
Under Tools - Get Unit ID, står det ”There are no USB devices available” när jag bockar för usb’n. Konstigt då PalmDesktop hittar.

Nå’n som har tips ?

Palm (=iQue) har den egenheten att den inte alltid är "direktansluten" utan man måste kommunicera mha HotSync Managern. I min MapSource finns det under "GPS-symbolerna", för att ladda till/från GPS, iQue-alternativ. Därifrån kan man via HotSync Managern ladda kartor till iQue'n. Tyvärr går det inte att ladda över något annat. Däremot kan man ladda tracks direkt från iQue'n till PC'n utan att använda HotSync.
Bertil

Re: Re: USB

bertilstenfeldt; sa:
Palm (=iQue) har den egenheten att den inte alltid är "direktansluten" utan man måste kommunicera mha HotSync Managern. I min MapSource finns det under "GPS-symbolerna", för att ladda till/från GPS, iQue-alternativ. Därifrån kan man via HotSync Managern ladda kartor till iQue'n. Tyvärr går det inte att ladda över något annat. Däremot kan man ladda tracks direkt från iQue'n till PC'n utan att använda HotSync.
Bertil

Tack Bertil, men hos mig vill det inte funka...

Så här gjorde jag:
Vid installation börjar man med CD for iQue och därifrån anmodas man sedan att sätta in MapSource CD’na.

Kartorna installeras, men inte mapsource.exe !

När jag sedan kör uppdateringen MapSource_54.exe installeras mapsource.exe och programmet kan öppnas.

(MapSource_54.exe ska enl installationsprogrammet uppdatera till den senaste USB-drivern)

Detta har jag nu provat på två olika PC – samma (dåliga) resultat. Jag har också uppdaterat iQue’n till ”Patch_Release2Patch1”

Vid försök att ladda ner tex waypoint’s till iQue’n säger den: ”There are ni USB-devices avaible”

Ska jag hämta upp tracks via "Serial GPS" gnäller den för att den saknar "correct serial port"

Fler tips ?? :-|

Varken eller

Du ska inte använda "Serial GPS".
Du ska heller inte använda "USB GPS".

Det du ska använda heter helt enkelt "iQue". Vad som händer är att den laddar kartor till en mapp på hårddisken. Finns det en kartfil där nästa gång du gör en Hotsync, åker den med in.

Samma sak med tracks. Varje gång du gör en Hotsync, sparas spåren som finns i iQue i en fil på hårddisken. Detta förutsätter då att du laddat ner och installerat Garmins conduit för detta.
Vad som sedan händer när du öppnar spår från iQue, i Mapsource, är att den läser den tidigare sparade filen.

Dessutom finns det en add-in för Palm Desktop, också på Garmins sida, som gör att den kan sålla ut alla waypoints ur en mps-fil. Alltså en fil som sparats med Mapsource.
Detta innebär att du kan sätta waypoints i Mapsource, och sedan, via denna add-in, få in dem i adressboken i Palm Desktop. Vid nästa Hotsync åker de då in i iQue.
På så sätt kan man kopiera in de waypoints man vill ha i en iQue, från en annan Garmin GPS. Omvägen över Mapsource, bara.

För alla dessa funktioner gäller att iQuen behöver inte vara i sin cradle, eller ens inom synhåll, utom just när man gör Hotsync.

Det finns däremot programvaror, som tillåter läsning och skrivning av filer, både i internminnet och på SD-kortet. Denna filåtkomst sker då "live", alltså direkt med iQuen när den är ansluten till USB-porten.

Anders

Tack Anders, Du räddade min nattsömn!

Jag räknade kallt med att medlevererad programvara skulle klara av det jag var van vid från min gamla Garmin V…

Nu har jag ännu inte hunnit mer än att installera Track Conduit och Transfer Waypoints, det set ut att fungera, kommer att titta närmare på det en annan kväll.

Dent .- har du laddat över kartor med fel suffix till korteet, pdb ist f img?

GV - save to -ique, kommerr upp när du har valt kartor för nedladdning

Jonas

Hej,

Någonsom vet om det går att föra över kartor,tracks osv
direkt från Ique till annan Garmin GPS(tex GPS V) eller måste man gå via pc:n.

//
Stefan

Njaäe

Det finns ett program till Palm, som kan användas för att kommunicera med Garmin GPS. GPilotS heter det.

Men det är såvitt jag har förstått tänkt att kunna fungera som backupmaskin för en Garmin GPS, inte för att kunna skicka iQuens data till en GPS. Det kräver att man har en seriekabel till Palm/iQue för kommunikationen. Jag har visserligen fyra (!) kablar till min iQue nu, men alla är USB.

Skulle ju kunna bygga om en till serie, men det har jag inte tid med nu.

Alltså, såvitt jag vet finns det inte. Däremot kan man få ut tracks ur en iQue, och sedan se dem i Mapsource. Därifrån går det ju att få in dem i vilken Garmin GPS som helst. Waypoints i Mapsource kan man dessutom läsa in i Palm Desktops adressbok, där waypoints sparas i en iQue. Men i den andra riktningen har jag inte sett något som fungerar, vad jag kan minnas.

Rutter kommunicerar en iQue inte alls, för närvarande.
Kartor kan man ladda till den, inte från. Det kan man för övrigt inte från andra Garmin GPS, med kartmöjlighet, heller. Det ser ut så i Mapsource, men det den egentligen skickar är bara en lista på vilka kartor som finns inlagda, inte kartorna i sig själva.

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiber garmin ique 3600 på svenska ! Navigering 1
joakim_ Garmin iQue 3600 Navigering 2
And3 Ique 3000 Navigering 1
ALj Fatal error i iQue Navigering 1
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
jonasolof City NAv NT kort i iQue? Navigering 2
Kraxen IQue 3600 och waypoints. Navigering 17
Garmin Vista Garmin IQUE 3600 Navigering 0
Garmin Vista Garmin IQUE 3600 Navigering 1
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
Garmin Vista Palm OS Launchers till Garmin IQUE 3600 Navigering 3
Garmin Vista Ägare Garmin IQUE 3600 Navigering 1
Garmin Vista Felmeddelande Garmin IQUE 3600 Navigering 1
Garmin Vista Palm Desktop Garmin IQUE 3600 Navigering 1
smed Fel i carmin iQue 3600 Navigering 9
Garmin Vista iQue 3600 Fel ! Navigering 5
Garmin Vista Waypoints iQue 3600 Navigering 8
Garmin Vista Garmin IQUE 3600 Navigering 0
Garmin Vista Garmin IQUE 3600 Navigering 7
jonasolof pdastreetforum övergivet (iQue, Que, GPS10 Navigering 0
Big Jim Ique 3600 Navigering 3
ham ique 3600 Navigering 1
apersson850 Que API för Garmin iQue Navigering 0
PR Garmin iQue med Pocket PC Navigering 1
hgz Problem med iQue Release3 Navigering 10
jonasolof Export av brytpunkter från Fugawi i RIK-format t iQue Navigering 21
apersson850 Minifix för iQue 3600 Navigering 0
apersson850 Lillebror till iQue Navigering 16
hgz ”Beredskapsväska” till iQue 3600 Navigering 2
apersson850 eTrex Vista/GPSmap 76CS/iQue Navigering 0
errbe En rejäl utmanare till Ique? Navigering 9
jonasolof Ladda ned kartor till Garmin GPS fråjn Palm/iQue Navigering 0
sungam Tracks& waypoints till iQue Navigering 1
GV IQue 3600 och garantin Navigering 1
jonasolof Friluftskartan och iQue basemap samtidigt? Navigering 2
apersson850 iQue på finska/norska Navigering 0
sungam Nyckfull iQue Navigering 8
jonasolof US 1/24k topo maps på iQue Navigering 6
sungam Fugawi och iQUE 3600 Navigering 1
sungam ique och SD-kort Navigering 1
lutte Hjälp, flytta waypoint från eTrex till iQue Navigering 3
jonasolof Friluftskartan v. 1.2 och Garmin iQue Navigering 4
KOJ USB-disk till Ique? Navigering 1
Huskul Någon med Ique 3600 som kan hjälpa?? Navigering 9
sejohas Release 3 - Ique Navigering 2
Huskul GARMIN iQue 3600 Navigering 4
apersson850 Märklig fråga om iQue Navigering 0
goranwi iQue - Köpa nu eller vänta? Navigering 36
Roni IPAQ mot IQUE ? Navigering 31
jonasolof instalera friluftskartan på iQue Navigering 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg