IPAQ mot IQUE ?

Är den strömmatad förblir den på (on in cradle). Att köra auto-off med bara det interna batteriet är ingen idé.

Det räcker med spänningen från 4x1.2v NiMH (4.8 Volt) för att den ska ladda

Hej igen,

Vi fortsätter på det här forumet istället ( Hej Jonas )

Som sagt, står i valet mellan Ique och Ipaq med bluetooth GPS.

Kommer att använda den i bilen och på motorcykeln.

Ström är inget problem då jag kan mata den med 12V både från bilen och cykeln.

När det gäller GPS mottagning ser jag inget problem i att använda en extern om så behövs, typ BS2 som ser smidig ut

Bra autorutting (Den kanske viktigaste egenskapen) med möjligher att lägga till "via" waypoints för att få rutten "dit" jag vill.

Möjlighet att kunna växla till fugawi eller liknande program för att få upp mer detaljerade kartor (Gröna Kartan). Kommer att användas mest på offroad motorcyklen. En fördel om det klarar att lagra kartor på SD-minnet samt att den kan växla kartor själv.

Bra upplösning på displayen + att den ska vara lätt att läsa i solljus.

På hojen kommer jag att montera den i ett väderhölje från Otterbox, armor 2600 (kommer att montera egna uttag för antenn samt strömmatning. Boxen kommer att användas tillsammans med ett fäste från Touratech, viss modifiering för att få den att passa till boxen.(längst ner på sidan)

http://www.touratech.de/shop/en-us/dept_60.html

http://www.otterbox.com/product.cfm?product=108&code=NA

Det är väl huvudsakligen de kriterier jag tänkt mig så nu väl jag gärna ha synpunkter både Ique och Ipaq
fantaster så jag kan komma till skott!

Vi hörs

Stefan

Inget problem vid autorutt.

sejohas; sa:
När det gäller Garmin 60 känns displayen liten för autorutting, någon som hunnit prova än?
Jag har kört med en GPS V (lika stor skärm enligt specifikationerna) i två år och har aldrig upplevt det som en begränsning. Jag har jämfört sida-vid-sida mot StreetPilot III och saknar inte den större skärmen vid just autorutt.

Skärmstorleken är dock en begränsning när man navigerar manuellt och någon gång behöver överblick för att kunna göra ett vägval som påverkar var man hamnar långt senare. De gångerna måste man plocka fram papperskartan också.

Frågan är hur mycket off road man får köra enligt terrängkörningslagen. Ganska lite. Åtminstone knappast över så stora ytor att det inte ryms på en 15 MB karta i Fugawi -utan byte. Du kan fråga Holgado på iqueforum hur stora kartrutor han får in vid den önskad upplösningen. Han är halvproffs vandringsorganisatör i Spanien och använder Ique+Fugawi sedan 5 månader.

Det finns många som använder iQuen på hoj redan, liksom det finns många som använder ipaq på motorcykel och snöskoter. På iQueforum kan du ställa en riktad fråga om synbarhet i otterbox(eller annan låsa) på bike under terrängkörning. Det finns foton på ique montage. Sen är frågan vilken skärm som syns bäst under skyddsglaset i Otterboxen under olika ljusförhållanden. Riktigt bra blir det väl inte med någon så det nog svårt att få riktigt klara besked om vilket håll man ska gå utan att få prova själv

Inom ipaq måste du få fram vilken typ som har bäst skärm för ändamålet, inte uppenbart att det är dyraste senaste modellen med mest finnesser.

iquen kan zoomas via hjulet på vänster sida samt med upp/ned knapparna. För den användning du tänkt är det egentligen bara zoomningen som man skulle vilja komma åt - samt att växla mellan City Select och Fugawi (eller andra möjliga mjukvaror). Som du kanske vet kan City select köras i bakgrunden till fugawi så att du får svänginstruktioner om du har lagt upp en rutt väg.

Allt detta är skrivbordstänk. Noll koll på verkligheten.

Hejonas

Beskut fattat!

Hej Jonas och ni andra,

Tack för alla tips.

Beslutet är fattat, en Ique är beställd och förhoppningsvis kommer den om ett par dagar. Svenska rallyt är på ingång och det kommer att beskådas med hjälp av 2-hjulingen. Denna gång utan GPS då den gamla fått ny ägare.

Kommer att montera Iquen i en Otter Box tillsammans med ett Touratech fäste (Ja , det är samma företag som även tillhandahåller dataprogran för konvertering av kartor.) Så fort jag kommit igång och fått snurr på grejerna så ska jag fösöka delge mina synpunkter på för/nackdelar här på forumet om det är någon annan som går i samma tankar.

När det gäller fugawi så känns det defintivt som en begränsning med en karta på 15 MB men det beror förmodligen på att jag huserar i de NV trakterna av Värmland och det är ju inte Iquens fel :)

Måste tillkännage med risk för att reta vissa miljövänner att terrängkörningslagen är ganska flexibel i våra trakter, man möts mest av glada miner
där man sveper fram.

Förmodligen kommer det att bli en del frågot när Iquen dyker upp men det får ni stå ut med.

Sen är det bara att hoppas att fugawi löser problemet med karthanteringen så snabbt som möjligt.

M.v.h

Stefan

Tja det brukar vara långt till länsman i de djupa skogarna.

Men knappast på den norska sidan väl - med tanke på skoterkörningsförbudet.

Hej,

Det gäller att balansera på gränsen bokstavligt talat :)

Väntar med spänning efter den försenade julklappen, bara och hoppas att det lever upp till mina förväntningar.

//
Stefan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasolof GPS Redirect: Använd Ipaq 6515 GPS för andra enheter Navigering 0
JanW Fugawi och iPAQ 6515, går de ihop? Navigering 9
olhe HP IPAQ 6515 med A-GPS Navigering 3
olhe Ipaq 6515 och OziCE? Navigering 1
Buda Ipaq och 60cs på havet? Navigering 6
Huskul Sjökort till Ipaq? Navigering 1
Huskul Friluftskarta till Ipaq? Navigering 4
stigvig Ännu en iPAQ utan seriell anslutning... Navigering 6
per_bursell Programvara för ipaq? Navigering 3
m_peppe Fugawi på Ipaq 1940 Navigering 2
mekelund Ipaq + Magellan 315 Navigering 0
LasseT Ipaq 1900 med USB-GPS Navigering 2
jlw Beställa Ipaq och fortuna clip-on från England Navigering 6
stigvig iPAQ 19xx och GPS, fungerar det? Navigering 3
dragan Fartkameror till iPaq Navigering 2
jocker Problem att få kontakt mellan Ipaq och Tomtom blutooth Navigering 0
emilg TomTom2 + Fugawi på Ipaq 2210 eller 1940 ? Navigering 6
magnuss Antenn till Ipaq Navigering 25
oti iPAQ h5550 och kyla = blockerad iPAQ Navigering 12
buster23 Nytt inägg från Ipaq Maffian :-) Navigering 12
Urban006 Ipaq 2210+ Magellan 315?? Navigering 7
GV IQue 3600 vs HP iPAQ/TomTom Navigering 16
Store Inställningshjälp iPAQ/OziExlorer CE/GPSMAP 76S Navigering 8
skiman ANSLUTA GARMIN LEGEND-IPAQ 1940 Navigering 3
buster23 Fuktkänsligheten stor för IPAQ- SE UPP! Navigering 1
etrexlegend koppla ihop etrex-ipaq-ström, hur göra ? Navigering 6
Janne41 Hojfäste till iPAQ Navigering 4
Store [Info] Navman GPS 3400 rekommenderas ej med iPAQ H5400 Navigering 2
Jacken Regulator till Ipaq & GPS Navigering 8
haraldn Spara track log i iPAQ Navigering 14
Store Problem med Fugawi/iPAQ/Navman3400 Navigering 2
Janne41 TomTom Navigator + iPAQ 3850 Navigering 1
Janne41 Kablage Etrex - iPAQ Navigering 1
Janne41 IPAQ och kartor Navigering 6
jwastvind iPAQ-Magellan kabelsats? Navigering 2
t_andersen Karttäckning i gränstrakt mot Norge Navigering 2
avslutad_230717 GPS track mot eniro sjökort? Navigering 0
haraldn Fri sikt mot himlen men inga satelliter Navigering 27
BjörnH SVT2 ikväll - Ny teknik mot hederlig karta (om GPS) Navigering 50
Store Kritik mot Sportmanship Navigering 0
salis Skydda displayen mot repor Navigering 7
kohler49 Rinex mot snuva eller för bättre positionering! Navigering 1
Östanhol Byta GPS 12 mot Vista? Navigering 2
mrhandley Mappa mot karta Navigering 10
fiber garmin ique 3600 på svenska ! Navigering 1
joakim_ Garmin iQue 3600 Navigering 2
And3 Ique 3000 Navigering 1
ALj Fatal error i iQue Navigering 1
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
jonasolof City NAv NT kort i iQue? Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg