IPAQ mot IQUE ?

Re: Re: Re: iQue > TomTom

matbj; sa:
GV; sa:
Däremot tycker jag att det är konstigt att de har återgått till samma "rutstorlekar" som i v4, dvs v5:ans fyra rutur blir nu en ruta i v6. Inte så bra för dem med lite minne, tex GPS V.

Kan ha att göra med att att "preparing data" tar lång tid om man har små kartbitar. Det den gör under den fasen är att den skapar mdr datafilen (sökdatabasen)

Jag tänker mest på routing-instruktionerna (särskilt vid användande av iQue i och med att den ”talar”).
Exempelvis vid körning rakt fram genom en rondell kunde v5 säga ”sväng höger sedan höger” (eller nå¨t annat dumt), medan v6 säger ”kör in i rondellen, sedan andra till höger”.
 
Hej,

Har kollat på cityselect på Garmins sida och jamfört den mot teleatlas kartor http://www.map24.com och ser man på vägarna verkar de vara ganska lika. Däremot set det ut som om garmin har betydligt mer ortsnamn osv med i sitt kartmaterial jämfört med teleatlas. Har själv inte använt TomTom men frågan är om deras kartor innehåller mer ortsnamn än vad som finns med på Map24:an hemsida.

Hur står sig Garmins StreetPilot III i dagens läge?

För mig är det viktigt med en vattentålig GPS då den mest kommer att sitta på motorcykeln.


Stefan
 
sejohas; sa:
Hur står sig Garmins StreetPilot III i dagens läge?
För mig är det viktigt med en vattentålig GPS då den mest kommer att sitta på motorcykeln.
Stefan

Jag har nyligen sålt min GPS V (och köpt iQue), men jag var mycket nöjd med den. StreetPilot III är princip är större variant av V med nästan dubbelt så stor skärm, färg dessutom, upp till 128MB minne (istället för 19).
Nackdelen är storleken och vikten som är 635g istället för 255g. Och så priset förstås…
Det viktigaste med både är att de är riktigt robusta, tåliga mot väta, stötar och vibrationer.

Nå’n som har erfarenhet av annan fabrikat att ha på MC?
 
GV; sa:
StreetPilot III är princip är större variant av V...
Som George också säger är nackdelen med SP III på motorcykel just storleken och vikten. Självklart är det bättre med den större skärmen men åtminstone jag har ingen lust att lämna GPS:en utan att ha uppsikt över den när jag lämnar hojen för en stund. Då skall man alltså bära klumpen med sig eller ha låsbara packväskor och lägga ner den där. En handhållen GPS lägger man i en ficka utan problem och dessutom kan man använda GPS:en också vid vandring. SP III är också mer som ett fast navigationssystem i en bil, d.v.s. man har inte lika många olika skärmar, funktioner och egna anpassningar man kan göra. Har man använt en "vanlig" GPS kan SP III därför kännas begränsad men om man å andra sidan är novis på elektronisk navigation så går SP III sannolikt lite snabbare att lära sig använda. 2610 är en aning mindre och har många nya finesser så förmodligen är det den man skall välja instället för SP III numera även om fjärrkontrollen bara verkar jobbig för MC-bruk. 2610 säljs liksom SP III också av BMW med några MC-anpassningar under eget namn. Magellans Roadmate och Navman iCN630 verkar också vara intressanta alternativ i klassen ovanför de handhållna.
Nå’n som har erfarenhet av annan fabrikat att ha på MC?
Jag har kört med både Magellan GPS 315 och 330 och de fungerar okej med de förutsättningar de har. Själv anser jag autorutt vara så viktigt att jag numera inte kan tänka mig att vara utan det så det är först i vår när Magellan får autorutt som de blir ett alternativ för mig igen. Dock är det bekymmersamt att de inte har automatisk omräkning av rutten (enligt de uppgifter jag sett). Detta är klart olyckligt, speciellt på MC.
 
Småbyar

Jag kunde konstatera, när jag provade Friluftskartan, att de ortsnamn som finns i den också går att söka på. Om man har City Select i sin iQue (som ju de flesta har), kan man ladda in Friluftskartan också. Även om man inte har Friluftskartan synlig, kan man ändå söka på ortsnamnen i den, och sedan räkna rutten på City Select.

Jag pratar nu alltså om sådan orter som består av två grusvägar och fyra hus. De är inte utsatta på City Select (med namn, bara vägarna), men i Friluftskartan är många av dem med. Så någon nytta finns det med Friluftskartan också, även om den har sina brister.

Anders
 
TomTom finns nu för Palm tungsten 3 och blåtand.

ipaq-gänget bör inte glömma http://www.alturion.be som har kombinerat gps och tmc. Traffic message channel går över FM, vanlig RDS. Jag vet inte om Sverige är med än, men det är i alla fall intressant kring storstäder.
Kartmaterialet är Tele Atlas vilket inte är nåt att vara ledsen för. För den som skaffar nytt är det ett klart intressant alternativ till TomTom.
 
mapsource till Ipaq

Någon som vet om man kan använda Garmins Metroguide kartor till något Pocket PC program?
Går de att andvända i Ique eller är man hänvisad till City select?

Magnus
 
Nej och ja

Nej, vad jag känner till finns det inget annat program, än Garmins egna, som kan utnyttja kartor ur Mapsourceserien.

Ja, man kan ladda in vilken karta som helst, ur Mapsourcesortimentet, i en iQue.

För kodade kartprodukter måste man ha rätt kod, som passar till just den iQue man laddar in dem i.

Om den automatiska ruttberäkningen ska fungera måste kartan stödja det. Vilket innebär City Select eller City Navigator. Som är låsta med kod, oavsett om det gäller Europa, USA, Australien eller Sydafrika.

Enda undantaget när det gäller autorutt är Metroguide USA 4.0 (förra versionen), som inte är låst, och klarar autorutt.

BlueChart är också kodade, men kan användas i iQue, om man har rätt kod. Fast stödet för marint navigerande är skralt i iQue, som den är för närvarande. Fast Garmin har övervägt att lägga in mer typiskt marina funktioner också, nu när de har insett att folk vill kunna använda den i båten, trots att den inte är vattentät.

Den svenska Friluftskartan verkar gå bra att ladda in, men man måste ha en annan Garmin GPS, som kan kommunicera seriellt vid själva installationen, för att få upplåsningen att fungera då.

Norska topografiska kartan, US Topo, US Waterways & Lights, European POI, Roads & Recreation över valfritt område osv fungerar utan problem, om man nu skulle vilja ha dem.

Anders
 
Mapsource till OxiExplorer = SANT

magnuss; sa:
Någon som vet om man kan använda Garmins Metroguide kartor till något Pocket PC program?

1) Öppna en Garmin kartfil (.img) i GPSMapEdit, hämta på http://kgy.narod.ru/util/mapedit/mapedit_e.htm
2) Exportera till OziExplorer under File/Export/OziExplorer-map. Programmet skapar dels en .bmp-fil som utgör själva kartan och dels en .map-fil som innehåller kalibreringsinformationen.
3) Konvertera .bmp till OziExplorers eget format .ozf2
4) Kopiera .ozf2 och .map till iPAQ
5) Kör igång OziExplorer CE och öppna .map
[Ändrat av Store 2004-01-27 kl 21:06]
 
Auto-off After funktionen

Hej,

Är enda sättet att komma runt "Auto-off After" att installera ett separat program typ "Always on" eller finns det något annat sätt? (enligt manulaen kan man bara ställa in upp till 3 min)

Gäller "Auto-off After" när man matar den med en extern strömkälla också.

Som sagt, funderar på att skaffa en att ha på motorcykenln bla och då vill man gärna att den är på hela tiden. Kan bli lite farligt om man ska aktivera den stup i ett :)

//
Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasolof GPS Redirect: Använd Ipaq 6515 GPS för andra enheter Navigering 0
JanW Fugawi och iPAQ 6515, går de ihop? Navigering 9
olhe HP IPAQ 6515 med A-GPS Navigering 3
olhe Ipaq 6515 och OziCE? Navigering 1
Buda Ipaq och 60cs på havet? Navigering 6
Huskul Sjökort till Ipaq? Navigering 1
Huskul Friluftskarta till Ipaq? Navigering 4
stigvig Ännu en iPAQ utan seriell anslutning... Navigering 6
per_bursell Programvara för ipaq? Navigering 3
m_peppe Fugawi på Ipaq 1940 Navigering 2
mekelund Ipaq + Magellan 315 Navigering 0
LasseT Ipaq 1900 med USB-GPS Navigering 2
jlw Beställa Ipaq och fortuna clip-on från England Navigering 6
stigvig iPAQ 19xx och GPS, fungerar det? Navigering 3
dragan Fartkameror till iPaq Navigering 2
jocker Problem att få kontakt mellan Ipaq och Tomtom blutooth Navigering 0
emilg TomTom2 + Fugawi på Ipaq 2210 eller 1940 ? Navigering 6
magnuss Antenn till Ipaq Navigering 25
oti iPAQ h5550 och kyla = blockerad iPAQ Navigering 12
buster23 Nytt inägg från Ipaq Maffian :-) Navigering 12
Urban006 Ipaq 2210+ Magellan 315?? Navigering 7
GV IQue 3600 vs HP iPAQ/TomTom Navigering 16
Store Inställningshjälp iPAQ/OziExlorer CE/GPSMAP 76S Navigering 8
skiman ANSLUTA GARMIN LEGEND-IPAQ 1940 Navigering 3
buster23 Fuktkänsligheten stor för IPAQ- SE UPP! Navigering 1
etrexlegend koppla ihop etrex-ipaq-ström, hur göra ? Navigering 6
Janne41 Hojfäste till iPAQ Navigering 4
Store [Info] Navman GPS 3400 rekommenderas ej med iPAQ H5400 Navigering 2
Jacken Regulator till Ipaq & GPS Navigering 8
haraldn Spara track log i iPAQ Navigering 14
Store Problem med Fugawi/iPAQ/Navman3400 Navigering 2
Janne41 TomTom Navigator + iPAQ 3850 Navigering 1
Janne41 Kablage Etrex - iPAQ Navigering 1
Janne41 IPAQ och kartor Navigering 6
jwastvind iPAQ-Magellan kabelsats? Navigering 2
t_andersen Karttäckning i gränstrakt mot Norge Navigering 2
avslutad_230717 GPS track mot eniro sjökort? Navigering 0
haraldn Fri sikt mot himlen men inga satelliter Navigering 27
BjörnH SVT2 ikväll - Ny teknik mot hederlig karta (om GPS) Navigering 50
Store Kritik mot Sportmanship Navigering 0
salis Skydda displayen mot repor Navigering 7
kohler49 Rinex mot snuva eller för bättre positionering! Navigering 1
Östanhol Byta GPS 12 mot Vista? Navigering 2
mrhandley Mappa mot karta Navigering 10
fiber garmin ique 3600 på svenska ! Navigering 1
joakim_ Garmin iQue 3600 Navigering 2
And3 Ique 3000 Navigering 1
ALj Fatal error i iQue Navigering 1
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
jonasolof City NAv NT kort i iQue? Navigering 2

Liknande trådar