Ipad på tur!

Tänkte kolla om man är ensam camper som släpar runt på sin ipad när man är ute och luffsar. Tanken slog mig en regnig dag förra året då allt var dyblött och himlen vägrade stänga sig, spenderade nästan en hel dag i tältet och visst, i början var det mysig men senare på kvällen så vart man rastlös..

Idag har jag ofta med mig min surfplatta, dels som understöd vid dåligt väder men även tankad med ljudböcker och film, har till och med byggt en hållare som hängs i taket på tältet för att underlätta filmtittandet och fungerar kanon!

Jag vet att naturen är det bästa skådespel och slår media med hästlängder, men jag tror inte att jag är ensam om att haft för lite att göra i tältet då regnet vräkt ner?

Finns fler som mig? Folk tittar snett på mig :(

God tur /Calle
 

avslutad210712

Gäst
Om jag går ensam tar jag med mig följande

1. Pocketdeckare
2. Pocketdeckare
3. Pocketdeckare

Kräver liksom ingen möjlighet till laddning och en fördel är att man kan lämna dem efter vägen och då blir packningen lite lättare :). Med efter vägen menar jag INTE i naturen utan i någon stuga ellr vindskydd.

Är jag mer än två så tillkommer

4. Kortlek

Med de sakerna kommer man långt under regniga dagar, raster etc etc.
 
Helt ärligt inte med någon form av tekniska prylar förutom mobilen. Fjällkartan är den ända litteratur jag behöver.
 
Under äventyr i vildmarken är det alldeles för oortodoxt med dylika tilltag, då ska man vara ett med elementen, ägna sig åt själslig späkning och renlevnad, samt förkasta alla nutidens pockande och lättillgängliga distraktioner. (När man kommer hem däremot, ska man skriva om sina prestationer i blogg och forum, och under resterande 360 dagar av året vara konstant inloggad på Facebook)

/Per (som är ironisk, såklart, och gärna drar på en långfilm eller en bra ljudbok på mobilen under regniga stunder i tältet. Spotify offline är också bra. Och FM-radio. Och värst av allt, kanske ett eller annat mobilspel!)
 
Jag har ofta med mig en tablet när jag är ute och paddlar kajak. Tycker det är riktigt skönt att titta på någon film på kvällen till exempel. Man vaknar vid 05:00 paddlar fram till 16 och har ätit middag vid 18:00 spenderar 1-2h att utforska platsen man är på. Sen är det skönt att titta på en film eller rolig serie.
 
Ser det som oerhört skönt att lämna tekniken hemma och bara andas natur.

Instämmer, enda elektronik jag bär med mig är självklart kameran samt en liten lätt gammal mobiltelefon med bra batterilivslängd, dvs ingen smartmobil. Ger mig möjlighet att sms'a eller ringa vid start eller slut på vandringen, under turen är det ändå ingen täckning;)
 

avslutad210712

Gäst
Om jag går ensam tar jag med mig följande

1. Pocketdeckare
2. Pocketdeckare
3. Pocketdeckare

Kräver liksom ingen möjlighet till laddning och en fördel är att man kan lämna dem efter vägen och då blir packningen lite lättare :). Med efter vägen menar jag INTE i naturen utan i någon stuga ellr vindskydd.

Är jag mer än två så tillkommer

4. Kortlek

Med de sakerna kommer man långt under regniga dagar, raster etc etc.

Skall såklart vara

Är jag mer än EN så tillkommer

4. Kortlek
 
Den enda lyx jag tar med mig på en vandring är en deo till hemfärden. Jag bär inte med mig något som inte är en nyttopryl. Mobilen är med som kamera och för det att den kan vara bra att ha för färden till och från området. Så då kan det så klart också slinka med en laddare. Sen är den ju en back up med sin gps. Men jag kan inte påminna mig om att jag någonsin har använt den.

Ska jag inte bära runt på prylarna så kommer det fortfarande inte med mer elektronik. Då blir det istället som regel uppgraderingar på köksfronten från litet lätt med en gryta till något större allt efter tid och typ av tur.

Har varit inne lite på att testa att köra med ViewRanger alt. Se Sverige på mobilen. Men då behöver man ju solladdare och ändå en traditionell karta som back up. Och då vinner jag ju inget. Visst kan man spara rutter och en massa saker som en vanlig "ikke elektronisk" karta inte kan, men jag har inte känt något behov av det. Sen får man ju en mycket bättre överblick på en utvikt vanlig karta än på en liten mobilskärm eller en surplatta för den delen.

Sen vill jag undvika att utsätta min iPad för naturens element.
 
För mig går surfplattan bort eftersom den blir redundant jämte mobilen som ändå är med, om inte annat så för att signalera med. Plattan är stor och tung, gör ingenting så värst mycket bättre än mobilen, och saknar utbytbart batteri. Däremot finns det ju åtminstone bra vattentåliga plattor (Xperia tablet Z), om det är just elementen man är orolig för.

En bra utemobil ersätter flera andra prylar, och de extrabatterier som krävs för att man ska kunna förlita sig på fler användningsområden väger inte särskillt många gram och tar betydligt mindre plats. Känns rätt naturligt att ladda med lite film, musik eller ljudböcker också - man vet ju aldrig när tåget blir stående eller regnet parkerar över tältet.

Fast jag håller också med om att den inte ersätter en riktigt bra bok - det är nåt speciellt med att läsa något riktigt saftigt när man är ute! Lite som en gammal låt kan återkalla minnen så kan de böcker man läst under spännande resor hjälpa till att återkalla stämningen på ett fantastiskt sätt många år senare?
 
Själv brukar jag se det som en av fördelarna med vandring, att man inte har så mycket att göra när det regnar en hel dag, utan istället kan ligga småslumra, tänka, vänta, en skön kontrast mot det vanliga livet. Men jag brukar ha med en radio så jag kan lyssna på p1 och en oldstyle-mobil som jag kan ringa hem med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg