Inuit paddel eller smal havspaddel?

Det är en nonamebrand från Lettland. Rätt smal. Jag tyckte det tog tid innan jag verkligen paddlade annorlunda med den än med plattpaddel - det gick liksom att paddla vanligt med den ifall man ville.

Fast så småningom har väl tekniken blivit som den ska på ett grovt ungefär. Och då har jag ju, när jag paddlat med min "gamla" Greenlander, märkt att det är lite skillnad trots allt. Min lettiska paddel är en damtävlingspaddel enligt uppgift. Den är säkert fullt tillräckligt stor för en sån som jag som dessutom aldrig paddlar sprint, utan längre etapper.

Tyvärr är paddeln lite reparerad numera, sedan jag halvt backade över den...

Kober paddeln som efterfrågas är troligtvis Atlantic-C modellen

http://www.trapper.se/paddlar.asp?katid=24¬isid=64

Atlanticen paddlas med låg paddelföring med högre paddelföring wobblar den som dom flesta smalbladade paddlar. En populärare och mer mångsidig paddel är Baltic-C modellen

5750.jpg

Att Kobers paddlar håller hög kvalite märktes i senaste slalom VM där paddlare med Kober paddlar vann både herr och dam klassen på bilden Världsmästaren Fabian Doerfler

Hans Friedel

Grönländsk paddel

Hej, jag har några i trä som jag säljer. Antingen ceder-mahogny eller gran-ek. 950:- vill jag ha för dem.En delbar i gran-ek.
Thomas

Skilj på grönlandspaddlar och andra smala paddlar.

Jag tror att trenden mot smalare blad för vanliga paddlar och vingpaddlar är sund och att de flesta har fördelar av den mindre ytan och kan lära sig utnyttja den långsmala bladformen. Men ingen av de här nämnda kommersiellt tillgängliga paddlarna är grönlandspaddlar. De är vanliga europapaddlar och används som sådana, bara med lite lägre paddelföring.
Grönlandspaddeln används med en annan motorik, både för vanlig framåtpaddling, manövrering och roll, och skillnaderna är betydligt större och mer genomgripande än man tror när man börjar - paddelns utseende, form, flytkraft mm är intimt integrerad i hantering och motorik.

Därmed inte sagt att det ena är bättre än det andra, bara att man skall vara medveten om skillnaden - och inse att om man konverterar (oavsett från vilket håll) tar det ett bra tag att hitta den nya tekniken och träna in en ny motorik.

Den som är intresserad av att minska belastningen på rörelseapparaten eller höja effektiviteten på långa distanser kan välja en smal europa- eller vingpaddel.

Den som är nyfiken på grönlandsmotorik och de enkla rollarna mm skall gå direkt till riktiga grönlandspaddlar – de andra duger inte. Bygg själv eller köp från <a href="http://www.geocities.com/byggkajak/">Håkan Johansson</a>, <a href="http://www.greenlandpaddle.com/">Martin Nissen</a> eller någon av de andra som gör sådana - alternatovt importera från någon av de tillverkare som finns i USA eller några ställen i Europa. Det finns även ett par tillverkare som gör grönlandspaddlar i kolfiber med skumkärna (fast trä fungerar bättre).

Björn,

är på G att lära mig rolla och har en undring i samband med padelbladsstorlek.
Hur stor betydelse har bladytan för stödet när man ska träna roll. Samma fråga gäller ju också för olika stöttningar, sculling osv.
Jag vet ju att det funkar, det finns det ju många bevis på, du bl a, men för oss som är nybörjare och kanske aldrig kommer att bli virtuoser. Tjänar man något på att ha ett litet större blad?

I början är man beroende av att det finns lite marginaler här och var: ett större blad ger mer lyftkraft, mer trä (om du använder en eskimåpaddel) ger mer flytkraft, mindre skålning gör vinkeln mindre kritisk. Men efterhand behövs inget av detta – det behövs ytterligt lite kraft för att komma upp. Det finns till och med en potentiell nackdel: en stark paddlare med storbladig paddel kan rolla upp på styrka och entusiasm och kan sålunda komma undan utan att någonsin lära sig en bra teknik.

Träna med din vanliga paddel. De allra första gångerna kan du trä på en flottör på bladet för att i lugn och ro kunna arbeta med motoriken. Så fort du börjar känna att tekniken är någorlunda rätt, börja träna på att rolla så långsamt det går. På det viset hittar du teknik istället för att dra dig upp med styrka och fart. Ta sedan bort flottören. Börja också ganska tidigt träna på att rolla på ”fel sida” – en roll är en användbar säkerhetsteknik bara om den fungerar bra åt båda hållen.

Är du sedan lika nyfiken som jag (som började rolla sent och efter många års paddling helt utan tanke på sådant) provar du sedan att rolla med t ex flottören eller en flytväst i handen, med ett bordtennisracket eller ett löst paddelblad och småningom med bara handen – fast har du inte en lämplig kajak blir det svårt.

Träna gärna rörlighet parallellt med rollandet – stretching eller yoga. Rollar bygger generellt mer på vighet än på teknik och kraft. Träna att lägga pannan på fördäck, att lägga nacken på akterdäck, att vrida överkroppen så att axlarna är parallella med kajakens längdaxel etc.

På min sajt har jag skrivit lite mer om att lära sig rolla...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 48
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Mäta vinkel på paddel Paddling allmänt 8

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips