Intruktionsbok

Har köpt en Garmin Vista men fick ej med svensk instruktionsbok. Är det någon som har en över eller kan fixa en kopia så är jag villig att köpa denna för en vettig penning.

Nä, men jag är osäker på om man ens får med en svensk bruks om du köper den här i sverige. Annars får du väl kolla med Sportmanship i Göteborg, de har agenturen tror jag. Men räkna med att de är dyra om de har.

Vettigast är nog att damma av skolengelskan och ladda hem en från Garmin.

Faktum är att jag personligen hellre läser en Engelsk än svens bruks. För det brukar vara lite si och så med översättning till Svenska för produkter utan stor marknad i sverige. Många pinsamma fel alltså.

MVH Tony

Nej, hos Garmin finns bara de amerikanska handböckerna i .pdf-format.

Om man köper GPS:en av en återförsäljare som köper av den svenske importören Sportmanship AB, http://www.sportmanship.se/, skall man få med en svensk manual. Har du inte fått det skall du bara säga till så fixar de säkert till det. Om man tänkt sig att spara pengar och köpt GPS:en utomlands eller från en handlare som inte köper via Sportmanship så kan man köpa manualen löst från Sportmanship. Den är enligt uppgift då inte billig vilket är helt naturligt. Har du köpt GPS:en begagnad kan Sportmanship säkert på serienumret se om den är såld genom dem och i så fall ordna något.

I mina ögon är den svenska manualen en av de bekvämligheter man väljer att avstå ifrån när man köper via andra kanaler än den svenske importören. Man kan argumentera om det är en stor förlust eller inte. De böcker jag har sett har varit hyggliga men inte bättre än de amerikanska.

Christer har tidigare sagt att han inte vill att detta skall vara ett forum för ljusskygga aktiviteter och att kopiera och dessutom sälja ett skyddat verk torde falla under det kriteriet.

Beror på hur man läser

Att sälja originalet är inte illegalt, men inlägget kunde tolkas som att sälja en kopia, och det är inte legalt.

Anders

Välvilliga tolkningar

"...eller kan fixa en kopia..." kan inte jag få till något annat än piratkopiering hur jag än läser. Jag har inga ambitioner att vara varken polis eller moderator utan påminde bara om Christers åsikt när jag ändå skrev. Självklart kan man sälja en legal bok begagnad också som resten av Reidars fråga var. Själv har jag haft nytta av Prylmarknaden så den är ett bra tips för lagliga affärer.

Tolka min förfrågan som ni vill, men min önskan kvarstår. Den som kan hjälpa mig men inte vill göra det i detta forum, vänligen mejlar mig på min mejladress reidar.o@spray.se

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg