Intervallträning

Jag tänker köra vätternrundan 2005 och vill försöka köra på en rätt så bra tid. Funderar därför på att blanda upp distans passen med intervall pass. Någon som har nåt bra upplägg för såna pass? Hur långa dem ska vara, hur långa intervallerna bör vara osv.
Är inte superduktig, utan en glad motionär som vill bli bättre. Kör minst ett (oftast 2) cykelpass i veckan plus 2 spinningpass i veckan...tänkte byta ut ena spinningpasset mot intervallträning.

Löpintervall

Jag undrar om du inte skall ta och köra löpintervall 1 gång i veckan. Dels är det bra att variera träningstypen och dels bygger det konditionen på ett mycket bra sätt.

Backar :)

Att köra mycket i backar är både effektivt och roligt. Jag brukar köra en del korta rundor med mycket backar med hög intensitet (fart).

Re: Backar :)

haskell; sa:
Att köra mycket i backar är både effektivt och roligt. Jag brukar köra en del korta rundor med mycket backar med hög intensitet (fart).

Det där med backar är effektivt, jag kör mellan 400 och 600 mil per år merendels i Uppland, långa pass samt arbetspendling. Uppland är Sveriges flackaste landskap och jag har blivit en rackare på att mala 50 till 150 km i ett och samma tempo.
I sommar har jag arbetat i Ånge och därför kunnat lägga in en hel del stigningar på mina rundor, fortfarande mellan 50 och 150 km och ingen särskild attack i backarna, jag är ju ändå en gubbe som har närmare till 50 än 40 år.

Återkommen till mina invanda rundor i Uppland så har jag märkt att jag höjt min snittfart med 2 - 3 km/h mot innan min Ångesejour med backar.

Re: Re: Re: Backar :)

klippen; sa:
... men hur rolig är motvind jmf. backar?

Det beror på cyklisten. Endorfinister med pulsmätare är ofta förtjusta, effekten blir i någon mening densamma som rejäla uppförslut. Cyklister som använder vanlig cykeldator tenderar att vara mindre roade, snittfarten sjunker, etc.

Per

Intervaller

Backträning är alltid bra. Speciellt för att få upp grundstyrkan. Kör själv en hel del backträning kombinerat med intervaller på flack vägbana ( tex 3 min 60% följt av 3 min 90% av max). Denna kombination har fungerat bra för mig då den gett en bra mix mellan styrkeuthållighet och snabbhetsuthållighet.

/Johan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg