Just nu är det svårt att springa mina vanliga milrundor. På en av dem är det ett parti på 4 kilometer där jag knappt kan ta ett ordentligt löpsteg. I avvaktan på bättre förhållanden kör jag ett program på motionscykeln. 8 intervaller à 2+3, 2 minuter på en belastning, 3 minuter på närmast högre (och fortare). Jag värmer upp 5 minuter och varvar ned 5 så programmet tar 50 minuter.
Detta kör jag varannan dag.
Endast på helgerna springer jag, och då blir det ett långt njutningspass.
14-15 km, med bara ett par kortare bromsande sträckor.
Jag försöker komma igen efter en infektion efter nyår och kan väl säga att jag åtminstone fått mer min puls till det normala. Frågan är om proportionerna är bra? T ex skulle jag förlänga på de låga belastningarna, och därmed eventuellt kunna köra hårdare på de tyngre?
Om antalet intervaller är optimalt vet jag inte, men det går fortare för varje gång.
När det går tänkte jag ta upp 500-metersintervaller, köra såna tills tiden gått ned till ngt lämpligt
(jag inser att jag inte längre är 45 år), och sen kanske gå över till kilometer-ryck, en gång i veckan. Det får jag se då.
Synpunkter?
Detta kör jag varannan dag.
Endast på helgerna springer jag, och då blir det ett långt njutningspass.
14-15 km, med bara ett par kortare bromsande sträckor.
Jag försöker komma igen efter en infektion efter nyår och kan väl säga att jag åtminstone fått mer min puls till det normala. Frågan är om proportionerna är bra? T ex skulle jag förlänga på de låga belastningarna, och därmed eventuellt kunna köra hårdare på de tyngre?
Om antalet intervaller är optimalt vet jag inte, men det går fortare för varje gång.
När det går tänkte jag ta upp 500-metersintervaller, köra såna tills tiden gått ned till ngt lämpligt
(jag inser att jag inte längre är 45 år), och sen kanske gå över till kilometer-ryck, en gång i veckan. Det får jag se då.
Synpunkter?