Intersport - McKinley

Klart det är fel.

brandmansmicke; sa:
Är det inte fel dessutom? McKinley är 6194 möh och är Nordamerikas högsta topp. Den är med bland seven summits, dvs varje kontinents högsta topp. Men, utan att vara helt säker, visst finns det fler än sju toppar i Himalaya som når över 7000m?

Det jag syftade på med urspungsinlägget i denna tråd var just att det är fel. Dom har såklart blandat ihop begreppen. McKinley är förvisso en av "The seven summits", men en av världens sju högsta är det definitivt inte. Om man inte räknar fot till topp som migael föreslår. Men om jag ska vara ärlig så tror jag faktiskt inte det är det Intersport syftar på:)

Re: Klart det är fel.

TJA; sa:
Det jag syftade på med urspungsinlägget i denna tråd var just att det är fel. Dom har såklart blandat ihop begreppen. McKinley är förvisso en av "The seven summits", men en av världens sju högsta är det definitivt inte. Om man inte räknar fot till topp som migael föreslår. Men om jag ska vara ärlig så tror jag faktiskt inte det är det Intersport syftar på:)

Möjligtvis hade de haft rätt om de sagt at det var det tredje högsta berget. Åtminstone om man räknar med de lite krånligare metoderna och följande lista stämmer.
http://www.peakbagger.com/list.aspx?lid=401

Fler varumärken med inspiration från klättring:

Bernina - symaskiner
Matterhorn - kläder
Base Camp - friluftsprylar
8848 - kläder mm
Mount Blanc - pennor
Patagonia - kläder
K2 - har jag för mig att jag sett i nåt sammanhang men minns inte vad...
Dachstein - vandringskängor
Fuji - kameror och film

K2

tryffelsvinet; sa:
Fler varumärken med inspiration från klättring:

Bernina - symaskiner
Matterhorn - kläder
Base Camp - friluftsprylar
8848 - kläder mm
Mount Blanc - pennor
Patagonia - kläder
K2 - har jag för mig att jag sett i nåt sammanhang men minns inte vad...
Dachstein - vandringskängor
Fuji - kameror och film

För mig är K2 numera ett skidfabrikat, men jag hade smeknamnet K2 för 35-40 år sedan ;).

Per Brune

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg