Intersport - McKinley

Saxat från Intersports hemsida:
"Mount McKinley, är Nordamerikas mest respektingivande berg och en av jordens sju högsta toppar. "

Det var som tusan. Det hade jag ingen aaaning om.
/Thomas J

TJA; sa:
"Mount McKinley, är Nordamerikas mest respektingivande berg och en av jordens sju högsta toppar. "

/Thomas J

Haha, ja kunskap är en jäkla dygd.

:)

TJA; sa:

/Thomas J

Är det inte fel dessutom? McKinley är 6194 möh och är Nordamerikas högsta topp. Den är med bland seven summits, dvs varje kontinents högsta topp. Men, utan att vara helt säker, visst finns det fler än sju toppar i Himalaya som når över 7000m?

Det är ju faktiskt sant...

Det finns ju faktiskt 14 toppar i Himalaya som når över 8000 meter och säkerligen ytterligare en handfull som slår Denali på fingrarna!

TJA; sa:

/Thomas J

Om man definierar en topp som höjden från omkringliggande slätter/dalgångar till högsta punkten på berget så tror jag nästan att Denali ligger på top-7?:) 5200 m skillnad har jag för mig att det är! (Everest har ca 3700?)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg