• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Internetnördar? :)

Joakim Ambrosson; sa:
är 52000 personer så upptagna varje helg när det anordnas träffar?
Ja, tydligen?
Ja, det och att Sverige är långt och att Utsidan är ruggigt diversifierad målgrupp (lyssna bara på "religionstjatet" på Paddlingsforumet där jag är medskyldig).

Men, succeen (52000 eller ens 500 är inte rätt förväntningar) kan ju ligga kring hörnet. Kämpa på! Håll ut!

Jag tror att man tjänar på att vara tydlig med syftet (dating? vänner? säkringshjälp? bara sällskap och slå ihjäl lite tid?) och hur man träffas (högt tempo? intressant natur? eller mest prylsnack?) när man bjuder in. Då vet alla vad man förväntar sig. Lättare att säga ja.

Mina 2 korvören.

Haha, tanken med mina träffar är inte dating, utan mer att snacka skit och göra det man gör i naturen, dvs uppleva nya sträckor och nya miljöer. Att använda sina prylar för att bo, sova och äta gott hör ju också till.

// Jocke

tjejer med låg profil

OK-passerat tjejåldern för läänge sen.
Känner inte att Utsidan är till för att träffas och göra saker med andra "nörd-medmänniskor" i första hand,utan mer att få/ge tips och råd om prylar,turer,träning och aktiviteter.
Man har ju ofta sin krets av utflyktskompisar eller föredrar soloaktiviteter.
Geografin spelar stor roll för oss som inte bor i de mer tätt befolkade delarna av landet.

Träff IRL

är kul när man tidigare hackat på varandra i diskussionstrådar. Vilket jag gjort några gånger men det är mycket vanligare att jag läser Utsidaninlägg från personer jag tidigare träffat IRL.

Jag är inte förvånad över att få nappar på utlysning av träffar IRL. Tillvaron är komplicerad med jobb, familj andra fritidsaktiviteter etc.

Man hoppar säkert i första hand på wwww/epostliste utlysta friluftsaktiviteter som man tidigare har testat och tyckt vara roliga. Det finns ju många sådana föreningsaktiviteter där säkert många av deltagarna redan känner varandra och ledarna och därför har lättare att haka på, än på en aktivitet där man inte vet hur man själv platsar och om deltagare och ledare är på samma våglängd.

Ett exempel på varierade mycket lyckade utflykter med lämpligt många deltagare är sådana som utlyses via en epostlita inom SSSK. Listan kallas "vaken" och deltagarna ordnar spontant egna aktiviteter där utlysaren inte behöver vara funktionär i föreningen. Man har ett stort stammisgäng som känner varandra sedan många år och som till stora delar är pensionärer.

Så mitt förslag om ni vill ha flera deltagare är att anknyta till en förening som redan har bra verksamhet där många gillar att umgås med likasinnade och där många känner varandra sedan tidigare. Då går det snabbt att få det hela ganska självgående.

Ordna också en epostlista för att effektivare nå ut med utlysningar till personer som är intresserade. Utsidan borde ha en funktion för sådana epostgrupper. Kom med en preliminär utlysning i god tid och påminn och modifiera upplägget för att utnyttja bra väder.

Thure
[Ändrat av thureb 2007-05-24 kl 12:47]

Joakim Ambrosson; sa:
utan mer att snacka skit och göra det man gör i naturen, dvs uppleva nya sträckor och nya miljöer. Att använda sina prylar för att bo, sova och äta gott hör ju också till.

Se där, ett tydligt varför för dig! Bra. Andra har andra syften med utevarandet. Kommunicera ditt syfte, och prova lite olika vad/var/när så blir det nog toppen. Det blir rentav solklar succe!

(Om du nu har rätt förväntningar på vad succe innebär ;) Jag tror på klart färre än 52000 deltagare. Kanske: Varannan planerad träff blir av, sällan färre än tio? Och där talar jag av erfarenhet från en stor hyvsad likriktad förening, med stor del vuxna personer, som har en hel del jobb och barn och annat glädjefyllt.)

Å andra sidan tror jag att brigas har rätt, huvudsyftet med att hänga på utsidan är att hänga på utsidan. När man är ute har man ofta rätt klara vägar att gå (i sin närket, inom sin nisch, på sitt sätt, med sina polare, spontant/planerat, och eller ensam).

Forumet Träffar tror jag att jag knappt varit in på tidigare.

Jag scannar helt enkelt av de forum jag har specialintresse, samt om det dyker upp nån rubrik som får mig att klicka på den trots att det är fell underforum.

Det går ju i viss mån att se hur många besökare varje tråd har, och det är ju inte så vanligt att en viss tråd har 52 000 visningar inom den tid som antagligen är typisk för aktualiteten i en tråd i Träffar-forumet.

Re: Träff IRL

thureb; sa:
är kul när man tidigare hackat på varandra i diskussionstrådar. Vilket jag gjort några gånger men det är mycket vanligare att jag läser Utsidaninlägg från personer jag tidigare träffat IRL.

Thure
Ett närbildsfoto underlättar

Det är kul att råka träffa personer som man bara haft direkt eller indirekt mailkontakt med. Jag har på mässor (båtmässan och vildmarksmässan) träffat personer IRL som jag aldrig skulle veta vem det var om det inte var för ett foto i presentationen. I väntan på ett plan på Arlanda har jag råkar träffa en som kände igen mig från mitt foto i min presentation.

I en buss i Stockolm råkade jag hamna bredvid en känd långfärdsskridskoskridskoprofil (som inte skriver här på Utsidan) men som jag kände igen genom att han finns med på bild i någon av de böcker där han är medförfattare.

Så ni som vill träffas IRL lägg upp en bra närbild i presentationen, man vet aldrig när man slumpmässigt råkar träffas.

Jag ska lägga upp en nyare bild på mig själv. Om någon råkar känna igen mig vid något tillfälle så ta gärna kontakt och börja prata.
Jag åker kanske till Kajkbodens dag http://www.kajakboden.com/ på söndag 27:de maj. Kajkbodens dag för övrigt vara flyttad från Tyresö till Haninge. Måste kolla innan jag åker.

Per

Jag har varit med på några epostlistor som har sitt ursprung härifrån, men just de jag har varit med på har runnit ut i sanden... För egentligen behövdes de inga eftersom alla som var med på den listan härjarde här också.

Som flera har påpekat så är den geografiska spridningen bland Utsidans medlemmar väldigt stor.

Folk har också andra intressen och engagemang. Personligen har jag en familj som inte är så intresserad av friluftsliv och samtidigt är jag scoutledare. Det innebär att det mesta av min utetid blir med scouterna, och den tid jag inte är med scouterna vill oftast min familj lägga beslag på mig.

Som den som tog initiativ till den omtalade prylträffen (alla utom vi som var med har glömt bort den va?:) så vet jag hur svårt det är att få ihop en plats och en tidpunkt som passar så många som möjligt.

De flesta jag känner har almanackan fullbokad det närmaste halvåret, bland scoutledarna går det sällan att hitta en vardagskväll som alla kan om man inte får minst 3-4 månader framåt.

Skriva i forumet på Utsidan kan man göra bara man får 10 minuter tid över och har tillgång till en dator. Och tillgång till dator har jag nästan överallt. Men att få en dag över för en träff med folk från Utsidan är värre. Alla små 10-minutersbitar man får över går nämligen inte att spara ihop.

Det ekonomiska välståndets baksida?

nermander; sa:
Som flera har påpekat så är den geografiska spridningen bland Utsidans medlemmar väldigt stor.

Folk har också andra intressen och engagemang. Personligen har jag en familj som inte är så intresserad av friluftsliv och samtidigt är jag scoutledare. Det innebär att det mesta av min utetid blir med scouterna, och den tid jag inte är med scouterna vill oftast min familj lägga beslag på mig.

Som den som tog initiativ till den omtalade prylträffen (alla utom vi som var med har glömt bort den va?:) så vet jag hur svårt det är att få ihop en plats och en tidpunkt som passar så många som möjligt.

De flesta jag känner har almanackan fullbokad det närmaste halvåret, bland scoutledarna går det sällan att hitta en vardagskväll som alla kan om man inte får minst 3-4 månader framåt.

Jag tycker mig känna igen fenomenet.

Jag är med i ett ”privat" cykelgäng som alla bor rätt nära varandra < 15 minuter på cykel till samlingsplatsen. Trots stora ambitioner för några år sedan, så är det nu mest:

Jag kan inte denna helg på för då ska jag klippa träden i trädgården.
Jag kan inte denna helg för då ska jag bottenmåla båten.
Jag kan inte denna helg för då har samfälligheten städdag.
Jag kan inte denna helg för då har båtklubben städdag på klubbholmen.
Jag kan inte denna helg för då ska jag vara barnvakt, då dottern och svärsonen åker på kryssning till Estland.
Jag kan inte denna helg för då ska jag måla om terrassen på kolonilotten.

Är det någon son känner igen sig? ;)

Per

O Vill men kan inte...
O Vill inte nu
O Kan inte då
O Bortrest
O Besök
O Måste bara
O Kommer

Tror dessutom att många dyrkar friluftsliv som ett eget sanctum, då är träffar inte högst på dagordningen...

Men för de som vill, kan och det passar för är det säkert utmärkt.
(Själv har jag ca 650km till 08-aktiviteter....)
Men utlyst i god tid, med intressant knorr är jag övertygad om att en del gruppövningar kan göras och samla deltagare. Lycka till!

go tur

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg