• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Internetnördar? :)

Måste få säga ett par saker nu:

Vi är ett gäng som håller igång i stort sett varje vecka och försöker även få med fler folk genom att skriva här, men vad är resultatet? Jo, ett par enstaka personer. Forumet har vad jag förstått ca 40.000 medlemmar? Hur många av dessa är aktiva? Max 500. Vad gör dessa 500 medlemmar? Sitter ni bara och skriver på forumet utan att komma ut?

Tycker det är tråkigt att folk är så rädda att ta kontakt med varandra. Vad har det blivit av svenska folket egentligen? På andra utländska forum är det helt annorlunda, där får man svar att självklart ska det träffas när man kommer dit.

Vart ligger problemet? Är det vi svenskar eller är det något annat?

Sen har vi ju det delikata problemet att kvinnor i regel är ännu försiktigare? Kanske har vi killar varit så djävliga och skrämt upp alla? Jag vet att det finns ett par på detta forum som skrämmer livet ur våra alltför osynliga medmänniskor, vilket är tråkigt :(

// Jocke

PS.

Jag pålyser helgens händelse även här, tyvärr lite knastig tid denna gång: Sörmlandsleden, etapp 5 och 6 med start kl 16 söndag vid Handen för avgång mot Lida hård med övernattning till måndag och hemma runt 16.

DS.

Håller med om att internet kryllar av människor som nästan vill göra saker. Det kan ju dock vara ett friluftsintresse i sig. De år jag inte haft råd med så många resor har jag hängt mer här. Ganska naturligt eftersom det då finns mer tid.

Vad gäller att träffas har jag en helt annan erfarenhet. Visst känns det lite egendomligt att jag fick ta folk från Tyskland för att kunna fylla bilen till vår fantastiska Islandsresa. Har dock träffat ganska många från utsidan med hänsyn till hur få gånger man efterlyst. Kanske handlar det om att bygga upp ett nätverk i slutändan. Någon som känner någon, osv.

/Jan Murberger

För det mesta är man ju hemma vardagar och kvällar/helger ,så då skriver man ju om ett och annat.
innebär ju inte att man "bara sitter hemma och nördar vid datorn dygnet om".
Ut på sjön eller i skogen etc efter jobbet nån/några timmar + ofta mer på helgen,nån övernattning ibland.
men på semestertrarna "turer" etc.

Vad menar du egentligen?

Joakim Ambrosson; sa:
[/
Vi är ett gäng som håller igång i stort sett varje vecka och försöker även få med fler folk genom att skriva här, men vad är resultatet? Jo, ett par enstaka personer. Forumet har vad jag förstått ca 40.000 medlemmar? Hur många av dessa är aktiva? Max 500. Vad gör dessa 500 medlemmar? Sitter ni bara och skriver på forumet utan att komma ut?

Du skriver på "Träffar" forumet, är det 500 aktiva på detta forum menar du? eller totalt på utsidan?
Själv är jag mycket ute (i naturen), men läser och skriver också regelbundet på utsidans forum om bland annat Paddling, men är inte lika ofta på just Träffar forumet. (Såg detta under "senaste".)

Mvh
Niklas (nummer 501 ?)
[Ändrat av n_zackrisson 2007-05-24 kl 08:22]

Varför inte fråga om de ansvariga för sidan kunde förlägga en Utsidanträff. Nån stans på mitten av Sverige, så att alla kan ta sig dit både från norr och söder...
Vore väl häftigt att träffa alla som skriver på forumet...

Ja... Varför?

Jag tror att det helt enkelt är svårt att få till det tidsmässigt just med träffar... och sen så bor ju inte alla i sthlm... vi kanske kan få en Sthlm´s filial nhär på utsidan, precis som Östergötland.

I mitt fall så har jag samma åsikt som dig... det är för lite träffar, det är tyvärr inte så många av mina kamrater som är intresserade av friluftsliv som jag... utan det blir mer motor och sportinriktat. Vi var ett gäng på 6 pers som gjorde klassikern förra året... och då fick vi ju ihop en del träningsträffar... men det är mycket som konkurrerar eller hindrar... jobb, barn, husrenoveringar, kalas, flickvänner (med andra intressen), pengar... osv osv... det finns (bort)förklaringar i oändlighet...

Vi kanske kan dra igång en msn/mailinglista? Där man anmäler sig i "mailinglistetråden" och därmed får ett mail när det är nåt på gång oavsett vem som styr upp det...

Din tur på Söndag/Måndag funkade tyvärr inte tidsmässigt för mig annars så hade jag hakat på... Dagsturer är lättare... Fornstigen är en bra sådan... Huddinge- Vårsta en annan...

Thomas

Jag drog ju ihop avundsvärt höga poäng i nördtestet som det länkades till här för två år sen men huvudproblemet är väl att det mesta som anordnas sker hundra mil från min nuvarande adress. Men finns intresse så vore det skoj med en träff i Norrbotten. Havskajak i Lule skärgård? Flugfiskehelg i pärlälven? Björnsafari norr om Boden? Prylträff och grillning?

Jag är väl hyfsat aktiv på forumet.

Det innebär inte att jag inte är ute och gör aktiviteter, utan var sak har sin tid, och enklare uttryckt så är det väl så att när jag överhuvudtaget kan vara ute så är jag det, och då är datorn avslagen.

När jag sedan gör saker ute, så är det relativ ofta ensam eller med de "ordinarie" repkamraterna eller paddelkompisarna.

Dock har jag klättrat med åtmintstone mer än 5 personer genom åren, varav en del återkommande. Det avhandlas dock alltid efter första kontakten över e-mail eller telefon. Jag är vidare inte intresserad av att tälta/vandra i större grupp, och det är dessutom liten risk att jag klarar att prioritera en sådan tidpunkt som jag inte styr över nästan helt själv (typ spontant). Mitt jobb och situation med familj gör att det är mycket som ska synka, och nån Häggstaträff och nåt motionslopp i kanot är väl vad som brukar gå att få till per år, när jag inte kan välja tiden på egen hand.

Jag nördar gärna vidare på forumet med andra som är aktiva på sin kant, det fina är ju att man kan kommunicera problematiken runt sittbrunnar och tältdukar även på distans, och på tid som inte kunde ha ägnats åt friluftaktiviteter. Får jag sedan tillfälle så träffar jag gärna alla lätt abstrakta nätpersoner IRL. Jag tror inte att det finns särskilt stora risker med det och brukar t o m låta någon skum nätnörd säkra mig när jag klättrar. De gör ju å andra sidan likadant.

Joakim Ambrosson; sa:
Sitter ni bara och skriver på forumet utan att komma ut?
Nä, jag är ute. Och utöver det är jag aktiv med andra saker som inte rör friluftsliv.

Joakim Ambrosson; sa:
Tycker det är tråkigt att folk är så rädda att ta kontakt med varandra. ... Vart ligger problemet? Är det vi svenskar eller är det något annat?
Jag, som svensk ;) , träffar ständigt nya människor. I olika sammanhang. Men i helt andra forum och skeeden än utsidanskapade. Kan det kanske vara det att Sverige har ett starkt (som jag har förstått det OTROLIGT starkt) föreningsliv som är förklaringen kring vissa skillnader mellan vissa länder.

[I övrigt är jag lätt allegisk mot svepande uttryck kring typiskt svenskt och typiskt sverige. Av flera skäl. Ett är att de såklart finns samma fenomen i många andra länder, "mänskligt" snarare än "svenskt" är ordet i min värld. ;) ]

Joakim Ambrosson; sa:
Sen har vi ju det delikata problemet att kvinnor i regel är ännu försiktigare?
Försiktigare i alla avseenden?? Eller bara försiktigare i att hänga med på utsidanskapade träffar? Vi har ju sett en del diskussioner på tjej-sidan om varför utsidan som helhet är överbalanserad åt killhållet. ("Nördförklaringen" tror jag mest på, tjejer har "vettigare" och "socialare" saker för sig än att hänga på internet och prata prylar och petitesser?). Det, bland annat, lär ju påverka närvarofrekvensen på träffar.

Dock, mina spontana intryck från mitt småsneglande på träffartrådarna är att tjejerna är mer aktiva på de trådarna än annars...

Man kan fråga sig; hur skapar man en bra träff? vad/var/när? Viktiga frågor; tillsammans med kommunikationen/säljpitchen (varför skall just jag hänga med denna gången).

Det är måhända vettigare att fundera på det än kring exakt hur tråkiga svenskar är eller hur himla nördiga de är som du vill ha på dina träffar. ;)

Vill bara korrigera att jag klättra med mer än 5 pers just från utsidan, och där jag inte utan utsidan tagit just den kontakten.
(hade ju råkat skriva att jag klättrat med mer än 5 pers, utan närmare specifikation...)
/Tangentnörd

Lite blyghet och rädsla av att tränga sig på eller att hamna i sällskap med folk man inte trivs med är kanske en del av saken.

Utsidan-besökare en så diversifierad grupp. Sammantaget är det ganska många inlägg i forumen, men om man kollar ämne för ämne blir det ganska tunnt. (Plocka bort pryldiskussionerna så blir det ändå mindre, försvinner kanske hälften av inläggen då?)

Ett ganska nischat forum som happymtb.org har många fler inlägg, folk är mer pratiga och verkar träffas IRL mycket mer också. Specialintresset förenar.

Någon på Utsidan som föredrar fjällvandring eller naturfoto kanske inte har så mycket gemensamt med någon som fokuserar på dykning eller skydiving t.ex.

Hursomhelst, om det blir ett upprop i sommar för paddling, mtb eller klättring i Stockholmstrakten kanske jag dyker upp.

Det var inte tanken att ni skulle ta det som ett påhopp, jag är själv mycket aktiv på forumet och gillar att sitta och dreggla över prylar :) Så fortsätt skriva på forumet, bara ni kommer ut någon gång i veckan/per två veckor med köket och tältet!

Dock är det en rätt intressant fråga, är 52000 personer så upptagna varje helg när det anordnas träffar? Om man ser i trådarna i "träff-forumet" är det väldigt få som blivit någorlunda funktionella och där folk kommit ut.

Visst, föreningslivet är en sak, men de träffar som jag varit på har inte gett speciellt mycket. Oftast är det väldigt få personer och oftast är det mycket, mycket fika och barn med, vilket gör att det inte går att tälta på samma sätt.

Sen problemet, eller kanske fördelen, vad vet jag kring kvinnors inaktivitet på forum: Ja, trådarna kring träffar verkar locka lite mer. Det finns ett fåtal som skriver i andra trådar, oftast klättring och då oftast inte mer än 1-2 inlägg.

Menmen :)

// Jocke

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg