Internetbutiker

Jag vet ingenting om ovan nämnda butikers pålitlighet. Däremot vet jag att 25% moms och 15% tullavgift tillkommer på deras priser om de skickar varan lagligt som vanligt paket till Sverige. Något att ha med i beräkningarna vid prisjämförelse med andra ord.

Räkneexempel

Kollade på en jacka (Arcteryx Theta AR) på mgear.com.
Pris: $450
Frakt: $73
Om man har tur att få $1 för 7 SEK blir det så här:
(450+73)*7*1.15*1.25= ca 5263 SEK
Sedan kanske posten tar ut en avgift.
Jag har hittat samma jacka i butik i Sverige för 5500:-

REI?

Tjena - jag köpte precis Acrcteryx från REI i Seattle!

Inklusive frakt, moms och tull så betalade jag ca 1400kr mindre för mina minuteman pants (ca 2300 istället för 3700).

Gå in på http://www.rei.com (kolla gärna på "rei outlet" för riktiga reduceringar, även på arcteryx plagg).

Kom ihåg att tull och moms beräknas på hela beloppet, inklusive frakt när du gör dina beräkningar!

MVH / Calle

Är man riktigt jävlig tar man kontakt med återförsäljaren i USA och frågar snällt om de inte kan skicka försändelsen som "gift", dvs. vanligt oförsäkrat paket.

Det är dock ett klart risktagande då den typen av försändelser saknar all form av försäkring och garrantier. Kommer paketet bort så är det borta, och du sitter där med kostnaden dragen från ditt VISA kort utan att få tillbaka ett öre.

För visst är det väl så det fungerar då man skickar ett paket på det viset? Det går väl inte att skicka ett paket med försäkring utan att tullen kontrollerar innehållet och kräver moms/tullavgift ?

är ni säkra?

är ni verkligen säker på att tullen tar 15%. var inne på tullverket.se och kikade lite. där varierade tullsatsen mellan varor men var aldrig så mycket som 15% som tidigare sagst.

Tror att det stämmer med ca 15% - faktiskt!

I "Tullkalkylatorn" (där du kan räkna fram vad det kostar att beställa en vara på internet från exemlepvis USA) som finns på deras hemsida finns det inga liknande alternativ att välja mellan (finns ju bara cd skivor, paintball vapen osv att välja mellan).

Tullsatsen på sport- och skidkläder tror jag ligger något högre än på dessa alternativ - för exakt tullsats kan du gå in i "Tulltaxan" på deras hemsida!

Sen är det ju riktigt dåligt att du får tulla och skatta för hela beloppet inklusive fraktavgift - det gör ju att beloppet stiger avsevärt...

/Calle

nu vet jag...

...innan skrev jag att jag inte trodde på att tullen inte var så hög som 15%...nu vet jag det.
Beställde nämligen för 5 dagar sedan en Arcteryx Bora 80 på REI outlet för 1800 kronor inklusive frakt med DHL (till dörren). När DHL knackade på dörren för cirka 1 timme sedan krävde de mig på 450 kronor i moms (25%) plus 47 kronor i tull (inte 15%).
Summan blev att kalaset gick på 2300 kronor varav 500 kronor går till statskassan.

Ojdå. Bara 2.6% i tullavgift. Hur kunde det bli så lågt? När har köpt saker från icke EU-länder har jag fått betala mellan 10-15% i tullavgift.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg