Lite försvar för STF
(-den man älskar agar man?)
På informationstavlorna i Abisko står att kommersiell verksamhet i nationalparken är förbjuden. Vad är STFs verksamhet i parken om inte kommersiell?
Kommersiell verksamhet, det är väl en vinstdrivande verksamhet? STF är en ideell förening, som inte försöker tjäna särskilt mycket, utan i huvudsak gå runt. (Lite plus behöver de ändå gå, till reparationer, nyuppbyggnad av nerbrunnen stuga etc.)
Padjelanta turist finns i alla fall också.
Fjällstationerna ska generera arbetstillfällen åt folk från bygden, inte åt tillresta stadsbor.
Okej, det kan jag kanske hålla med om,men det är ju ändå bara ett säsongsarbete. Och när det gäller jobb i stugorna så tycker jag det är ok för oss tillresta stadsbor, det är ju faktiskt en semester som man som stugvärd går back på. "Lönen" täcker inte ens hyran där hemma. Så inte tror jag det stjäl jobb från stackars bygdebor.
Och sen det där att en stugvärd skulle ta hand om flera stugor -hu vilket spring. Men oavsett vad vi stugvärdar tycker om den saken så vet jag att STF:s erfarenhet är att när stugor står utan stugvärd så sköts de om mycket sämre, och saker "försvinner" tom. Stugvärden finns dels som service till gästen, men också som "skydd" för stugan!
Sedan att det är lika dyrt att bo på golvet på fjällstation (särskilt när det är vid väg) som att bo på hotell, det kan jag inte förklara/ förstå...