• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Inte så kul...

att släpa på onödiga grejor tycker jag...

Jag har gjort ett tiotal fjällvandringar och den första längre turen så hade jag förstås packat för mycket, 24kg vid start har jag för mig . Med dagsetapper på 20-25km ledde detta till rejält svullna knän och en trist avslutande vandring.

Året därpå bantade jag ner till 17-18kg och minskade dagsetapperna till 16-21km och lade in en vilodag på mitten då jag gjorde en toppbestigning på 3-4 timmar bara. Inga som helst problem med knäna.

På senare år har jag (både ensam och med sällskap) bla gjort några stugturer med lätt packning, i princip en 30liters säck som vägt kanske 7-8kg i början och 5kg i slutet. Packningen har bestått av regnställ, fleecetröja, vantar, en omgång extra underkläder och strumpor, sportsandaler, reselakan i siden, lättviktshanduk, lite hygiengrejor i småförpackningar, plåster och förstaförband, mat för de första 4 dagarna (här kan jag spara mer vikt), litet Primus gaskök, en liten kastrull, en plåtkåsa, en sked, vattenflaska.Förutom kläder har jag haft kniv, karta och kompass på mig.

För mitt eget nöjes skull har jag också haft med mig GPS, fjällflora och någon mer bok, kikare, pocketkamera, whisky och lite godis.

Dessa turer har vart mycket givande, man har kunnat hålla ett högt tempo, tagit roliga omvägar och gjort fler toppar än annars och vart i fin form hela turen. Givetvis på bekostnad av ett litet större hål i plånboken och att man är begränsad till leder med stugor.

Jag gör fortfarnade tältturer men tycker det är fint att variera upplägget.

/Fredrik

Ojdå, hoppas att du inte är så lång då... 17-18 kg är inte mycket för en vuxen man ;-).
För övrigt håller jag med dig om att det är skönt att slippa släpa på tung packning!

Och då är jag 1,88m lång!

Så då förstår du kanske varför det inte är så kul...
Nä, skämt åsidå, jag uttryckte mig lite klantigt där.

Vad jag framförallt ville ha sagt är att jag föredrar lätt packning och längre dagsetapper med många avstickare framför att ta med sig massor av "bra att ha" prylar, konserver, extra klädombyten osv. vilket kanske leder till en torftigare upplevelse. Men visst finns det vandringar som inte kan göras överhuvudtaget utan en rejäl packning. Jag kan bara konstatera att jag många gånger träffat på personer som slitit ont och fått problem av för tung packning, men aldrig mött någon som tycker dom packat ner för lite...

Men detta är förstås åsikter som varierar från person till person.

/Fredrik

Tjejforum?

Jag håller med dig om att det inte är kul att ha för mycket vikt på fjället. Så lågt som till 17-18 kilo har jag aldrig lyckats komma, men med åren har jag lärt mig vad som är onödig vikt och vilka bra-att-ha-prylar som är värda att bära med sig. Men varför ligger detta inlägg i tjejforum och inte under fjällvandring? Att mindre ryggsäcksvikt ger en bekvämare vandring gäller oss killar också.

Diskussionen började med ett inlägg av Petra Månström:För tungt för en tjej, och pågår fortfarande där också. Sedan tror jag att någon gjorde något fel och öppnade ett nytt inlägg istället för att fortsätta på det gamla. Eftersom det handlade om tjejers packning, så passade det väl bra här. Istället diskuterar vi nu mat under rubriken fjällvandring (Mästerkock på fjället?). Det gör ju inte så mycket, men det blir svårt att hitta tillbaka till inläggen senare. Jag försöker klippa ut tips och spara dem i word för framtida behov. Annars tycker jag det är rätt lustigt att det är mest killar som deltar i debatten på tjejforum. Hur är förhållandet kvinnor/män bland Utsidans läsare?

Mitt fel (igen)!

Det var jag som klantade till det som vanligt, jag såg rubriken på ursprungsinlägget på vänsterkanten på förstasidan, och efter att ha läst så försökte jag skriva ett inlägg men tryckte fel och startade en ny tråd istället, sedan upptäckte jag att det dessutom var i tjejforum och inte i fjällvandring som jag antagit... Nåväl, hoppas ingen tar illa upp.

/Fredrik

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg