1. Ja, det är korrekt. 20 grader per sida, tycker jag är OK på en styckningskniv i någorlunda bra rostfritt stål. En sådan kniv kommer ju att utföra en del tufft arbete såsom karvande i och kring ben, vridningar och broskskärning. Ibland händer det att kniven slinter från mjukare material till hårdare med rejäl kraft och då kan det vara tryggt med en trubbigare eggvinkel.1. Som jag fattar det så ska jag hålla samma vinkel
2. Det verkar som den inte riktigt tar råeggen.
3. Skall inte man ta den absolut sist i ett sliparbete. Jag har kört på den flera gånger i samma vinkel men det känns ändå som råeggen sitter kvar..
4. Kanske något bryne först ,innan man kör på lädertrissan?
Visst kan du ha lägre vinkel (t ex 15 grader per sida) men se då till att helst använda en kolstålskniv som generellt brukar ha högre eggstabilitet. Eggen på ett rostfritt blad i finare stål riskerar att chippa/vika undan (vilket alternativ det blir beror på stålsorten och värmebehandlingen) undan avsevärt lättare.
2. Jag är inte säker på att det handlar om råegg. Det låter som om du har vikt undan/böjt eggen åt endera hållet. Om du äger ett förstoringsglas så skulle du kunna kika på det. Om du drar nageln över eggen finns det då ett stopp på både vänster och höger sida eller bara på en av dem?
3. Finns olika nivåer där man avslutar en slip/brynsession. Att avlägsna råeggen kan vara en sådan. Men man kan också fortsätta genom att polera eggen eller t o m avsluta med ett par drag på ett grövre diamantbryne för att erhålla en microserration.
4. Du kan ju alltid testa. Du förstör ju inget.
~Paul~