Jag brukar slipa på slipmaskin och bryna på bryntrissa. Själva slipningen brukar gå bra men det är problem när man ska bryna. En del säger att man ska hålla samma vinkel som man slipat i och andra säger att man ska höja upp kniven en aning. Andra säger man ska bryna som man ska skära tunna skivor av bryntrissan eller brynet? vad gäller+ Ska man försöka komma så nära själva spettsen när man bryner? När man stålar. Har det någon betydelse vilken vinkel och håll manstålar i?
Tacksam för svar.
Hej,
Jag gissar att det är frågan om köksknivar (slaktknivar) =>
a) Det spelar ingen roll om du bryner mot eller med eggen. Båda funkar lika bra. Jag brukar bryna moteggs. (Jag har hört att "skägget", tvärt emot vad man tror, blir längre om man bryner mot eggen. Vad som är sant vet jag inte).
b) På köksknivar avråder många från att dribbla med sekundär- och primäregg. Bladet är nog tunnt ändå, och det är svårt att kontrollera vinklarna. Slipfasen är ändå så kort (ett par mm) att det går fint att hålla slip- och brynvinkel lika.
c) Ett ytterligare tips är att hålla koll på "skägget" som bildas när du slipar och bryner. Dra eggen bakåt över nageln, oh precis när eggen passerar nagelkanten så är "skägget" lätt att känna. Faktiskt lättare än med huden. I början då du slipar blir skägget klart märkbart, men allteftersom du byter till finare bryne så blir skägget svårare och svårare att känna. Utan skägg ingen egg...
d) Det där med stålning är omdiskuterat. Tveksamt om det ens tar så mycket material att det kan kallas för bryning. Istället är det frågan om att rikta upp en krokig egg och ta bort en del skavanker. Kör inte med för stor vinkel eller tryck för hårt. Då stukar du din fina och tunna egg. (fast är den tjock och i risigt skick så behövs hårdare tag,,,)
Nå, bara mina korta tips efter mina erfarenheter.
/Lars