Installera 24V elsystem själv.

Jag tycker att det låter konstigt då det i så fall vore olagligt för en lekman att bygga om elsystemet på sin mc... Är du säker på att de svarade på din fråga och att du ställde den på ett korrekt sätt? Myndigheter kan vara riktigt fyrkantiga om de vill - jag vet, eftersom jag jobbar på en... ;-)

Att 12V batterier som kortsluts har effekt däremellan kan de som bränt av fingrar då de inte avlägsnat pluspolen före arbete nära elsystemet intyga. F ö så luktar och låter det illa. YMMV

Att 12V batterier som kortsluts har effekt däremellan kan de som bränt av fingrar då de inte avlägsnat pluspolen före arbete nära elsystemet intyga. F ö så luktar och låter det illa. YMMV

Jo, förvisso, men det innebär inte per se att det krävs behörighet för att installera... Var står det i regelverket att man måste ha behörighet för att få mickla med ett 12-voltsbatteri? Jag har svårt att tro att det gör det någonstans.

Det må kanske i många fall kännas trist att punga ut pengar för att få dit en elektriker som gör jobbet fackmannamässigt. El är ju som känt inte så kul att leda genom kroppen.

/En som håret fortfarande står på

En anläggning med sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för
person eller egendom.

Gränsdragningen för detta är klar och tydlig. 50V likström, 10A eller 200W. Då jag efter att ha läst behörighetskraven förstod att ett ganska litet batteri kunde spränga både 10A och 200W tog upp detta med elsäkerhetsverket. Ett batteri av ganska liten storlek är alltså en starkströmsapparat. Anledningen till att man kan hålla på med bilar är att reglerna inte gäller fordon.

Svaret var tydligt:

Om batteriet levererar mer än 10 A /200VA så är installationen behörighetskrävande. Se 3 § i ELSÄK-FS 2010:4.

Observera att Ingen punkt i solcellsanläggningen får överstiga 50 V och ha en maxeffekt om högst 200 VA.

Utdrag ur ändringsföreskriften för behörighet ELSÄK-FS 2010:4.

Elinstallation som får utföras utan behörighet

3 § Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar får

utföras av andra än en behörig elinstallatör eller en yrkesman under

överinseende av en behörig installatör. Undantagen gäller dock inte för

elinstallationsarbeten som utförs i explosiva miljöer.

1. Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16 A, 400 V vilka ingår i en starkströmsanläggning.

2. Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder.

3. Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.

4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning med nominell spänning om högst 50 V.

5. Losskoppling eller anslutning av en anordning i ett laboratorium, provrum eller liknande där anordningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.

Elinstallation som får utföras utan behörighet

3 § Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar får

utföras av andra än en behörig elinstallatör eller en yrkesman under

överinseende av en behörig installatör. Undantagen gäller dock inte för

elinstallationsarbeten som utförs i explosiva miljöer.

1. Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16 A, 400 V vilka ingår i en starkströmsanläggning.

2. Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder.

3. Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.

4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning med nominell spänning om högst 50 V.

5. Losskoppling eller anslutning av en anordning i ett laboratorium, provrum eller liknande där anordningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.

Då kanske det kan vara rimligt att tolka punkt 3 ovan som att du kan låta en elektriker göra din installation till och med en förgrening där alla grenar säkras så att strömmen i respektive gren inte överstiger 10 A och effekten är mindre än 200 VA. Bortom denna förgrening skulle du kunna fortsätta installationen på egen hand eftersom du inte riskerar att överstiga 50 V, 200 VA eller 10 A.

Mvh, Klas

Då kanske det kan vara rimligt att tolka punkt 3 ovan som att du kan låta en elektriker göra din installation till och med en förgrening där alla grenar säkras så att strömmen i respektive gren inte överstiger 10 A och effekten är mindre än 200 VA. Bortom denna förgrening skulle du kunna fortsätta installationen på egen hand eftersom du inte riskerar att överstiga 50 V, 200 VA eller 10 A.

Mvh, Klas

Det är korrekt men det är svårt att installera en komplett anläggning utan att överstiga gränsvärdena.

Punkt 5 skulle man kanske också kunna nyttja till sin fördel. (Om man vill pula själv).

Jag har svårt att tro på det då reglerna för mobila anläggningar normalt är hårdare än för fasta installationer... Var det måhända en praktikant du pratade med?

Jag har mailat in frågan som var ganska kritisk för elsäkerhetsverket att svara på. Det jag fick höra var att många leverantörer av system har sagt att det går bra att installera anläggningen själv. Då jag förklarade att min fråga var att betrakta som prejudicerande blev jag hänvisad till att maila in min fråga. Om det är en amatör som svarat vet jag inte men det är ett myndighetssvar som bör kunna betraktas som gällande.

Att reglerna inte gäller för fordon har jag inte fått bekräftat utan bara läst på forum. Mina frågor har dock bara gällt fasta installationer i fastighet. Har svårt att tro att det skulle vara olagligt att till exempel installera en bilstereo (med >10A) på egen hand men det borde enligt min åsikt vara det.

Jag har deltagit i byggandet av ett 48v elsystem med solceller, dieselgenerator och elmotor på en båt. Dieseln är mest en reserv då batterierna och solcellerna räcker till en hel dags körning(i 5-6knop). Båten i fråga är en 6,5m plastsnipa med heltak, ungefär som gamla tiders ångslupar.

Jag är dock elektriker och skulle inte gärna se att amatörer gör sådana här installationer. Är du dock rutinerad bil/båtmekaniker med ett sinne för el samt ev. känner en elektriker som kan hjälpa till så tveka inte en sekund. Att omvandla energi är kul!

Hade gärna visat bilder men denna prototyp kan eventuellt bli verklighet inom några år, därav viss sekretess.

När det gäller tillstånd och energiskatt etc. så anser jag att det staten inte vet behöver inte du betala för.

Jag är också elektriker men inte installatör. Det är en viss skillnad här men eftersom jag inte längre behöver bry mig om miljön funkar ett elverk bra för mig.

:cool: Kan man inte ,ska man inte...Det är liksom grunrdegeln i såna här fall.
Anlita en elektriker som kan så att det blir bra...

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg