Installera 24V elsystem själv.

Har någon kommit på något sätt att kringgå kravet om behörig elektriker vid inkoppling av en vindkraftsanläggning? Idag verkar det som att effektbegränsningen är 240VA. Strömbegränsningen är 10A. Känns som lite för lite för mig. Har inte heller fått svar på om det kan ingå ett batteri i anläggningen eftersom blybatterier utan vidare kan leverera väldigt mycket mer än 10A. För min del hade jag velat kunna plocka 45A ur batterierna för förbrukning och 1500W ur snurran vilket blir 62A.

Gäller kravet på behörig elektriker även om du inte ska ansluta kraftverket till elnätet? Eller det kanske är precis vad du ska göra?

Maxeffekt 1500W, inte genomsnittlig effekt. Vi har 7m/s i snitt. Elinstallationer måste man ha behörighet till om anläggningen når en spänning eller strömstyrka som kan skada människor, djur eller egendom. Ska bygga med 24V systemspänning och inte vara ansluten till elnätet.

Du kanske redan vet det här ....
Även om du bara skall dra 1,5 kW kortvarigt (mer än någon sekund) måste du antagligen säkra för maxströmmen vilket i sin tur kräver kabelarea därefter. Om jag förstår dig rätt blir din maxström 107 A. Det kräver ganska grova ledningar.

Du har inte funderat på en högre systemspänning? Om du dubblerar din systemspänning halverar du maxströmmen och kabelarean.

Mvh, Klas

1.5 kW vid 24 Volt ger förvisso inte mer än ca 63 ampere + plus att generatorn kanske har lite extra i strömmarginal om den lastas till lägre spänning (går i strömgräns - kortslutningsströmmen bestäms av hur starka magneterna är i generatorn)

Ett sätt att få ner kostnaden och dra alla kablar själv, bara låta elektrikern koppla. Eller göra allt själv och låta elektrikern verifiera.

Skickat från mobilen

Vad är det för vindkraftverk du har? Har själv gått i tankarna på att sätta upp ett här hemma... Hur lång tid räknar du med att det tar innan det betalar tillbaka?

Har hört med elsäkerhetsverket. Ett batteri kan leverera mer än 10A. Då krävs behörighet. Har kommit fram till att ett dieselelverk är billigaste lösningen för oss.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg