Har någon kommit på något sätt att kringgå kravet om behörig elektriker vid inkoppling av en vindkraftsanläggning? Idag verkar det som att effektbegränsningen är 240VA. Strömbegränsningen är 10A. Känns som lite för lite för mig. Har inte heller fått svar på om det kan ingå ett batteri i anläggningen eftersom blybatterier utan vidare kan leverera väldigt mycket mer än 10A. För min del hade jag velat kunna plocka 45A ur batterierna för förbrukning och 1500W ur snurran vilket blir 62A.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Installera 24V elsystem själv.
- Trådstartare luktafotogen
- Start datum
Maxeffekt 1500W, inte genomsnittlig effekt. Vi har 7m/s i snitt. Elinstallationer måste man ha behörighet till om anläggningen når en spänning eller strömstyrka som kan skada människor, djur eller egendom. Ska bygga med 24V systemspänning och inte vara ansluten till elnätet.
Du kanske redan vet det här ....
Även om du bara skall dra 1,5 kW kortvarigt (mer än någon sekund) måste du antagligen säkra för maxströmmen vilket i sin tur kräver kabelarea därefter. Om jag förstår dig rätt blir din maxström 107 A. Det kräver ganska grova ledningar.
Du har inte funderat på en högre systemspänning? Om du dubblerar din systemspänning halverar du maxströmmen och kabelarean.
Mvh, Klas
Även om du bara skall dra 1,5 kW kortvarigt (mer än någon sekund) måste du antagligen säkra för maxströmmen vilket i sin tur kräver kabelarea därefter. Om jag förstår dig rätt blir din maxström 107 A. Det kräver ganska grova ledningar.
Du har inte funderat på en högre systemspänning? Om du dubblerar din systemspänning halverar du maxströmmen och kabelarean.
Mvh, Klas
Nu var ju den här tråden mest menad som en fråga om hur man kan komma runt behörighetskravet. I det här skrivet är maxeffekten ännu lägre, nämligen 200VA och det gör man ju inte mycket med. http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Elsakerhetspocket.pdf (Sidan 38).
Verkar som det blir till att ringa en elektriker...undra hur många experimentella, förnybara energikällor som är lagliga egentligen?
Verkar som det blir till att ringa en elektriker...undra hur många experimentella, förnybara energikällor som är lagliga egentligen?
Har konstaterat att ett 12V batteri är en starkströmsapparat och måste kopplas in av behörg elektriker. Dax för civil olydnad.
Har konstaterat att ett 12V batteri är en starkströmsapparat och måste kopplas in av behörg elektriker.
Va? Hur har du lyckats komma fram till det?
Har hört med elsäkerhetsverket. Ett batteri kan leverera mer än 10A. Då krävs behörighet. Har kommit fram till att ett dieselelverk är billigaste lösningen för oss.
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg