"x gånger 100" skrivs som "100x".
Tänk, "100x" står det på oscilloskop-probar med 100 gångers förstärkning, undrar vad x är där då?
"x gånger 100" skrivs som "100x".
Menar du på allvar att förlag odyl gör fel på detta? Då håller jag med om att det sticker i ögonen, jag trodde du klagade på folk som gör fel på forum, för seriöst, jag är inte villig att jobba speciellt mycket för att typsätta ett foruminlägg korrekt...
Tänk, "100x" står det på oscilloskop-probar med 100 gångers förstärkning, undrar vad x är där då?
Tack Mats, jag är uppenbarligen inte ensam kvar med den åsikten...Låt mig säga så här:
I Sveriges största dagstidningar och böcker från de största och mest välrenommerade bokförlagen förekommer det regelmässigt typografiska/ortografiska felaktigheter som, om de skulle gjorts av en lärling på ett sätteri på 50-talet, skulle rendera en serie käftsmällar av en sätterichef. Så illa är det tyvärr och det handlar inte om att dessa typografiska regler skulle vara daterade. Det är en ren hygienfråga, på samma vis som att man stavar rätt. För några år sedan försvann de sista korrekturläsarna från DN och därmed den viktiga yrkeskunskap som dessa hade. Följderna är ju uppenbara för den som läser DN – texterna vimlar av språkliga och typografiska fel. Men DN är inte ensamma i detta sammanhang utan är i gott sällskap med de flesta tidningar.
Mats
[...](normalt är a och b konstanter och r en variabel, men detta är en konvention, inte en regel)[...]
Skulle gå att stryka ned och förbättra en hel del.
...men 6/2 är tydligen utropat till semikolonet dag. Så det verkar inte så utrotningshotat som jag inbillat mig(...) därför har jag även tagit semikolon under mitt trogna beskydd (...)
Menar du på allvar att förlag odyl gör fel på detta? Då håller jag med om att det sticker i ögonen, jag trodde du klagade på folk som gör fel på forum, för seriöst, jag är inte villig att jobba speciellt mycket för att typsätta ett foruminlägg korrekt...
Däremot brukar jag använda Latex för att producera någorlunda officiella saker med mycket matematik i, just för att få korrekta multiplikationstecken och en visuellt tilltalande layout.
Idag ä det semikolonets dag, så härmed vårdar jag mitt adoptionsåtagandeFör egen del har jag bl a adopterat det oerhört vackra "lödig", men det är inte bara ord, som är utrotningshotade; därför har jag även tagit semikolon under mitt trogna beskydd
Fast snart är t o m vanliga kommatecken i farozonen... (...)
Man kan ju använda sig av både "Latex" och "LaTeX" för att få något mer visuellt tilltalande . Lite olika "något" bara .Tror du menar LaTeX, "Latex" är något helt annat...
Mvh troswe