Inspiration för sommarens strapatser.

Jotunheimen

Själv tycker jag mycket om Jotunheimen i Norge. Varierad terräng med flera höga toppar. Många av lederna är väl allt annat än folkfria, men norrmännen brukar ofta vilja bo i hytter så en egen tältplats kan du hitta relativt lätt. För information och inspiration, besök http://www.tilltopps.com .

Kotten; sa:
Stensdalen känns rätt "alpin" i karaktären.

Instämmer, det är vackert och bergigt, klart ett av mina absoluta favoritställen i Jämtland.

Har man inte varit till Keb bör man kanske ändå satsa på det. Kungsleden är tråkig, inte minst är det trist folk, men det finns många sköna variationer och en del fina bestigningar. Kaskasatjåkko och Kebnekaise kan lätt klämmas av de flesta vandrare.

Per

avslutad210712

Gäst
pery; sa:
Ett annat förslag är från Katterjåkk ned till Unna Allkas för att sen fortsätta Kungsleden. Denna sträcka har dock ett vad som kan vara svårt.

Om man struntar i det vadet och går norr om sjön 946 så breder jåkken ut sig alldeles nedanför vindskyddet i valfojåkka och där är det lättvadat. Att gå norr om sjön är heller inga problem. Tittade på vaden som är utmärkta på kartan när vi gick där och de vaden kändes väl lite sisådär inbjudande *L*.

Enligt Grundsten skall det vara en lite besvärlig passage efter Katterjaure och jag hade bespetsat mig på lite fjärilar i magen men jag måste säga att den passagen bara kändes som ett "jaha var det inte mer än så här".

Däremot gillade jag vägen så jag rekommenderar den och glöm i så fall inte att besöka Sjangeli silvergruva strax innan Unna Allakas.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg